صفحه اصلی / زمزمه گرانی بلیت هواپیما

زمزمه گرانی بلیت هواپیما

مجتبی کاوه
 حالا خبر می‌رسد که برخی ایرلاین‌ها در تدارک افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، آن هم بدون تصویب سازمان هواپیمایی کشوری هستند. 
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از ایرلاین‌های داخلی قصد دارند دور از چشم دستگاه‌های نظارتی و بدون تصویب سازمان هواپیمایی کشوری از اول تیرماه و با شروع مسافرت‌های تابستانی به‌طور ناگهانی قیمت‌های خود را تا ۲۰ درصد افزایش دهند.
 این در حالیست که در سال گذشته نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته و خدمات مسافری ایرلاین‌ها هم افزایش پیدا نکرده و ناوگان‌ها هم همان ناوگان‌های سابق هستند. 
علاوه بر این افزایش نرخ در حالی قرار است صورت گیرد که این موضوع مخالف سیاست‌های دولت است چون شاهد هیچ‌گونه افزایش در حوزه قیمت سوخت یا عوارض و خدمات فرودگاهی نیستیم. ضمنا دولت هم در عمل با این افزایش قیمت موافق نیست، چراکه هم برخلاف سیاست‌های کلی دولت در حوزه صنعت گردشگری است و هم این افزایش نرخ در صورت اجرا با قوانین و دستورالعمل‌ها تناقض داشته و سازمان هواپیمایی کشور نیز هیچ‌گونه مصوبه یا دستورالعمل جدیدی درباره افزایش نرخ ایرلاین‌ها نداشته است.
 تحمیل افزایش قیمت پروازهای چارتری به مردم
افزایش قیمت بلیت هواپیما در حالی در روزهای پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری مطرح شده است که برخی ایرلاین‌ها حتی به تعهدات خود در برابر مسافرها درست عمل نمی‌کنند و به‌طور مثال در فروردین ماه امسال، تاخیر هواپیمایی‌های آتا با 56 درصد، هواپیمایی کاسپین با ۵۰ درصد، ایرتور با  70 درصد، تابان با ۵۲ درصد، اترک با ۷۰ درصد، آسمان با ۵۶ درصد و هواپیمایی ایران‌ایر با ۶۳ درصد خسارات زیادی به مراجعه‌کنندگان خود داشته و سرویس‌دهی آنها همواره موجبات اعتراض مشتریان را فراهم کرده است. به‌طوری که حتی در برخی موارد مسافران به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه حاضر به خروج از هواپیماها نمی‌شدند تا به اعتراض آنها رسیدگی شود. نکته مهم دیگر اینکه این افزایش نرخ باعث به حداکثر رسیدن سقف قیمت بلیت‌های چارتری می‌شود و از آن جایی که بیشتر پرواز‌های مردم را پرواز‌های چارتری تشکیل می‌دهد، این امر موجب تحمیل اجباری قیمت به آنها می‌شود که برخلاف سیاست‌های دولت و شعارهای انتخاباتی است که تا یک ماه پیش از سوی کاندیداها برای جمع‌آوری آرای مردم داده می‌شد. به‌طور کلی آنچه مشخص است، اینکه گویا اولا این افزایش نرخ‌ها قرار است خیلی بی‌سروصدا صورت بگیرد و ثانیا دولت در موافقت با این افزایش قیمت‌ها هیچ‌گونه مصوبه و دستورالعملی نداشته است. 
 گران شدن بلیت هواپیما با وجود نزول سرویس‌دهی توجیهی ندارد
یک کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی باید در صورت افزایش غیرقانونی نرخ بلیت هواپیما به حقوق مردم حساس باشند و برخورد قانونی کنند، به «کسب‌وکار» گفت: افزایش نرخ بلیت در شرایطی که ایرلاین‌ها طی سال‌های اخیر از نظر خدمت‌رسانی روند نزولی را طی کرده‌اند، توجیهی ندارد. عین‌ا… اردشیری با اشاره به ضعف سازمان هواپیمایی در نظارت بر ایرلاین‌ها گفت: افزایش بی‌رویه تعداد ایرلاین‌ها در کشور ما در حالی صورت گرفته که این ایرلاین‌ها ضوابط و استانداردهای لازم برای فعالیت به عنوان یک شرکت هواپیمایی را ندارند و حتی برخی ایرلاین‌ها حداقل سرمایه قانونی را هم تامین نکرده‌اند. این کارشناس با بیان اینکه سطح سرویس‌دهی به مسافران با صدور مجوزهای بی‌رویه و نظارت نکردن بر عملکرد ایرلاین‌ها به‌شدت نزول کرده است، خاطرنشان کرد: کارشناسان و دلسوزان صنعت هوایی مخالفتی با واقعی شدن نرخ بلیت ندارند، چرا که هر صنعت باید سودآور باشد تا رشد کند، اما در فضای ابهام‌آلودی که بر صنعت هوایی کشور حاکم است، مشخص نیست برخی ایرلاین‌ها با ناوگان فرسوده و بدهی‌های سنگین با چه توجیهی در حال فعالیت هستند و چرا فضای این صنعت به گونه‌ای نیست که بخش خصوصی متخصص و واقعی ایرلاین تاسیس کند و خدمات ایمن و متناسب با شأن مردم ارائه دهد؟ 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.