صفحه اصلی / پژوهش باید مأموریت‌گرا و حاصل تجمیع‌افکار باشد

پژوهش باید مأموریت‌گرا و حاصل تجمیع‌افکار باشد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، محمدعلی رباط‌جزی؛ رئیس دانشگاه کوثر بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توسعۀ پژوهش در دانشگاه‌ها، گفت: پژوهش باید مأموریت‌گرا باشد.
وی با تأکید بر لزوم فعالیت‌ گروهی در عرصۀ پژوهش، افزود: علاوه بر مأموریت‌گرا بودن، پژوهش باید حاصل تجمیع‌افکار باشد تا نتیجۀ آن منطقی باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد.
رباط‌جزی ادامه داد: اگر پژوهش به‌صورت گروهی و بر اساس مأموریتی مشخص انجام شوند، نتایج آنها قطعاً به طرح‌های کاربردی تبدیل می‌شود که بر پایۀ واقعیت‌های موجود استوار هستند و می‌توانند مشکلات کشور را رفع کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد تصریح کرد: مهمترین شاخصۀ یک گروه نخبگانی، تخصص و تعهد اعضاء به گروه است. از سوی دیگر، حضور تخصص‌های متعدد باید بر اساس محوری مشخص صورت بپذیرد تا تضارب آرا در نهایت به سود پروژه باشد. در واقع گروه نخبگانی باید همگن رفتار کند.
رئیس دانشگاه کوثر بجنورد در ادامه به لزوم بررسی تجربیات گذشته اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز در کشور به تناوب گروه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، نخبگانی تشکیل شده بودند اما بنا به دلایلی به موفقیت مد نظر نرسیدند.
وی اظهار داشت: نظارت و کنترل ارزیابی یکی از عوامل مهم در موفقیت گروه‌های پژوهشی است. به‌عبارت دیگر، بدون نظارت کارشناسی و ارزیابیِ مداوم دستاوردها، نمی‌توان مسیر ایده به عمل را به درستی طی کرد. از سوی دیگر، این مسیر نیازمند سرمایه‌گذاری بخش‌‌خصوصی است. در کنار آن، دولت نیز باید چتر حمایتی خود را بر اساس میزان و ارزیابی کیفیت فعالیت، در دو بخش مادی و معنوی گسترده‌تر کند.
رباط‌جزی خاطرنشان کرد: در برخی موارد تعامل با دستگاه‌های درون‌استانی خاصه استانداری‌ها می‌تواند ظرفیت‌های سخت‌افزاری موجود در استان را در فضای همکاری، در اختیار هسته‌های نخبگانی قرار دهد تا هم در هزینه‌ها و هم در زمان صرفه‌جویی شوند؛ البته در این حوزه، اقدامات خوبی انجام شده است اما به دلیل نوپا بودن، هنوز جایگاه هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تثبیت نشده است.
رئیس دانشگاه کوثر بجنورد با اشاره به لزوم توجیه اقتصادی در موضوعات پژوهشی، اضافه کرد: یکی از معضلات بزرگ کشور، عدم‌ارتباط دانشگاه با جامعه، خاصه صنعت است که رفع آن نیازمند کار تخصصی است. باید پاسخ مناسب به چرایی عدم‌ارتباط موثر جامعه و دانشگاه داده شود و اینکه چرا صنعت حتی در صورت برخورداری از طرح‌های دانش‌بنیان، توان عملیاتی‌کردن آنها را ندارد.
وی در پایان یادآور شد: در کشورهای پیشرفته، تحقیقات کاربردی باید نگاه اقتصادی داشته باشند و بتوانند به خلق ثروت‌، بهبود وضعیت تولید و حتی رونق صادرات کمک کند. به‌طوری که توجیه اقتصادی یکی از شروط پذیرفته‌شدن طرح تحقیقاتی است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.