صفحه اصلی / رشد صددرصدی متقاضیان نشان شیما برای لباس ایرانی و اسلامی

رشد صددرصدی متقاضیان نشان شیما برای لباس ایرانی و اسلامی

به گزارش کسب وکا نیوز به نقل از ایرنا، سال گذشته ۶ هزار و ۷۶۶ اثر برای دریافت شیما و گواهی مالکیت معنوی به بنیاد ملی مد و لباس ارائه شده است‌.
این گزارش آماری بیانگر رشد و افزایش سرعت ارایه الگوی لباس ایرانی و اسلامی به جامعه را دارد و نشان می دهد که ۴۴ درصد آثار برای درخواست گواهی مالکیت معنوی و نیز صددرصد برای دریافت شناسه شیما ارایه شده اند. 
بنابر این اعلام پنج هزار و ۱۳۳ اثر برابر با ۷۶ درصد کل آثار پس از بررسی در کمیسیون ماده ۴ موفق به دریافت شناسه شیما شده اند. 
این کمیسیون وظیفه انطباق آثار طراحی با شاخص های مربوطه را بر عهده دارد.
همچنین ۵۱ درصد آثار ارائه شده برای دریافت شیما به مانتوی بانوان اختصاص داشته و ۳ هزار و ۴۸۴ اثر بوده است. 
نکته قابل توجه این است که آمار نشان از رشد ۷۵ درصدی در این حوزه دارد. 
بر اساس این گزارش و در تقسیم بندی و تحلیل داده های مرتبط با جنس لباس و نوع پارچه های به کار رفته و بهره مندی از آن، پارچه های کرپ ۱۱ درصد، ابریشم مصنوعی ۱۰ درصد، تترون و کتان هر کدام با ۸ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که پارچه های مذکور برای طراحی و تولید با محوریت محصول ایرانی بوده است.
بر این اساس توزیع و فراوانی آثار بررسی شده بر اساس معیارهای گروه های سنی نشان می دهد که به ترتیب بزرگسال ۴۵ درصد، جوان ۴۳ درصد، کودک ۸ درصد و نوجوان ۴ درصد بوده که نشان از رشد ارایه آثار در گروه‌های سنی کودک و نوجوان دارد.
همچنین این گزارش نشان می دهد ۹۱ درصد آثار به بانوان و تنها ۹ درصد به لباس آقایان اختصاص داشته که نشان از پایین بودن نرخ طراحی لباس آقایان دارد اما نسبت به سال گذشته ۲درصد رشد نشان می دهد. 
در بخش فراوانی رنگ لباس های مشکی با ۲۲ درصد، سرمه ای ۷ درصد، آبی ۶ درصد، کرم ۶ درصد، طلایی ۶ درصد، سفید ۵درصد، سبز ۴ درصد، طوسی ۴ درصد، قهوه ای ۳ درصد، صورتی ۳ درصد، بنفش ۲ درصد و مابقی به سایر رنگ ها اختصاص دارد و در مجموع ۴۶ طیف رنگی مورد بررسی قرار گرفته است. 
همچنین ۵۲ درصد آثار از پارچه ساده و ۴۸ درصد از پارچه طرح دار استفاده کرده اند. این نشان از گرایش طراحان به تنوع و بهره مندی از مفاهیم میان رشته ای دارد.
بر اساس این گزارش، این طرح ها توسط هنرمندان، طراح و تولید کننده ایرانی و با بهره گیری از نمادها و شاخص های هنر طراحی و تولید لباس به جامعه ارائه شده است.
بررسی دقیق و تحلیلی دستاوردهای این گزارش بخشی از نقاط قوت و ضعف طراحی و تولید لباس ایرانی را نمایان ساخته و برنامه ریزان و دست اندرکاران مرتبط به ویژه نهادها، تشکل ها و دستگاه های عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس را ملزم به توجه و دقت بیشتر برای افزایش سرعت و کیفیت فعالیت ها و رفع اشکالات و اصلاح امور می کند.ہ

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.