صفحه اصلی / از گنجاندن موزه‌ها و دانشگاه تهران در طرح تهران‌گردی استقبال می‌کنیم

از گنجاندن موزه‌ها و دانشگاه تهران در طرح تهران‌گردی استقبال می‌کنیم

همچنین از گنجاندن موزه‌ها و دانشگاه تهران در طرح تهران‌گردی استقبال می‌کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در این جلسه ضمن ابراز خشنودی از تشکیل شورای عالی موزه‌های دانشگاه تهران، گفت: «بخش بزرگی از دانشگاه تهران موزه محسوب می‌شود. موزه فقط شامل اشیا نیست، ساختمان‌ها نیز موزه هستند. یکی از کارهایی که در حال حاضر در دانشگاه تهران در حال اجراست، تأسیس موزه علم است که در زمین‌های شمالی ایجاد خواهد شد. اینکه دانشگاه تهران موزه‌های نسل سوم و چهارم را پایه‌ریزی کند، برای کشور مفید خواهد بود. موزه‌های موجود را نیز می‌توان به موزه‌های نسل جدید تبدیل کرد».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه افزود: «نگرانی عمده ما بحث ساختمان موزه‌ها و مقاوم سازی آنهاست. نوسازی، بهبود عملکرد و مقاوم‌سازی موزه‌ها، بودجه عظیمی می‌خواهد. موزه‌ها تاریخ کشور هستند و باید برای حفظ آن تلاش شود. این کار باید از حوزه آموزش عالی خارج و در سطح ملی پیگیری شود».
دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «لازم است در خصوص دسترسی بیشتر مخاطبان به موزه‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد. همچنین از گنجاندن موزه‌ها و دانشگاه تهران در طرح تهران‌گردی استقبال می‌کنیم».
همچنین دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن خیر مقدم به اعضای شورا به تبیین سابقه و اهداف این شورا پرداخت و افزود: «شورای عالی موزه‌ها در دانشگاه تهران سابقه چند ساله دارد و از زمان ریاست دکتر فرجی دانا که با نام شورای سیاستگذاری موزه‌های دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد تا سه جلسه‌ای که این شورا در زمان مرحوم آیت‌اله عمید زنجانی برگزار کرد. بعد از آن فعالیت شورا متوقف شد تا سال گذشته که سعی در احیای این شورا به‌عمل آمد و امروز شاهد برگزاری نخستین جلسه در دور جدید فعالیت شورای عالی موزه‌های دانشگاه تهران هستیم».
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش موزه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی گفت: «موزه‌ها در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند و یک فضای منفعل و صرفاً نمایشی محسوب نمی‌شوند، بلکه فضایی فعال و پویا هستند که می‌توانند در توسعه نهادها نقش مؤثر داشته باشند. وجود موزه‌ها یک فرصت بسیار خوب در سطح ملی و بین‌المللی برای دانشگاه تهران است زیرا در حال حاضر ۹ موزه فعال در دانشگاه تهران داریم».
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در تکمیل سخنان خود گفت: «بعضی از واحدها پتانسیل داشتن موزه را دارند، مانند پردیس هنرهای زیبا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پردیس فنی و کتابخانه مرکزی که پیشنهاد تأسیس این موزه‌ها نیز ارائه شده است. در خصوص سایر دانشکده‌ها نیز پیشنهاد می‌شود فضایی در همان دانشکده برای ارائه تاریخچه اختصاص پیدا کند. همچنین پیشنهاد می‌شود ۲۸ اردیبهشت هر سال که مصادف با روز جهانی موزه‌هاست، دانشگاه تهران برنامه ویژه‌ای داشته باشد».
در ادامه گزارشی از موزه‌های دانشگاه تهران توسط دکتر مصطفی ده پهلوان ارائه شد و به مروری بر تاریخچه موزه‌های مقدم و باغ موزه نگارستان معاونت فرهنگی، موزه‌های جانورشناسی، زمین‌شناسی و هرباریوم پردیس علوم، موزه جانورشناسی و حشره‌شناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، موزه مؤسسه باستان‌شناسی، موزه لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک و موزه کوی دانشگاه تهران پرداخته شد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در ادامه این جلسه، اعضای شورا، پیشنهادات خود را مطرح کردند که مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با حفظ هویت بنا، گسترش امکان بازدید از موزه‌ها، قرارگیری بازدید از دانشگاه تهران در طرح تهران‌گردی، پرداختن به بانک‌های مختلف موجود در زمینه سفال، ژن و…، توجه به رسالت موزه‌های دانشگاهی و به‌کارگیری اعضای هیأت علمی پژوهشی در موزه‌ها از جمله مباحث مورد بحث بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.