صفحه اصلی / بررسی نهایی طرح بازنگری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد

بررسی نهایی طرح بازنگری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد

با حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد بررسی شد.  به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  پیرو مصوبه مورخ ۹۳.۱۰.۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر ضرورت بازنگری در طرح بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) و با توجه به اهمیت صیانت و حفاظت از این بافت در شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، طرح بازنگری بافت پیرامون حرم مطهر و بافت تاربخی، پس از برگزاری جلسات متعدد بررسی‌های کارشناسی و فنی با حضور متخصصین و اهل حرفه و ارائه راهبردهای طرح در جلسه‌ای با حضور دانشگاهیان در دانشگاه فردوسی شهر مشهد، دومین جلسه کمیسیون ماده پنج به عنوان جلسه نهایی تصویب استانی، ۱۷ خردادماه سال جاری با حضور پیروز حناچی معاون محترم وزیر و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مشهد برگزار شد.
در این جلسه ابتدا گزارش طرح بازنگری بهسازی و هدایت موزون توسعه توسط مشاور ارائه و پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون مسائل مختلف مرتبط، مقرر شد تا با اعمال اصلاحات مورد نظر استان، طرح بازنگری جهت طی مراحل برررسی و تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.
همچنین بنابر ضرورت ساماندهی حوزه مرکزی شهر مشهد و برابر مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورخ ۹۳.۱۰.۸ مبنی بر تهیه سند یکپارچه حوزه مرکزی، بر تهیه و تصویب طرح حوزه ۸۴۲ هکتاری در شورایعالی شهرسازی و معماری تاکید شد.
در این جلسه پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان ضرورت تجدید نظر در طرح فعلی و تسریع در این امر،  برتغییر رویکرد و جایگزینی نگاه بهسازی به جای رویکرد تخریب و نوسازی دربافت پیرامون حرم مطهر که عمدتا هم دست نخورده باقی است تاکید کرد و الزام در نظر گرفتن مشارکت مردمی و توجه ویژه به ارتقا کارکرد سکونتی در بافت و ابقای جمعیت ساکن را عنوان داشت.
همچنین در این جلسه این موضوع نیز مطرح شد که اصلاح طرح در حال اجرا حتماً با معضلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود که مستلزم اراده جمعی در اجرای راهبردهای صحیح و مناسب پیشنهادی است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، ضمن تاکید بر اهمیت راهبردهای طرح بازنگری، بر تاثیر مستقیم راهبردها در طرح‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: بعضی راهبردهای تعریف‌شده در دهه ۶۰ مانند اجرای زیر گذر نمونه مشخص از راهبردهای غیر صحیح بوده است که اثرات آن در حال حاضر مشهود است.
همچنین به جهت اصلاح روند جاری، پایش  و کنترل اقدامات جاری نیز بسیار ضروری عنوان شد.
گفتنی است طرح بازنگری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تهیه شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.