صفحه اصلی / ۴۰ شرکت دانش‌بنیان سلامت، صادرات دارند

۴۰ شرکت دانش‌بنیان سلامت، صادرات دارند

دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت، ۲۰۰ شرکت دارای محصول در بازار هستند؛ همچنین از این تعداد، محصول ۴۰ شرکت نیز در عرصه بین‌المللی به فروش می‌رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر وطن‌پور، با اشاره به وجود ۹ اتاق‌ تمیز در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: ۷ اتاق تمیز همکار نیز همچون انستیتو رازی، انستیتو پاستور جهاد دانشگاهی، مهندسی ژنتیک،‌ مرکز تحقیقات پلیمر و غیره داریم که به طور کلی می‌توان گفت ۱۵ اتاق‌ تمیز در اختیار حوزه سلامت برای تولید محصولات دانش‌بنیان است.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در تمام ۶۴ دانشگاه‌ علوم پزشکی کشور نیز حداقل یک مرکز رشد داریم اما با توجه به اینکه در برخی از دانشگاه‌ها بیش از یک مرکز رشد وجود دارد، در حال حاضر ۷۴ مرکز رشد مربوط به حوزه سلامت در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: یکی از این مراکز رشد در کیش تحت عنوان مرکز بین‌المللی کیش مستقر است که برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که مایل هستند در کیش مستقر شوند، فعال است.
وطن‌پور همچنین با اشاره به روند افزایشی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به طور ماهانه گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت از بین ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان موجود در کشور، ۹۲۰ شرکت است که ۲۰۰ شرکت دارای محصول در بازار هستند؛ همچنین از این تعداد، محصول ۴۰ شرکت نیز در عرصه بین‌المللی به فروش می‌رسد.
حرکت مراکز تحقیقاتی به سمت محصول‌محوری
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مراکز تحقیقاتی، ‌اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های مختلف مستقر هستند که اخیرا طی برگزاری نشست‌هایی با رؤسای مراکز در تلاش هستیم تحقیقات آنها را به طرف محصول محوری سوق دهیم‌؛ البته مرکز تحقیقات غدد اولین محصول خود را به بازار ارائه داد و در حال حاضر نیز مراکز کودکان، اورولوژی، چشم و لیزر نیز پروژه‌هایی در حوزه فناوری دارند که امیدواریم به ارائه محصول منجر شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه‌ها تا پایان سال تحقق می‌یابد، به پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: پیرو توافق‌نامه‌ منعقد شده با وزارت علوم، تمام پارک‌های علم و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت قابل دسترسی هستند.
وطن‌پور تصریح کرد: اما به صورت اختصاصی برای حوزه سلامت ۳ پارک علم و فناوری داریم که یکی از این پارک‌ها در پارک فناوری پردیس ادغام شده است، یک پارک دیگر در شیراز و دیگری برای دانشگاه علوم پزشکی ایران است. درواقع زمین‌ها و مجوزها گرفته شده و قرار است این پارک‌ها را تا پایان سال برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان آماده‌سازی کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه قصد داریم به تدریج بخش خصوصی را در حوزه تاسیس مراکز رشد و استقرار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت کنیم، اظهار کرد: برنامه داریم در این راستا روابط قانونی را طی و مصوبه‌های لازم را اخذ  کنیم تا شرکت‌های بزرگ صنعتی که توانمندی خوب مالی هم دارند و می‌توانند مراکز رشد خصوصی داشته باشند، وارد این حوزه شوند و شرکت‌های کوچک‌تر را زیر چتر خود مورد حمایت قرار دهند.
در حال تعریف روابط خوبی با شرکت‌های اروپایی هستیم
وی همچنین به بحث بین‌المللی کردن نیز اشاره کرد و گفت: از طریق حضور در نشست‌های بین‌المللی و سفرهای نماینده‌های دولت‌های مختلف به ایران، در پی این هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی را به داخلی‌ها وصل کنیم که البته هم‌اکنون تعداد محدودی از شرکت‌ها وصل شده‌اند؛ اما باید این میزان افزایش یابد.
وطن‌پور تصریح کرد: روابط خوبی را با کشورهای کره جنوبی، مالزی، لهستان و آلمان در حوزه فناوری داریم، همچنین در حال تعریف روابط خوبی با کشورهای اروپایی هستیم که اگر تحقق یابد، می‌توانیم شرکت‌های دانش‌بنیان خود را به شرکت‌های اروپایی و امریکایی وصل کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: استقبال از طرف کشورهای خارجی زیاد است؛ زیرا دانش و توانمندی داخلی ما فوق‌العاده است که اگر برای این نوع فعالیت‌ها مقداری فضای مناسب داشته باشیم، قطعا استقبال‌ها بیشتر می‌شود.
وی اظهار کرد: سال پیش نشست‌های فناوری متعددی با نمایندگان کشورهای خارجی همچون انگلیس، کره جنوبی، مالزی، اندونزی و کوبا داشتیم و بالغ بر ۲۰ تفاهم‌نامه در حوزه فناوری منعقد کردیم.
وطن‌پور تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت با کشورهای مختلف دارد، پیوست فناروی را نیز اضافه کرده‌ایم؛ به همین دلیل نشست‌های متعددی را در ایران با شرکت‌های خارجی داشتیم که اخیرا نیز با حدود ۱۵۰ نفر از شرکت‌های مختلف ایتالیا نشست و مذاکره برگزار کردیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده در صورت گشایش بیش از پیش فضا می‌توانیم روابط شرکت‌های دانش‌بنیان خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی بیشتر کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.