صفحه اصلی / تفاهم نامه ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان امضاء شد

تفاهم نامه ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان امضاء شد

 طرح های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان (هرمزگان) امضا شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این تفاهمنامه را روز سه شنبه در محل سازمان ایمیدرو امضا کردند.
بر اساس سیاست های برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور، از سال ۱۳۸۴ مطالعات مکان یابی استقرار صنایع انرژی بر در چارچوب جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.
صنایع انرژی بر به آن گروه از صنایع اطلاق می شود سهم انرژی مصرفی آنها در هزینه های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالا بوده و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها داشته باشد، از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم، بنابراین منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی نزدیک به ۱۰ هزارهکتار در ۳۰ کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب شد .
براساس این تفاهم نامه کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دو طرف به منظور تسهیل امور تشکیل می شود و روند اجرای پروژه ها و همکاری میان دو طرف به شکل دائمی مورد پیگیری قرار می گیرد .
همچنین فراهم سازی زیر ساخت های مورد نیاز برای سرمایه گذاران از سوی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در دستور کار قرار دارد .
شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه تعیین صلاحیت واحدهایی را که بخواهند در منطقه مزبور مستقر شوند، برعهده خواهد داشت .
این یادداشت تفاهم ضمن تسهیل استقرار شرکت های پتروشیمی در منطقه وِیژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، برای سرعت بخشیدن به شروع عملیات اجرایی پنج شرکت پتروشیمی که اکنون در محل زمین دریافت کرده اند، نقش دارد.
قرار است در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان امکان استقرار و تولید چهار میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱.۲ میلیون تن آلومینیوم فراهم شود.
علاوه براین تامین ۶ هزارمگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۴۰ میلیون تن و تاسیسات آب شیرین کن که نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر۳۷.۴ میلیارد دلار در بخش غیردولتی معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد داشت.
انتظار می رود در مرحله نخست تا فعال سازی طرح امکان اشتغال پنج هزار نفر فراهم شود و هر یک از طرح های پتروشیمی قابلیت اشتغال پنج تا هفت هزار نفر را خواهند داشت.
این تفاهم نامه پس از هشت ماه مطالعات لازم و فعالیت های کارشناسی از سوی دو طرف به منظور سرعت بخشیدن در جذب سرمایه گذاران و پیاده سازی طرح های مربوطه، به امضا مقام های ارشد دو دستگاه ذیربط رسید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.