صفحه اصلی / ماموریت مناطق آزاد جدید رونق اقتصادی و افزایش ضریب امنیتی در مرزهای کشور است

ماموریت مناطق آزاد جدید رونق اقتصادی و افزایش ضریب امنیتی در مرزهای کشور است

 در نقاط مرزی را رونق فعالیت های اقتصادی و افزایش ضریب امنیتی در مرزها عنوان کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، قرار است هشت منطقه آزاد تجاری دیگر به جغرافیای ایران اضافه شود که با اتخاذ سیاست افزایش گستره مناطق آزاد، دولت به دنبال ایجاد روابط اقتصادی و تجاری فرامرزی و ایجاد مناطق آزاد مشترک با محدوده های نزدیک به ایران است.
«جعقر آهنگران» در این باره گفت: دو شاخص اصلی برای ایجاد هشت منطقه درنظر گرفته شده است، یکی اینکه از منطقه آزاد برای توسعه منطقه ای استفاده شود چرا که دولت علاقه مند است مرزها را از مزیت اقتصادی برخوردار کند تا برای ساکنین انگیزه ماندن در مرز ایجاد شود.
وی ادامه داد: دومین شاخص برای ایجاد مناطق آزاد جدید در نقطه مرزی، تعامل موثر با جهان نزدیک یعنی تعامل با کشورهای همسایه و راه یافتن به بازار جهانی است.
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سیاست دولت، افزایش ضریب امنیت مرزی با فعالیت های اقتصادی و راهبرد اجرای آن نیز تاسیس مناطق آزاد در مرزها است.
این مقام مسئول با بیان اینکه محدوده ای که برای مناطق آزاد تعیین می شود، باید از زیرساخت ها دور نباشد و در کوتاهترین زمان ممکن، امکانات زیرساختی به این منطقه برسد.
آهنگران افزود: به عنوان نمونه محدوده ای که برای منطقه آزاد «جاسک » تعیین شده، این است که در کنار دریا باشد، عمق آبخوری محدوده ای که به دریا وصل می شود، زیاد باشد و به منابع انرژی نزدیک باشد تا برای سرمایه گذاران از جذابیت داشته باشد.
وی ادامه داد: برای منطقه آزاد «اینچه برون»در استان گلستان نیز محدوده ای تعیین شده که از مزیت های جغرافیایی نظیر نزدیکی به دریا، نزدیکی به مرز ترکمنستان و قزاقستان و قرار گرفتن در کنار ریل است تا حمل و نقل برای سرمایه گذار ارزان تر تمام شود.
آهنگران با بیان اینکه برخی سازمانها و نهادها نیز در خصوص مناطق آزاد جدید نقطه نظراتی داشتند، افزود: بعضی از سازمان ها علاقه مند بودند که در رابطه با مناطق جدید، محدودیت مساحت وجود داشته باشد، یعنی هر منطقه حداکثر ۳۰ هزار هکتار بیشتر نباشد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، علاقه مند بود که نقاط شهری داخل منطقه آزاد نباشد، وزارت جهاد کشاورزی هم می خواست اراضی مزروعی داخل محدوده نباشد و به طور کلی نقطه نظرها این بود که اراضی ملی و مورد تائید محیط زیست باشد.
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: ما محددیت در مساحت را قبول کردیم و با حل این مشکل، نقشه هشت منطقه از طرف معاونت امور مجلس ریاست جمهوری به مجلس داده شد که در صحن مجلس طرح خواهد شد.
آهنگران با اشاره به دلایلی که این لایحه در دوره قبل رای نیاورد، گفت: مجلس نهم تشکیکی کرده بود مبنی بر اینکه چون این لایحه معافیت مالیاتی دارد، برای تائید نیازمند دوسوم آرا است.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل رد لایحه، مربوط به عدم وجود نقشه های پیوست هر منطقه بود، حدود جغرافیایی مشخص نبود که دولت معتقد بود نقشه مناطق آزاد باید در اختیار خود دولت باشد اما شورای نگهبان اصرار داشت که نقشه باید از سوی مجلس تائید شود.
آهنگران با اشاره به اینکه لایحه تاسیس هشت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی رای می آورد، گفت: همه جوانب تاسیس این مناطق کارشناسی شده و دولت کار تعیین نقشه ها را با ضوابط مورد نظر مجلس را فراهم و ارائه کرده و زمینه برای تصویب این لایحه آماده است.
رییس جمهوری چهاردهم تیرماه ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.
دولت به تازگی یک لایحه دیگر در باره «ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین» به مجلس ارایه کرد که کمیسیون اقتصادی هر دو موضوع را در دستور کار قرار می دهد و بر این اساس، تعداد مناطق آزاد جدید به ۸ منطقه مصوب خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.