به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده با اشاره به تصویب سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای عالی هماهنگی ترابری، تصویب این سند را نقطه عطفی در هماهنگی حمل و نقل و شهرسازی دانست و گفت: شهرسازی ریل پایه، یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری، Mobility، حل مشکل آلودگی هوا و اقتصادی شدن حمل و نقل همگانی، از جمله مواردی است که بارها از سوی وزیر مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: از اوایل سال ۹۵ زمزمههایی در خصوص تهیه سند و راهنمایی با موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با تأکید بر ریل، به عنوان حمل و نقل پاک (در شهرهایی که این امکان را دارند) مطرح شد، اما صرفاً تدوین، رونمایی و ارائه؛ چاره ای راه نبود؛ برحسب اهمیت موضوع لازم بود تا موضوع در شورایعالی شهرسازی و معماری و شورایعالی هماهنگی ترابری تصویب شود.
وی ادامه داد: پس از طرح این موضوع در کمیته های فنی هر دو شورا و اخذ نظرات کارشناسی صاحبنظران و حتی اخذ نظرات وزارت کشو، بالاخره سند راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی عیناً در دو شورا تصویب و مقرر شد راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ظرف یکماه به ۲ شورا جهت تصویب و ابلاغ، ارائه شود.
تقی زاده با بیان اینکه برای نخستین بار است که چنین سند مهمی در میان ٣ گروه حمل و نقلی ها، شهرسازها و مسئولان وزارت کشور مورد توافق قرار گرفته است، گفت: این نشان میدهد که ما هم می توانیم با کار کارشناسی و تعامل، هماهنگی های فرابخشی و فرارشته ای را انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع سند مذکور نقطه پایانی بر هرج و مرج در بلند مرتبه سازی و عدم یکپارچگی آن با حمل و نقل همگانی است. این سند که اختصاراً TOD نامیده می شود، مخفف عبارت Transit Oriented Development است؛ مفهوم آن ایجاد بلند مرتبه سازی ها علی الخصوص از نوع تجاری در جوار ایستگاههای حمل و نقل همگانی و کریدورهای مربوطه است.
وی افزود: زمانی که مجوز ساخت یک برج در نقطه ای از شهر داده می شود که هیچ گونه سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی آن وجود ندارد و تردد زیادی به آن مکان صورت خواهد گرفت، این کار به معنای آن است که ما خودرو محوری را رواج داده و به مردم پیغام می دهیم که از خودرو شخصی استفاده کنند.
تقی زاده ادامه داد: اگر همین برج یا مکان تجاری در جوار ایستگاه حمل و نقل همگانی بنا شود، تعداد زیادی از افرادی که به آن مکان مراجعه می کنند، امکان و فرصت استفاده از مترو یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی را مییابد که البته این موضوع فواید بسیاری دارد هم در جهت تقویت حمل و نقل همگانی و کاهش خودرو محوری و هم منجر به اقتصادیتر و سودآور تر شدن حمل و نقل همگانی خواهد شد. در نتیجه باعث می شود هم سرمایه گذاری در حمل و نقل همگانی و هم سرمایه گذاری در بخش TOD توجیه پیدا کند که ما در صدد اشاعه این مفهوم و اجرائی ساختن آن در کلیه شهرهای کشور هستیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: از اوایل سال ۹۵ زمزمههایی در خصوص تهیه سند و راهنمایی با موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با تأکید بر ریل، به عنوان حمل و نقل پاک (در شهرهایی که این امکان را دارند) مطرح شد، اما صرفاً تدوین، رونمایی و ارائه؛ چاره ای راه نبود؛ برحسب اهمیت موضوع لازم بود تا موضوع در شورایعالی شهرسازی و معماری و شورایعالی هماهنگی ترابری تصویب شود.
وی ادامه داد: پس از طرح این موضوع در کمیته های فنی هر دو شورا و اخذ نظرات کارشناسی صاحبنظران و حتی اخذ نظرات وزارت کشو، بالاخره سند راهبردی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی عیناً در دو شورا تصویب و مقرر شد راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ظرف یکماه به ۲ شورا جهت تصویب و ابلاغ، ارائه شود.
تقی زاده با بیان اینکه برای نخستین بار است که چنین سند مهمی در میان ٣ گروه حمل و نقلی ها، شهرسازها و مسئولان وزارت کشور مورد توافق قرار گرفته است، گفت: این نشان میدهد که ما هم می توانیم با کار کارشناسی و تعامل، هماهنگی های فرابخشی و فرارشته ای را انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع سند مذکور نقطه پایانی بر هرج و مرج در بلند مرتبه سازی و عدم یکپارچگی آن با حمل و نقل همگانی است. این سند که اختصاراً TOD نامیده می شود، مخفف عبارت Transit Oriented Development است؛ مفهوم آن ایجاد بلند مرتبه سازی ها علی الخصوص از نوع تجاری در جوار ایستگاههای حمل و نقل همگانی و کریدورهای مربوطه است.
وی افزود: زمانی که مجوز ساخت یک برج در نقطه ای از شهر داده می شود که هیچ گونه سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی آن وجود ندارد و تردد زیادی به آن مکان صورت خواهد گرفت، این کار به معنای آن است که ما خودرو محوری را رواج داده و به مردم پیغام می دهیم که از خودرو شخصی استفاده کنند.
تقی زاده ادامه داد: اگر همین برج یا مکان تجاری در جوار ایستگاه حمل و نقل همگانی بنا شود، تعداد زیادی از افرادی که به آن مکان مراجعه می کنند، امکان و فرصت استفاده از مترو یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی را مییابد که البته این موضوع فواید بسیاری دارد هم در جهت تقویت حمل و نقل همگانی و کاهش خودرو محوری و هم منجر به اقتصادیتر و سودآور تر شدن حمل و نقل همگانی خواهد شد. در نتیجه باعث می شود هم سرمایه گذاری در حمل و نقل همگانی و هم سرمایه گذاری در بخش TOD توجیه پیدا کند که ما در صدد اشاعه این مفهوم و اجرائی ساختن آن در کلیه شهرهای کشور هستیم.