صفحه اصلی / جزئیات اجرای طرح بازسازی ۳ هزار واحد مسکونی در شهرستان دوگنبدان

جزئیات اجرای طرح بازسازی ۳ هزار واحد مسکونی در شهرستان دوگنبدان

 با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور به شمار می‌رود که تا کنون نیز نتایج چشمگیری را برجای گذاشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بنا بر گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهر دوگنبدان واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، گچساران یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با مرکزیت شهر دوگنبدان است که وجود بافت‌های فرسوده و در معرض خطر یکی از مشکلات اصلی آن به شمار می‌رود.
در محلات این شهر تعداد ۵ هزار و ۳۰۰  واحد فرسوده در مساحتی بالغ بر ۱۶۰ هکتار و جمعیتی بیش از ۲۲ هزار نفر زندگی می‌کنند.
از سویی دیگر وجود ساختمان‌های فرسوده و قدیمی؛ معابر دسترسی نامناسب و شیب‌های زیاد باعث ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنین این محلات در زمان حال شده و احتمال وارد آمدن خسارات مالی و جانی برای این افراد در حوادث احتمالی آینده را به وجود آورده است.
بر طبق گزارش ارائه شده باتوجه به درخواست و پیگیری‌های مستمر مسئولین استانی و شهرستانی پس از بازدید علیرضا تابش ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و غلامرضا تاجگردون نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در این محلات مقرر شد تا پیگیری‌های لازم در جهت تامین اعتبار از طرف دولت و شروع عملیات بازسازی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود.
از این رو در شهریور ماه سال ۹۴ مصوبه هیات وزیران مبنی بر شروع بازسازی ۳ هزار واحد در شهر دوگنبدان با پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در این منطقه به ابلاغ رسید.
در این مسیر استانداری، فرمانداری شهرستان، شهردار شهر دوگنبدان، مدیر کل بنیاد مسکن استان ، رئیس سازمان راه و شهرسازی،  مدیر کل آب و فاضلاب استان و مدیر کل برق استان و سرپرستان بانک‌های عامل به عنوان ستاد راهبری طرح انتخاب شدند.
از سویی دیگر ستاد اجرایی طرح نیز در جهت تسهیل و تسریع امور اجرایی در مهرماه سال ۹۴ در شهر دوگنبدان و مرکزیت بافت‌های آسیب‌پذیر به صورت مستقل از بنیاد مسکن شهرستان مستقر و شروع به فعالیت کردند.
پس از افتتاح سند بازسازی شهر دوگنبدان با حضور نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در درب منازل به تشکیل پرونده ۳ هزار و ۶۲۰ واحد پرداخته و به منظور اطلاع‌رسانی و ترویج این الگوی بازسازی به برگزاری جلسات عمومی در مساجد، گفتگوی رو در رو در درب منازل، ارسال پیامک و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های تصویری و نوشتاری و  مشخص کردن رابطین احیای بافت پرداختند.
بر اساس این گزارش توجه به ساختارها، ضوابط شهری و انجام امور تخصصی توسط متولیان امر در شهر دوگنبدان از جمله نظام مهندسی و شهرداری، برگزاری جلسات و انجام تفاهم با نظام مهندسی؛ شهرداری؛ تامین اجتماعی و ادارات خدمات‌رسان در خصوص لحاظ معافیت‌های قانونی و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، انجام عملیات تخریب و آوار برداری وپرداخت هزینه اکیپ‌های تخریب و آوار برداری توسط ستاد بازسازی، پرداخت تسهیلات بازسازی و کمک بلاعوض به واحدهای مازاد (که این موضوع باعث ایجاد ارزش افزوده در این مناطق و کمک به حل مشکل اسکان موقت سایر متقاضیان نیز شد)، مدیریت و کنترل بازار و قیمت مصالح جهت نوسازی این محلات با همکاری مسئولین و متولیان امر، نظارت و کنترل دستمزد اکیپ‌های اجرایی در مراحل مختلف اجرای ساختمان‌ها، نظارت بر امور فنی و اجرایی در سه سطح :۱-ناظر نظام مهندسی ۲-سر ناظرین محله ای ۳- دفتر فنی ستاد بازسازی و هماهنگی با بازرسین جوش و کنترل مضاعف عملیات جوشکاری واحدها در جهت ارتقا کیفیت از جمله اقدامات اجرا شده در ستاد بازسازی بافت آسیب پذیر دوگنبدان در جهت تسریع بازسازی در این شهر به شمار می‌رود.
طبق اطلاعات ارائه شده جابه‌جایی و اسکان موقت خانوارها جهت تخریب واحد فرسوده، شیب زیاد و عدم وجود دسترسی مناسب در محله کیامرثی و لبنان، پرداخت کمک بلاعوض به خانوارهای دارای یک نفر تحت پوشش کمیته امداد و پرداخت کمک بلاعوض به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی از مشکلات اصلی اجرای این طرح بود که در طول اجرای طرح مسائلی را به خود اختصاص داد.
همچنین در پایان این گزارش مواردی اعم از اجرایی شدن مصوبه تغییر سقف وام از ۳۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان در بانک مسکن، تخصیص اعتبار مصوب جهت آزادسازی مسیر ارتباطی محله کیامرثی، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های تجارت؛ صادرات؛ ملت و تخصیص کمک بلاعوض جدید ویژه سال ۹۶ سیاست‌های مورد نیاز جهت ادامه روند بازسازی بافت آسیب‌پذیر در این منطقه به شمار می‌روند که امید است تحقق پیدا کند.
تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در گام بعدی
علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان ارائه این گزارش در طول جلسه با تأکید براینکه این اقدام اولین مشارکت بنیاد مسکن با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در کشور محسوب می‌شود گفت: ما در این طرح نام بافت‌های مورد هدف را بافت درمعرض خطر گذاشتیم که به تظر می‌رسد ایده بسیار خوبی است چراکه اگر قرار است ما پیشگیری را در اقدامات خود در اولویت قرار دهیم پس باید پیش از ویران شدن محلات به سراغ آن‌ها برویم.
تابش در ادامه با بیان اینکه طی اجرای این طرح، فرمول‌های بسیار خوبی اجرا و همکاری بالایی از سوی مردم نیز مشاهده شده است گفت: طبق جلساتی که با شرکت عمران و بهسازی برگزار کردیم قرار شد تا در گام بعدی به تأمین تأسیسات زیربنایی، ساخت کتابخانه، فضای سبز و بهسازی معبر بپردازیم.
به گفته وی این طرح، اقدام بسیار خوبی بوده که امید است در سراسر کشور تداوم پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.