صفحه اصلی / ضرورت تقویت مسیرهای ترانزیتی به عراق و سوریه برای افزایش صادرات

ضرورت تقویت مسیرهای ترانزیتی به عراق و سوریه برای افزایش صادرات

به گزارش کسب و کار نیوز به  نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه به بررسی راهکارهای افزایش صادرات به عراق و سوریه پرداخت.
کیوان کاشفی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه با اشاره به لزوم برقراری رویه ترانزیت کالا از مرز پرویزخان گفت: یک سال است این قضیه را پیگیری می‌کنیم. پرویزخان به‌عنوان یک مرز رسمی باید ترانزیت کالا داشته باشد.
رئیس اتاق کرمانشاه برقراری ترانزیت کالا را باعث رونق در مرز پرویزخان دانست و یادآوری کرد: اگر ترانزیت کالا را داشته باشیم، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون به مرز پرویز خان اضافه می‌شود.
کاشفی اظهار داشت: برقراری این رویه ۱.۵ سال قبل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تصویب شد. طرف عراقی هم استقبال کرده و به صورت مکتوب خواستار برقراری ترانزیت شده است.
کاشفی در ادامه از پتانسیل خوب صادراتی در بازار سوریه برای سال‌های آینده خبر داد و تأکید کرد: سوریه یکی از اهداف نهایی ما برای صادرات است و اگر بخواهیم وارد این بازار شویم باید به مرز پرویزخان هم رونق بدهیم، زیرا مسیر پرویزخان- سلیمانیه- کرکوک و درنهایت دمشق مسیر ورود ما به بازار سوریه است.
وی از روند کاهشی صادرات از مرز پرویزخان یادکرد و ادامه داد: این کاهش ناشی از روابط دولت مرکزی و بخش کردنشین عراق است.
به گفته کاشفی در گذشته اقلیم کردستان از تعرفه‌های گمرکی و برخی قوانین دولت مرکزی تبعیت نمی‌کرد و همین امر باعث شده بود، اقلیم کردستان عراق و سلمانیِ محلی برای توزیع کالا به‌کل عراق باشد.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان کرد: هم‌اکنون دولت مرکزی حائلی بین این بخش و اقلیم کردستان ایجاد کرده که در این حائل دوباره کالاها بررسی می‌شوند و تعرفه برای آن‌ها اعمال می‌شود. این شرایط باعث شده تجار به سمت مرزهای عرب نشین بروند.
وی بابیان اینکه در چنین شرایطی باید مرز سومار را تقویت کنیم، عنوان کرد: این مرز دسترسی مناسبی به بخش عرب‌نشین و بغداد دارد.
رئیس اتاق کرمانشاه افزود: برای جبران کاهشی که در مرز پرویزخان صورت گرفته باید به مرز خسروی هم نگاه ویژه داشت.
کاشفی در ادامه در خصوص رونق بخشیدن به صادرات استان از طریق افزایش تولیدات داخل استان نیز گفت: ۴۰ درصد صادرات ما مربوط به تولیدات خود استان است و بخش زیادی هم مربوط به کالاهایی است که در داخل استان تولید نمی‌شود اما تجار ما تولیدات استان‌های دیگر را در عراق جا انداخته‌اند، روی برندسازی کارکرده‌اند و این محصولات را به عراق می‌فرستند.
وی معتقد است، اگر بخواهیم صادرات استان را تقویت کنیم باید به هر دو بخش توجه کنیم، یعنی هم نیاز کالاهای عراق را ببینیم و بدانیم چه کالاهایی از سایر استان‌های کشور به عراق می‌رود و هم از سوی دیگر زمینه را برای فعالیت تجار تسهیل کنیم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران یادآوری کرد: برای مثال اکنون تقاضا برای مصالح ساختمانی در عراق کم شده و تقاضا برای مواد غذایی بالا رفته، اما در سال‌های آینده که عراق به سمت بازسازی برود این روند معکوس خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.