صفحه اصلی / اثر مثبت «تسهیلات ساخت» بر رونق بازار مسکن

اثر مثبت «تسهیلات ساخت» بر رونق بازار مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز حسن محتشم در گفت و گو با روابط عمومی بانک مسکن با اشاره به نقش مثبت تسهیلات ساخت مسکن در خروج بازار ساخت  و ساز از حالت رکود گفت: تاثیر تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن طی یک تا دو سال آینده نمایان خواهد شد.
وی با بیان اینکه معمولا تاثیر پرداخت تسهیلات و تزریق مالی به بخش ساخت  وساز و فعالیت های ساختمانی خود را با وقفه زمانی بیشتری نسبت به اثر تسهیلات خرید ملک در بازار مسکن نشان می دهد، خاطر نشان کرد: به طور کلی پرداخت تسهیلات و تقویت بنیه مالی خریداران و سازندگان مسکن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در زمان و سرعت خروج بازار مسکن از حالت رکود و ورود به فاز رونق است.
محتشم افزود: هر چند تسهیلات ساخت با وقفه زمانی بیشتری نسبت به تسهیلات خرید مسکن در بازار ملک خود را نشان می دهد اما نه تنها افزایش تسهیلات ساخت  و ساز و تزریق منابع مالی به سازندگان منجر به خروج بازار مسکن از رکود می شود بلکه رونق بازار معاملات مسکن در نتیجه پرداخت تسهیلات خرید آپارتمان خود یکی از عوامل بروز رونق در بازار ساخت واحدهای مسکونی نیز هست.
رییس انجمن صنفی انبوه سازان تهران توضیح داد: به این معنا که با تقویت قدرت خرید خانوارها برای خرید مسکن، به خصوص در بخش واحدهای مصرفی، تقاضا برای خرید آپارتمان در بازار افزایش می یابد و همین افزایش تقاضا محرک و مشوق خوبی برای سازندگان به منظور ورود به سرمایه گذاری های جدید و بازار ساخت  و ساز است.
وی افزود: تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن فرصت ویژه ای را برای افزایش بنیه مالی ساخت  و ساز در اختیار سازندگان قرار می دهد که اثر خود را طی یکی دو سال آینده به شکل افزایش عرضه واحدهای مصرفی نشان خواهد داد.
محتشم با بیان اینکه همچنین سیاست های دولت در بخش مسکن نیز بر پایه حمایت از هر دو سمت عرضه و تقاضا و بر مبنای پرداخت تسهیلات به گروه های مختلف متقاضیان قرار دارد، افزود: نقش تسهیلات خرید  و ساخت مسکن که طی دست کم یکسال اخیر به متقاضیان پرداخت شده است در تامین مسکن گروه های مصرفی به خصوص خانه اولی ها بسیار پررنگ و قابل توجه بوده است و دولت در ادامه با توجه به چشم اندازهای تعریف شده بنا دارد این سیاست ها را ادامه دهد.
وی خاطر نشان کرد: پرداخت تسهیلات به متقاضیان خانه اولی، متقاضیان ساخت و خرید مسکن در بافت های فرسوده، سایر متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان و همچنین تدابیر ویژه برای تامین سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اجتماعی از محل تسهیلات بانکی و سایر روش های پیش بینی شده به خصوص همکاری بانک مسکن برای نوسازی بافت های فرسوده با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، برخی از این سیاست هاست.
محتشم تاکید کرد: به نظر می رسد با وجود این شواهد تابستان امسال پیش رونق در بازار مسکن تسریع شود و از نیمه دوم سال شاهد ورود بازار مسکن به فاز رونق باشیم که این رونق هرگز به معنای افزایش محسوس و بیش از تورم عمومی قیمت ها نخواهد بود.
وی افزایش متعارف قیمت مسکن به میزان تورم را از ضرورت ­های ورود بازار مسکن به فاز رونق اعلام کرد و گفت: رونق در بازار مسکن اگر چه به معنای جهش قیمت ها نیست اما رشد قیمت مسکن در حد تورم عمومی در زمان رونق طبیعی خواهد بود و انگیزه ساخت و ساز را در سازندگان تقویت می کند.
محتشم افزود: افزایش حجم معاملات مسکن طی ماه های اخیر تا حدی انگیزه سازندگان را برای ورود تدریجی به بازار ساخت  و ساز تقویت کرده است؛ طوری که هم اکنون شاهد بازگشت آرام گروه هایی از سازندگان به عرصه ساخت  و ساز هستیم که پیش از این در نتیجه رکود بازار مسکن از فعالیت در این بازار باز مانده بودند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.