چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / میدان نفتی مسجد سلیمان

میدان نفتی مسجد سلیمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، میدان نفتی مسجد سلیمان اولین و قدیمی ترین میدان نفتی در خاورمیانه، در شهرستان مسجد سلیمان و در استان خوزستان واقع شده است، این میدان در سال ۱۲۸۷ خورشیدی از سوی یک شرکت انگلیسی کشف و کار خود را آغاز کرد، از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۸ میلادی تمام نفت تولیدی ایران از میدان نفتی مسجد سلیمان استخراج می‌شد.
حجم نفت درجای میدان مسجد سلیمان حدود ۶.۲ میلیارد بشکه برآورد شده است که تاکنون از این مخزن حدود ۱.۲ میلیارد بشکه نفت ( ۱۹ درصد نفت درجای مخزن) برداشت شده است.
نفت تولیدی مسجد سلیمان دارای درجه ای.پی.آی ۳۸ است که پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری نفت سفید و از آنجا به اهواز منتقل می‌شود، پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح توسعه جدید میدان مسجد سلیمان بیش از یکصد میلیون بشکه دیگر از نفت درجای این مخزن قابل استحصال خواهد شد.
سقف سرمایه گذاری پیمانکار بیع متقابل در طرح توسعه جدید میدان نفتی مسجد سلیمان حدود ۱۷۳ میلیون دلار اعلام شده است، بر اساس طرح جامع توسعه میدان، در فاز نخست تولید نفت در این میدان به ۲۵ هزار بشکه در روز می‌رسد و در فاز دوم با ۳۰ هزار بشکه افزایش، به بیش از ۵۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
برای این منظور ضمن استفاده از پمپ‌های برقی درون چاهی، ۱۲ حلقه چاه توسعه‌ای به صورت افقی حفر شده است تا تولید ۲۵ هزار بشکه‌ای محقق شود، شرکت ملی نفت چین به عنوان پیمانکار بیع متقابل این طرح، حفاری سه چاه عمودی، ۱۲ چاه افقی و دو حلقه چاه دفع پساب را در دستور کار داشته است.
ساخت یک واحد بهره‌برداری و نمک زدایی با ظرفیت فرآورش روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت و ساخت خطوط لوله جریانی از چاه‌ها به واحد بهره‌برداری، از دیگر برنامه‌های پیمانکار بیع متقابل طرح شرکت سی.ان.پی.سی.آی در این پروژه بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.