صفحه اصلی / هسته‌های پژوهشی براساس مزیت‌های بومی تشکیل شوند

هسته‌های پژوهشی براساس مزیت‌های بومی تشکیل شوند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، حسن حیدری؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به لزوم ایجاد و گسترش هسته‌های پژوهشی، پرهیز از موازی‌کاری این هسته‌ها را از ملزومات اثرگذاری آنها دانست و گفت: هسته‌های پژوهشی باید به‌صورت فرابخشی فعالیت کنند.
وی افزود: هسته‌های پژوهشی برای اینکه بتوانند در استان اثرگذار باشند، نیازمند فعالیت فرابخشی هستند چراکه تقریباً تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های درون‌استانی کارگروه و یا گروه‌هایی تحت عنوان پژوهش دارند. از سوی دیگر فعالیت این هسته‌ها نباید با کارگروه‌های مذکور مختلط شود.
حیدری ادامه داد: ایجاد، گسترش و تثبیت جایگاه هسته‌های پژوهشی و نخبگانی در استان‌ها بر اساس مزیت‌های بومی و بر پایۀ نگرشی همه‌جانبه می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات جاری باشد.
وی با اشاره به لزوم آینده‌نگر بودن هسته‌های نخبگانی، اظهار داشت: عملکرد این هسته‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر رفع مشکلات موجود، بتواند تسهیلگر پیشرفت و توسعه استان نیز باشد. به‌عبارت دیگر بتواند مسائل آتی را با آینده‌پژوهی مناسب و منطقی و با دیدی واقعگرایانه احصا و حل کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: هر استان مقتضیات منحصربفرد و به‌تبع آن مشکلات و مسائل خاص خود را دارد. بنابراین در هر استان باید به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌های ذاتی و منابع طبیعی و همچنین مشکلات محوری توجه اکید شود. از سوی دیگر، هسته‌های پژوهشی نباید متکی به یک تخصص و یا علم خاص باشند چراکه حل مشکلات و یا ایجاد زیرساخت لازم برای پیشرفت و توسعه نیازمند نگاهی همه‌جانبه است.
حیدری یادآور شد: به‌عنوان مثال مشکل آب و دریاچۀ ارومیه یکی از مشکلات کلان و اصلی آذربایجان‌غربی است که تبعات بسیاری برای استان داشته و دارد که باید از جوانب مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و هر بخش آن مانند فیلتراسیون و اقتصاد آب توسط متخصصان با راه‌حلی دانش‌بنیان حل شود.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌غربی در ادامه به لزوم تزریق توان هسته‌های نخبگانی به جامعه بومی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید خود را موکلف به اجرای طرح‌ها و ایده‌های هسته‌های پژوهشی بدانند. به‌عبارت دیگر دستگاه‌های درون‌استانی باید نوعی الزام در خود احساس کنند. در این بین، حضور فعال استانداری‌ها به‌عنوان بالاترین نهاد اجرایی استان قطعاً می‌تواند تسهیلگر مسیر این هسته‌ها باشد.
وی افزود: اگر هسته‌های پژوهشی براساس مزیت‌ها و مقتضیات بومی تشکیل شوند و بتوانند تحقیقات کاربردی انجام دهند، می‌توانند پس از مدتی، در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مؤثر باشند و از این هسته‌ها شرکت‌های نوپا و پویایی ایجاد شود.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌غربی در پایان با اشاره به لزوم نظارت بر عملکرد هسته‌های پژوهشی، تصریح کرد: گرچه حمایت از هسته‌های نخبگانی و پژوهشی اقدامی مثبت است اما باید دانست حمایت تنها زمانی اثرگذار است که همراه با نظارت باشد. به‌همین دلیل باید در تمام مراحل فعالیت‌ هسته‌های نخبگان و پژوهشی تا زمان رسیدن به ارائه طرح و یا اجرای طرح، نظارت جدی و کارشناسانه روی فعالیت آنها انجام شود و براساس نظارت، این هسته‌ها از حمایت برخوردار شوند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.