صفحه اصلی / توقف فعالیت ۴۰ معدن به علت رعایت نکردن مسائل ایمنی

توقف فعالیت ۴۰ معدن به علت رعایت نکردن مسائل ایمنی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، جعفر سرقینی افزود : صلاحیت بهره برداری ۵ تا ۶ معدن هم که فعالیت آنها در سال های گذشته به علت مسائل ایمنی متوقف شده بود، سلب شده است ، ضمن اینکه معادن مختلفی برای بهبود شرایط کار، اخطار دریافت کرده اند.
وی با بیان اینکه معادن ما بصورت منظم و دوره ای بازدید می شوند ، گفت : معدن زمستان یورت هم در سال ۹۵ ، پنج بار توسط تیم های کارشناسی بازدید شده بود، معادن رها شده نیستند بلکه پیگیری و نظارت می شوند اما حادثه همیشه در کمین است که باید دقت کنیم با آموزش بیشتر و استفاده از تجهیزات بهتر، حوادث را کاهش دهیم.
سرقینی گفت : اگرچه نظر قطعی درباره علت حادثه معدن زمستانی یورت اعلام نشده اما بطور قطع این حادثه ناشی از لوکوموتیو بوده است یعنی باتری یا اگزوز لوکوموتیو علت شکل گیری این حادثه بوده است که اگر تجهیزات معادن نوسازی شود شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.
سرقینی افزود : امسال در طرح رونق تولید، معادن هم دیده شده و بناست در این طرح ۵۰۰ معدن با اعتباری معادل هزار میلیارد تومان رونق یابند که اولویت با معادن کانی های صنعتی به علت ارزش افزوده بالاتر است.
وی با بیان اینکه فرآوری مواد معدنی نخستین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن است تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد و از خام فروشی جلوگیری شود ، گفت : با اجرای این سیاست توانستیم سال ۹۵ حدود ۶.۵ میلیارد دلار مواد معدنی و صنایع معدنی صادر کنیم که این علاوه بر تامین نیاز صنایع داخلی است.
وی اضافه کرد: بنا داریم در سال ۹۶ با کار و تلاش مضاعف این میزان صادرات را به ۸ میلیارد دلار افزایش دهیم که امیدواریم برای نیل به این هدف تولید مواد معدنی و صنایع معدنی را افزایش دهیم.
سرقینی گفت : سال ۹۵ تولید فولاد ما ۱۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۹۶ به ۲۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت ، ضمن اینکه در بقیه حوزه های صنعت ، معدن و تجارت نیز این سیاست را پیگیری می کنیم.
وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات معدنی در صنعت ساختمان مصرف
می شود ، افزود : از آنجا که صنعت ساختمان دچار رکود است این رکود بر معدن نیز تاثیرگذار است اما با فعالیت زیادی که در بخش کانی های صنعتی انجام شده، نقش منفی صنعت ساختمان بر معدن کم رنگ شده است.
معاون معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : با وجود افت ۳ درصدی در تولید مواد معدنی مرتبط با صنعت ساختمان ، تولید کانی های صنعتی، ۱۶ درصد رشد داشت و در مجموع، رشد حوزه معدن در سال ۹۶ حدود ۶ درصد است که امیدواریم این میزان رشد در سال ۹۶ به ۸ تا ۹ درصد برسد.
سرقینی در پاسخ به این پرسش که برخی صنایع پایین دستی ادعا دارند مواد اولیه از سوی صنایع مادر با قیمت بالاتر در مقایسه با قیمت صادراتی در اختیارشان قرار می گیرد ، افزود : هیچ گاه قیمت صادراتی مواد معدنی با قیمت داخلی برابر نیست و ممکن است در مقطعی قیمت داخلی از قیمت صادراتی بالاتر باشد اما سال ها قیمت داخلی محصولات معدنی از قیمت صادراتی آن ارزان تر بود حتی در مواقعی به نصف قیمت صادراتی ، شمش فولاد به صنایع پایین دستی تحویل می دادیم.
وی با بیان اینکه امروز هم اولویت اول، تامین مواد معدنی برای صنایع داخلی است، افزود : فولاد مبارکه را سال گذشته از صادرات منع کردیم و صادرات این واحد تولیدی ۶۰۰ هزار تن کاهش یافت.
سرقینی درباره اقدامات وزارت صنعت برای خروج صنعت سیمان از رکود گفت: تمرکز خود را بر مصرف سیمان در حوزه هایی مانند جاده سازی، راهسازی و تشویق سازندگان به ساخت ساختمان های بتنی قرار دادیم که این تمرکز به مصرف حدود ۳ میلیون تن سیمان منجر خواهد شد اما برای نجات صنعت سیمان باید صادرات و رونق صنعت ساختمان را مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد : اگر صنعت ساختمان رونق یابد شاید مجبور شویم برای صادرات سیمان محدودیت هایی ایجاد کنیم.
سرقینی گفت : صادرات ۱۵ میلیون تنی سیمان در سال گذشته، عاملی در خروج این صنعت از رکود است اما این میزان صادرات سهم ناچیزی از تولید ۵۵ میلیون تنی سیمان را شامل می شود.
معاون معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت همچنین گفت : حدود ۹ هزار پروانه بهره برداری معدن صادر شده و از این میان ۶ هزار معدن فعال است و از ۳ هزار معدن دیگر بخشی مشغول تجهیزند و برخی دیگر به علت بحث های اقتصادی هرگز سراغ معدن نرفته اند که اگر زمان قانونی این پروانه ها به اتمام برسد دیگر تمدید نمی شود بلکه ابطال خواهد شد.
سرقینی افزود : البته برخی از معادن هم به علت رکود صنعت ساختمان و همچنین کاهش قیمت های جهانی تعطیل شده اند که اگر بازار جهانی یا صنعت ساختمان رونق گیرد این واحد ها هم فعال خواهند شد.
وی گفت: در مجموع ۲ هزار معدن تعطیل داریم که عمدتا در بخش مصالح ساختمانی مانند لاشه و شن و ماسه است اما در معادن کانی های صنعتی نه تنها مشکل نداریم بلکه رونق هم دیده می شود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.