صفحه اصلی / نماد نور الهی در موزه ملی ایران

نماد نور الهی در موزه ملی ایران

کرم میرزایی، سرپرست موزه دوران اسلامی با بیان این‌که اثر موسوم به قندیل شیشه‌ای که نماد «نور الهی» است در نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران به نمایش درآمده است، توضیح داد: قندیل یکی از انواع وسایل روشنایی بوده و در لغت به معنی چراغ‌دانی است که از سقف آویزان می‌کنند.
او با بیان این‌که قندیل‌ها از سه جنس شیشه، سفال و فلز در شکل‌های متنوعی ساخته می‌شدند که رایج‌ترین آن‌ها شکل گلدان بوده است و روی بدنه این ظروف چند دسته یا حلقه در فواصل منظم وجود دارد که برای آویزان کردن از آنها استفاده می‌شده است، قدیمی‌ترین نمونه‌های موجود را متعلق به سده‌های اولیه اسلام  و کشف شده از شهرهای نیشابور و ری می‌داند.
سرپرست موزه دوران اسلامی در ادامه با بیان این‌که قندیل‌ها در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شدند، بیان می‌کند: در بخش اسلامی موزه‌ی ملی ایران کوچک‌ترین قندیل شیشه‌ای حدود شش سانتی‌متر و بزرگترین نوع آن حدود ۳۳.۵ سانتی متر ارتفاع دارد که البته نسبت به مکان مورد استفاده، اندازه‌ی آن‌ها متفاوت بوده است.
او می‌افزاید: به عنوان نمونه در وقف‌نامه ربع رشیدی ذکر شده که در شب‌های ماه رمضان بالای مناره، قندیلی از نوع بزرگ افروخته شود که مردم به وسیله آن از وقت سحر آگاه شوند.
میرزایی در توصیف قندیل نیز می‌گوید: زیباترین نوع قندیل‌ها، قندیل شیشه‌ای بوده آن هم به این دلیل که در نوع شیشه‌ای قابلیت عبور نور از شیشه از یک طرف و نیز تزئینات الوانی با  انتشار نور در رنگ‌های متنوع از طرف دیگر باعث می‌شد جلوه‌ای خاص به محیط پیرامون خود دهد.
او همچنین در توضیح انواع تزئینات و نوشته‌های به کار رفته روی قندیل‌ها نیز بیان می‌کند: در قندیل‌ها تزئینات افزوده، نقوش هندسی، اسلیمی، گل و برگ، کتیبه‌هایی از آیات قرآن به خصوص آیه "۳۵" سوره نور و کتیبه‌هایی شامل نام واقف یا اهدا کننده قندیل و همچنین صلوات بر ائمه اطهار (ع) معمولا نقش می‌بندد.
سرپرست موزه دوران اسلامی همچنین با توضیح اثر به نمایش درآمده در نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران اظهار می‌کند: قندیل شیشه‌ای به شماره‌ی موزه ۳۲۹۵ به دست آمده از منطقه ری مربوط به سده‌های سوم وچهارم هجری قمری است. این قندیل شیشه‌ای نباتی رنگ، با تزیینات افزوده است و داخل ظرف یک لوله شیشه‌ای کوتاه به کف متصل بوده که محل قرار گرفتن فتیله بوده و به روش دمیده آزاد  ساخته شده است.
براساس این گزارش، نمایشگاه «آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران» از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.