صفحه اصلی / طرح حمایت از صنایع‌دستی پشت درهای مجلس

طرح حمایت از صنایع‌دستی پشت درهای مجلس

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، شورای جهانی صنایع دستی روز دهم ژوئن همزمان با ۲۰ خرداد ماه را به عنوان روز جهانی صنایع‌دستی تعیین کرده است. کشورهای عضو این شورا، همزمان با این روز به اجرای برنامه‌های مختلف از جمله گرامی داشت هنرمندان صنایع دستی می‌پردازند.
ایران به عنوان یکی از اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی و مدیر منطقه غرب آسیا، هرساله همزمان با این روز، نمایشگاهی برگزار می‌کند و به ارائه آثار هنرمندان از ۳۱ استان کشور می پردازد. نمایشگاهی که امسال به خاطر همزمان شدن با ماه مبارک رمضان، اوایل تیرماه در سالن نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
همزمان با ۲۰ خرداد و روز جهانی صنایع دستی با بهمن نامورمطلق گفتگو کرده ایم. معاون صنایع دستی کشور با اشاره به رشد صادرات صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ می‌گوید: صادرات، شاخصه مهمی برای ماست و ما در بازرگانی داخلی با رشد ۱۶ درصدی و در بازرگانی خارجی با رشد ۳۶ درصدی روبه رو بوده‌ایم. همچنین بازارچه‌های موقت ما با ۲۷ درصد نمایشگاه‌های خارجی ما با ۶۷ درصد، رشد و نمایشگاه‌های داخلی با رشد ۲۷ درصدی مواجه بودند.
نامور مطلق به اینکه رشد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اقبال عمومی به صنایع دستی نشانه کارآمد شدن این هنر و صنعت است، اشاره و بیان کرد: رشد ۶۷ درصدی نمایشگاه‌های خارجی ما نشان می‌دهد که صنایع دستی توانسته به زبان زیبایی شناسی دنیا نزدیک شود و مخاطب خود را بشناسد. از سوی دیگر، فروش خوب غرفه‌های نوروزی و افزایش نمایشگاه‌های داخلی نشان دهنده این است که صنایع دستی ما روزآمد شده و جنبه کاربردی پیدا کرده و این‌ها اتفاقات خوشایندی است که در این چند سال اخیر رخ داده، امیدوارم که خانه‌های صنایع دستی نیز افزایش پیدا کند و شوروم ملی ما به زودی راه اندازی شود. چرا که وجود این فضاها و افزایش تعداد آن موجب هویت سازی برای صنایع دستی می شود.
معاون صنایع‌دستی کشور سال ۹۵ را سال جهانی‌تر شدن هنرهای سنتی ایران می‌داند و می‌گوید: ما سال گذشته و پس از ۷۰ سال توانستیم یک اجلاس جهانی در شهر اصفهان برگزار کنیم، این نشان دهنده بازگشت صنایع دستی ما به عرصه جهانی است. به عبارتی ما در حوزه گفتمان‌سازی و برندسازی موفق عمل کرده‌ایم؛ امیدوارم در زمینه تجاری سازی صنایع دستی هم موفقیت هایی را به دست آوریم و در کنار کشورهایی چون هند، چین، مراکش و تایلند قرار بگیریم.
نامور مطلق همچنین به ثبت شهرهای لاله‌جین و مشهد در فهرست شهرهای جهانی اشاره و بیان می کند: دو شهر اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و همچنین فرش انتخاب شده بودند. مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و لاله جین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب و معرفی شدند. در حال حاضر ما بعد از کشور چین، دومین کشور جهان به لحاظ تعداد شهرهای جهانی هستیم. همچنین ما پیشنهاد ثبت شهرهای ملی را قبل از جهانی شدن به شورای جهانی صنایع دستی مطرح کرده ایم. طرحی که از طرف ایران به ثبت رسید و با موافقت شورای جهانی صنایع دستی همراه شد. علاوه بر این ایران اولین کشوری بود که موضوع روستاهای جهانی صنایع دستی را مطرح کرد.
معاون صنایع دستی کشور، تصویب طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی در مجلس را فرصت ارزشمندی می داند و می گوید: قرار بود در جلسه روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه در صحن علنی مجلس درباره طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی صحبت شود که با حمله تروریستی و پایان ساعت کاری مجلس، بررسی این موضوع به روز دیگری موکول شد.
نامورمطلق به اینکه مطرح شدن صنایع دستی در صحن علنی مجلس اقدام مهمی است که شاید تا کنون به این شکل صورت مورد توجه قرار نگرفته، اشاره و بیان می‌کند: طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی ۲۰ ماده دارد و در آن به موضوعاتی چون بیمه هنرمندان، ارزش افزوده در حوزه صنایع دستی، مجوزهای صنایع دستی در حوزه آموزش، تولید و تجارت، اختصاص فضاهایی از سوی شهرداری به این حوزه، برنامه‌های رادیو و تلویزیونی مرتبط، استفاده از فضاهای میراثی سازمان برای صنایع دستی و ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی و هماهنگی نظام آموزشی با معاونت صنایع دستی برای بهره‌برداری بیشتر اشاره شده است.
به گفته معاون صنایع دستی کشور در صورت تصویب طرح حمایت از هنرمندان، وضع هنرمندان و همچنین فعالیت هاشان، سر و سامان پیدا می کند. هنوز تاریخ بعدی برای مطح کردن دوباره این طرح در صحن علنی مجلس مشخص نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.