صفحه اصلی / حسرت صادرات مازاد تخم‌مرغ

حسرت صادرات مازاد تخم‌مرغ

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز بررسی‌های میدانی و صحبت با مرغداران نشان می‌دهد در حالی که مصرف تخم‌مرغ در شیب نزولی قرار گرفته و کاهش مصرف تا ۲ ماه آینده هم ادامه خواهد داشت، دورنمای روشنی از رونق صادرات هم دیده نمی‌شود. مجوزهای بی‌رویه‌ای که طی یک دهه گذشته برای فارم‌های مرغ تخم‌گذار صادر شده، حالا خود را به شکل زیان مرغداران نشان می‌دهد و دولت هم برنامه منسجمی ندارد که مازاد تخم‌مرغ را صادر کند.
میزان صادرات تخم‌مرغ امسال؛ تقریبا صفر
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه میزان صادرات تخم‌مرغ در سال جاری تاکنون تقریبا صفر بوده است، درباره کاهش شدید صادرات این محصول در سال ۹۶ هشدار داد. ناصر نبی‌پور با بیان اینکه تاکنون صادرات تخم‌مرغ به قطر آغاز نشده است، اظهارداشت: یکی از مرغداران اعلام کرده که قطر از او درخواست واردات تخم‌مرغ کرده و وزارت جهاد کشاورزی نیز فوری به این مساله رسیدگی کرده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم این صادرات انجام خواهد شد یا خیر. وی با اشاره به اینکه به دیگر کشورها نیز عملا صادراتی انجام نمی‌شود، گفت: مقدار محدودی صادرات به کشور افغانستان انجام شده که با توجه به حجم زیاد تولید، رقمی محسوب نمی‌شود. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه به کشور عراق در حال حاضر هیچ صادراتی انجام نمی‌شود، افزود: به‌طور کلی امسال وضعیت صادرات تخم‌مرغ با توجه به شرایط پیش‌آمده مطلوب نخواهد بود. نبی‌پور ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، ما عملا صادراتی تا پایان سال نخواهیم داشت، چرا که ایران اصلا مزیت قیمتی در بازارهای جهانی برای رقابت با ترکیه در این زمینه ندارد؛ مگر اینکه دولت یا تشکل‌های مربوطه یارانه‌ای به این موضوع اختصاص دهند.
دولت باید برای مازاد تولید برنامه مدون صادراتی تدوین کند
صحبت با پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار نشان‌دهنده وخامت وضعیت بسیاری از آنهاست. آنها می‌گویند فعالان این صنعت در زمستان و بخشی از پاییز اندکی سود می‌کنند تا از عهده زیان قطعی در فصل بهار و تابستان برآیند و بسیاری از آنها که صاحبان مرغداری‌های تیراژ پایین هستند در نقطه سر به سر یعنی مرز ورشکستگی قرار دارند. یک مرغدار در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: مجوزهای بی‌رویه باعث این وضعیت شده و ظرفیت تولید کشور در حال حاضر بیش از تقاضای بازار است. طی چند سال اخیر آنفلوآنزا ۲۰ تا ۲۵ درصد مرغ‌های تخم‌گذار کشور را نابود می‌کند اما حتی این بیماری هم نمی‌تواند عرضه و تقاضا را به تعادل برساند و فقط در مقطع کوتاهی در زمستان موجب واقعی شدن قیمت تخم‌مرغ می‌شود. کاظمی با بیان اینکه دولت‌های گذشته و خصوصا دولت‌های نهم و دهم با مجوزهای زیادی که دادند هیچ فکری برای مازاد تولید نداشتند، می‌افزاید: تخم‌مرغ ایران جای پای ضعیفی در عراق داشت که آن هم با آنفلوآنزای سال قبل از بین رفت. بازار افغانستان هم آنچنان ظرفیت و تقاضایی برای تخم‌مرغ ندارد. با این حال ما همان تقاضای اندک را هم نمی‌توانیم به درستی مدیریت کنیم و برای تخم‌مرغ ایرانی در این کشور جای پای محکم بسازیم. این مرغدار با بیان اینکه دولت باید برای مازاد تولید تخم‌مرغ برنامه مدون صادراتی تنظیم کند، تصریح کرد: نهاده‌ها (ذرت، سویا و…) در یکی دو ماه اخیر افزایش قیمت داشته‌اند اما قیمت تخم‌مرغ در شیب نزولی قرار دارد و صادرات هم تقریبا تعطیل است. دولت باید برای چنین ظرفیتی که در کشور ایجاد شده، کاری بکند وگرنه این صنعت به دلیل مازاد تولید از درون متلاشی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.