صفحه اصلی / نقش تیم‌ها در موفقیت استارت‌آپ‌ها

نقش تیم‌ها در موفقیت استارت‌آپ‌ها

محمد جوادی‌قاضیانی
برای غلبه بر این عدم اطمینان و رسیدن به اهداف استارت‌آپ‌ به ابزاری همچون یک تیم خوب نیاز داریم. در این گزارش به بررسی اهمیت تیم‌ها در موفقیت استارت‌آپ‌ها می‌پردازیم. نکته اولیه و مهمی که ما در گزارشات خود‌ تاکید زیادی روی آن داریم و دلیل موفقیت بیشتر استارت‌آپ‌های موفق است، مساله‌محوری است. پس ایده خود را بر مبنای حل مساله و رفع نیازها انتخاب کنید تا گام اول را محکم برداشته باشید. 
چرا وجود یک تیم خوب برای موفقیت استارت‌آپ لازم است؟
فرض بر اینکه ایده خود را برحسب نیاز انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید آن را اجرایی و کار را شروع کنید، برای شروع و پیشبرد اهداف‌تان و رسیدن به چشم‌اندازی که برای ایده خود ترسیم کرده‌اید نیاز به یک تیم خوب استارت‌آپی دارید و پیشبرد کارها بدون داشتن یک تیم خوب با مشکل مواجه خواهد شد زیرا یک استارت‌آپ برای موفق شدن و تبدیل شدن به یک کسب‌وکار موفق نیاز به فعالیت‌ها و تخصص‌های متنوعی مثل بازاریابی، ارتباطات، تامین مالی و… دارد که بسیار بعید به نظر می‌رسد که موسس استارت‌آپ تمام این تخصص‌ها را داشته باشد و به فرض اگر هم داشته باشد، مطمئنا وقت کافی برای انجام همه این کار‌ها نخواهد داشت. پس برای موفقیت استارت‌آپ و تبدیل شدن آن به یک کسب‌وکار موفق نیاز به تیم خوبی که بتواند فعالیت‌های متنوع مورد نیاز برای موفق شدن استارت‌آپ را انجام دهد، وجود دارد. 
چگونه یک تیم خوب را انتخاب کنیم؟
ابتدا باید نیازهای خود و ایده‌تان را برای موفق شدن دریابید و ببینید که برای موفق شدن استارت‌آپ‌تان به چه تخصص‌ها و فعالیت‌هایی نیاز دارید که خود شما یا شرکای‌تان در آن ضعف دارید و برای آن پست‌ها افرادی را دعوت به همکاری کنید و آنها را با انجام مصاحبه یا یک کار مشترک و… ارزیابی کنید تا انتخاب درستی را انجام دهید. 
مشخصات یک تیم خوب
از مشخصه‌های یک تیم خوب می‌توان به کلی‌دان بودن بنیان‌گذاران آن، تجربه خوب تیم، سازگاری افراد، فداکاری، شادابی، پیچیدگی شناختی بالا، وفاداری، مثبت‌اندیش بودن و… اعضای تیم اشاره کرد. البته بعضی از این مشخصه‌ها نسبی هستند و در برخی از استارت‌آپ‌ها ممکن است مصداق پیدا نکنند، ولی اگر به دنبال موفقیت‌های بزرگ هستید، سعی کنید تیمی را انتخاب کنید که بتوانید استراتژی‌های سازمان یادگیرنده را در آن پیاده کنید. مجلات فورچون و فوربز هرساله برند‌های برتر دنیا را معرفی می‌کنند که با بررسی آنها، فاکتوری را که بین تمام برند‌های موفق مشترک می‌یابیم، سازمان یادگیرنده بودن آنهاست. 
اهمیت تیم‌ها برای شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران
اگر به دنبال سرمایه‌گذار یا یک شتاب‌دهنده برای شتاب‌بخشی به رشد استارت‌آپ خود هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید که یک تیم خوب برای متقاعد کردن نظر آنها بسیار مهم است و در واقع اکثر سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها برای همکاری با 
یک ایده، معمولا بعد از مساله‌محور بودن ایده، تیم آن را می‌سنجند. 
اهمیت تیم‌ها از نظر رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران
رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارزیابی آنها از سودآور بودن یک طرح و اینکه چطور ریسک 
یک سرمایه‌گذاری را کم می‌کنند، گفت: وقتی می‌گوییم یک ایده خوب است که تیم آن خوب باشد و ایده به تنهایی ارزشی ندارد. ایده‌ها را براساس قضاوت و خبرگی اولیه کارشناسان انتخاب و بعد بررسی می‌کنیم که آیا می‌شود روی این طرح سرمایه‌گذاری بلندمدت کرد یا خیر. بررسی‌های ما از لحاظ بازار، فنی و اقتصادی است و براساس اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید، قضاوت را انجام می‌دهیم و از این طریق می‌توانیم نرخ رشد و بازده آن را تخمین بزنیم. 
اهمیت تیم از دیدگاه عادل طالبی، موسس استارت آپ تیزلند
انسان ها مهم نیستند و تیم‌ها مهم هستند. همان سالی که من مدیر اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب شدم، متوجه شدم که ۱۲۰ نفر نیاز است که در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی بنشینند و جواب مردم را بدهند. 
ما حدود ۳۳۰ نفر را دعوت کردیم و من با همه آنها صحبت کردم و ۱۲۰ نفر از آنها را که به نظرم توانمند‌تر بودند، استخدام کردم. در بین آن ۱۲۰ نفر عده‌ای بودند که ستاره بودند و با خوش‌اخلاقی و عشق کار می‌کردند. من ۲۳ نفر از آنها را به دفتر دعوت کردم. 
از آن ۲۳ نفر، ۱۸نفر به دفتر من آمدند و با گرفتن تست‌هایی مثل بلبین ۸ نفر را انتخاب کردم و آن ۸ نفر اعضای تیم تیزلند شدند. من به استخدام متخصص عقیده‌ای ندارم و اعضای تیم ما با آموزش‌هایی که دیدند، به افراد متخصص تبدیل شدند و همه افراد تیم ما مثل به صورت یکدست در کنار هم هستند و به رشد تیزلند کمک می‌کنند. 
سخن پایانی
مطالبی که درباره ویژگی تیم‌ها بیان شد، نسبی هستند و یک تجویز ثابت و مکانیکی برای همه استارت‌آپ‌ها نیستند. استارت‌آپ‌ها با توجه به شرایط‌شان و ایده‌ای که دارند و شرایط بیرونی و داخلی خود باید استراتژی و تیم مناسب خود را انتخاب کنند، ولی نکته‌ای که مهم است، این است که یک تیم خوب و یادگیرنده در پیشبرد اهداف  یک استارت‌‌آپ و رسیدن آن به چشم‌اندازهایش بسیار اهمیت دارد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.