صفحه اصلی / گاراژ «گیرشمن» در پایگاه جهانی شوش نمایشگاه کتیبه می شود

گاراژ «گیرشمن» در پایگاه جهانی شوش نمایشگاه کتیبه می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «محمدحسن ارسطو زاده » مدیر پایگاه میراث جهانی شوش روز دوشنبه اظهار کرد: فضایی که در دهه های پیش به عنوان «گاراژ گیرشمن» در جوار قلعه فرانسوی ها مورد استفاده قرار می گرفت، تبدیل به نمایشگاه کتیبه می شود.
وی اضافه کرد: از آنجایی که در ساخت دیوارهای گاراژ گیرشمن تعداد زیادی کتیبه و آجر کتیبه دار به کار برده شده این فضا با تلاش کارشناسان پایگاه مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت. 
ارسطو زاده گفت: کارشناسان با مرمت گاراژ گیرشمن، این فضا را از حالت انباری خارج کردند تا از آن به عنوان نمایشگاه کتیبه بهره برداری کنند.
آنطور که وی معتقد است، این اقدام نه تنها سبب حفاظت بیشتر از کتیبه های به کاررفته در دیوارها می شود که فضای نمایشگاه های محوطه باستانی شوش نیز افزایش پیدا می کند و فضای جدیدی برای گردشگران معرفی می شود. 
این مسئول همچنین از بازنگری طرح محتوایی موزه شوش خبر داد و گفت: طرح محتوایی موزه شوش در حال بازنگری و در دست تهیه است این اقدام نیز موجب پویایی موزه شوش خواهد شد. 
**توسعه ۵۰ درصدی مخزن آثار تاریخی شوش 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش تاکید کرد: ساخت و تجهیز مخزن استاندارد اشیای تاریخی شوش که پس از ثبت شوش در فهرست آثار جهانی رخ داد تا با تلاش کارشناسان و پژوهشگران تبدیل به پژوهشگاه بین الملل شود، هم اکنون از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار است.
ارسطوزاده افزود: یکی از اقدامات اساسی که پس از ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش انجام گرفت، پروسه ساماندهی، طبقه بندی اشیاء موجود در انبار و مخزن شوش است.
وی گفت: با توجه به اینکه فاز نخست آن انجام شده بود، هم اکنون درحال توسعه مخزن هستیم تا آثار و اشیاء باقیمانده از انبار شوش به این مخزن منتقل شود. 
آنطور که مدیر پایگاه جهانی شوش اعلام می کند، هم اکنون توسعه مخزن شوش پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است و هم اکنون نیز اجرای این پروژه مهم توسط کارشناسان با جدیت درحال انجام است. 
ارسطوزاده از تکمیل این پروژه در دو ماه آینده خبر داد و افزود: فضایی که قرار است در مخزن شوش آماده شود تا دوماه آینده تکمیل می شود اما پروسه طبقه بندی، حفاظت و مرمت اشیای یک پروسه بلندمدت و ۵ ساله است. چراکه در انبار شوش بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ هزار شی تاریخی وجود دارد که تمامی اینها به نوبت باید گندزادیی، حفاظت و مستندنگاری شود و پس از آن وارد مخزن امن شود.
طبق اسناد باستانی شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان درهفت هزار سال پیش از میلاد بوده است و فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن ادامه دارد.
پرونده محوطه تاریخی شوش در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که در ژوئیه ۲۰۱۵ در شهر بن آلمان برگزاری شد با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.