صفحه اصلی / نگاه به نخبگان، متخصصان و دانشگاه عملیاتی باشد

نگاه به نخبگان، متخصصان و دانشگاه عملیاتی باشد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ،باقر درویشی؛ عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام با اشاره به لزوم گسترش هسته‌های پژوهشی، فعالیت گروهی را لازمۀ ارتقاء کیفی پژوهش و تحقیق دانست و گفت: در فعالیت‌های فردی، غالباً هزینه و زمان بیشتری صرف و خروجی کمتری حاصل می‌شود.
وی افزود: فعالیت در قالب گروه‌های نخبگانی و پژوهشی علاوه بر اینکه در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌کند، به شرط حضور متخصصان شاخه‌های مختلف و مرتبط، به دستاوردهای بهتری منتج خواهد شد.
درویشی ادامه داد: حضور تخصص‌های متنوع و همگن در هسته‌های پژوهشی سبب پرهیز از نگاه تک‌بُعدی (که یکی از عوامل اصلی غیرکاربردی‌بودن پژوهش‌ها است) می‌شود و از سوی دیگر، ضریب اطمینان داده‌ها و همچنین احتمال عملیاتی‌شدن نتایج را نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان ایلام تصریح کرد: هسته‌های پژوهشی برای رسیدن به این نقطه باید از توان متخصصان رشته‌های علوم‌انسانی مانند اقتصاد و یا جامعه‌شناسی نیز برخوردار باشند تا بتوانند پیش‌فرض‌های خود را در فضایی منطقی و واقعی بررسی و نتیجه را دنبال کنند.
وی در ادامه یادآور شد: یکی از عوامل غیرکاربردی‌بودن اغلب پژوهش‌های دانشگاهی، نگاه و نگرش مسؤولان به موضوع پژوهش است که سبب می‌شود فعالیت‌ها صرفاً به چاپ مقاله، ارتقاء اعضای هیئت‌علمی و یا فارغ‌التحصیل‌شدن دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی منجر شود و عملاً بازده عینی و ملموسی برای جامعه بومی نداشته باشد. نگاه به دانشگاه، نخبگان و متخصصان باید نگاهی معنادار و عملیاتی باشد.
درویشی اضافه کرد: در برخی موارد استفاده از توان علمی در امور جاری کشور و صنعت، به تشکیل جلسه پرسش و پاسخ و مشاوره‌های لحظه‌ای ختم می‌شود. قطعاً چنین روندی نمی‌تواند نتیجۀ مطلوب در پی داشته باشد چراکه ارائه مسائل به نخبگان، متخصصان و پژوهشگران مانند ارجاع بیماری به پزشک نیست که بتوان در مدت‌کوتاهی نسخۀ نهایی را تجویز کرد. در حوزه پژوهش بعضاً به صرف سالهای متمادی تحقیق و بررسی نیاز است تا نتیجه‌ای مناسب حاصل شود گرچه پزشک هم برای ارائه نسخۀ درمان نیازمند آزمایش و معاینات مختلفی است. اصولاً پژوهش ممکن است در زمان مدیریت فعلی به نتیجه نرسد.
عضو هیئت‌‎علمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام اظهار داشت: مسائل موجود در استان‌ها حتی در بخش سیاست‌گذاری را می‌توان به دانشگاه ارجاع داد تا در یک بازه زمانی مشخص و با صرف بودجه‌ای معین، افق‌های واقعی و منطقی را برای توسعۀ استان و منطقه ترسیم کند.
وی افزود: منابع مالی اختصاص داده‌شده به پژوهش اندک است اما می‌توان به جای تخصیص این منابع مالی به پروژه‌های خرد و صرفاً نظری، آنها را به سمت طرح‌های کلان و ملی که نیازمند فعالیت گروهی است و نتیجۀ عینی برای کشور دارد، متمایل کرد.
درویشی تصریح کرد: گسترش هسته‌های پژوهشی و تثبیت جایگاه آنان می‌توانند بخش قابل‌توجهی از مشکلات مذکور را رفع کند.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان ایلام در ادامه به رسالت‌های اصلی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نهادهای ۱۵ گانه توسعه، رسالت دانشگاه مطالعه و آموزش است. گرچه امروزه بخش بسیاری از پژوهش‌های کاربردی و صنعتی کشورهای پیشرفته توسط دانشگاهیان انجام می‌شود اما باید دانست این فعالیت‌های عمدتاً در خارج از دانشگاه و با بودجه‌های غیردانشگاهی است. به‌عبارت دیگر، پژوهشگاه‌های فعالی در کنار دانشگاه حضور دارند که فعالیت‌های پژوهشی را حمایت می‌کنند و نتایج تحقیقات را به نمونه آزمایشگاهی و در گام بعدی به نمونه صنعتی تبدیل می‌کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش بسیاری از بودجه‌های دانشگاه صرف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد اساتید و کارکنان می‌شود و عملاً بودجه بسیار کمی برای پژوهش باقی می‌ماند. به‌همین دلیل نیاز است بودجه‌های دانشگاه مدیریت بهتری شوند.

همچنین مطالعه کنید:

اظهارنامه تعاملی برای مودیان با فروش بالاتر از ۱۸میلیاردتومان تولید می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا رستگار اظهار داشت: توافق شد در صورتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.