صفحه اصلی / راهکارهای توسعه بوم‌گردی در ایران

راهکارهای توسعه بوم‌گردی در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در گزارشی به آسیب‌شناسی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران پرداخته است.
در این گزارش آمده است: برای پاسخ‌گویی به ضرورت ایجاد اقامتگاه‌های مناسب برای گردشگران بوم‌گردی، در قدم اول باید هدف از ایجاد این اقامتگاه‌های را به درستی تعریف کرده تا بدین ترتیب در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده گام برداشته شود.
طبق این گزارش، یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری بوم‌گردی مقابله با آسیب‌های حاصل از گردشگری انبوه است و دستیابی به توسعه پایدار گردشگری از اصول و اهداف اولیه این نوع از گردشگری به شمار می‌آید. بنابراین لازم است در راستای فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی توجه به مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه میزبان، در اولویت قرار گیرد و همچنین برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که جامعه محلی بیشترین مشارکت را در روند ایجاد و فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشته باشند تا از این طریق هم این واحدها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و هم دستیابی به اهداف تعیین شده میسر شود.
بر اساس این گزارش، اصلی‌ترین معضلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور، وجود تعداد زیاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی ناموفق است که در دستیابی به اهداف تعیین شده خود ناکام مانده و ناگزیر از خاتمه دادن به فعالیت خود شده‌اند.
در این گزارش آمده است: می‌توان عدم درک درست از مفهوم و هدف اقامتگاه‌های بوم گردی، توجه بین از حد به توسعه کمی بدون توجه به توسعه کیفی، عدم آموزش در بخش اقامتگاه‌های بوم گردی، نبود نظارت اصولی و ارزیابی در بخش اقامتگاه‌ها، نبود کارشناسان متخصص و آشنا با نحوه پیاده‌سازی طرح، اعطای مجوز به افراد فاقد صلاحیت، بی‌برنامگی در بازاریابی و تبلیغات، بی‌توجهی به بومی بودن سرمایه‌گذاران و موضوعاتی ازاین‌دست را به عنوان چالش‌های این بخش در نظر گرفت.
گزارش مذکور در ادامه به برخی راهکارها اشاره می‌کند: تعریف درست و درک مفهوم اقامتگاه‌های بوم گردی و هدف از ایجاد و توسعه آنها، توسعه کیفی اقامتگاه‌های بوم گردی در کنار توسعه کمی آنها، تعریف استانداردهای مشخص و نظارت اصولی بر فعالیت این واحدها، ایجاد واحدهای آموزشی به منظور توانمندسازی فعالان و سرمایه‌گذاران و مردم محلی، تغییر رویه در اعطای مجوز به افراد دارای صلاحیت، تدوین برنامه بازاریابی مناسب، توجه به بومی بودن سرمایه‌گذاران.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.