صفحه اصلی / هنر امام(ره) پایه‌گذاری مردم‌سالاری دینی بود

هنر امام(ره) پایه‌گذاری مردم‌سالاری دینی بود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی شنبه شب در آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قم، عنوان کرد: هنر امام(ره) پایه‌گذاری مردم‌سالاری دینی و باور داشتن ملت بود و با تکیه بر اعتماد به مردم این نهضت را تشکیل داد.
وی با اشاره به ۷ محور از اصول نظام اسلامی تصریح کرد: خدا محوری،ولایت مطلقه فقیه، اعتماد به مردم و جمهوریت نظام، نفرت از استکبار، تکیه بر وحدت مردم و وحدت ملی، حمایت از محرومان و مستضفعان و مقاومت و ایستادگی در مسیر حق از جمله این اصول مهم در تشکیل نظام بود.
وی خاطرنشان کرد:امام(ره) می‌گفت آنچه ما را به قدرت رساند اسلحه و ثروت نیست بلکه نظام دینی و اسلامی می‌باشد و هویت ما به نظام اسلامی گره خورده است.
این عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: امام دین را به عنوان تحرک جامعه تبیین کرد و حکومت دینی شکل داد و راه انبیاء را تداوم بخشید. بی‌شک هر پیامبری اگر قدرت می‌یافت حکومت دینی تشکیل می‌داد همانند حضرت داوود و سلیمان و یوسف و نبی اکرم(ص) که فرصت یافتند حکومت دینی تشکیل دهند.حکومت‌گران الهی مهمترین دغدغه‌شان حکومت دین است حکومتی که مظلوم در امان باشد و حدود الهی در ان رعایت شود در واقع هنر امام این بود که حکومت را بر اساس دین تشکیل داد و در شرایطی که می‌گفتند دین افیون ملت‌هاست امام(ره) حکومت دینی را رقم زد.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:اگر مسئولان بخواهند ارمغان امام حفظ شود باید به حکومت دینی توجه داشته باشند این ارمغان حاصل عمر امام (ره) بود به طوری که دنیای غرب و استکبار از آن غافلگیر شد.
وی خاطرنشان کرد: ما همه مسئولان نظام که به تنفیذ ولایت رسیده‌اند را مشروع می‌دانیم اما وظیفه داریم بگوئیم در سالگرد ارتحال امام به گونه ای عمل کنیم که سربلند باشیم و به ارزش های دینی پایبند بمانیم.
وی گفت:دومین رکن مهم نظام، ولایت مطلقه فقیه است؛ آن‌چه امام(ره) تشکیل داد ولایت مطلقه فقیه بود یعنی اختیارات حکومتی در عصر غیبت ولی عصر(عج) به دست ولی فقیه واجد شرایط می رسد. مساله ولایت فقیه یک تئوری نیست بلکه قانونی است که قوا زیر نظر ولایت مطلقه ولی فقیه باشند امام(ره) همواره می‌فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا نظام آسیب نبیند.
خاتمی یادآور شد: اعتماد امام به مردم رکن مهم دیگر است؛ مشروعیت نظام، دینی و الهی است و مقبولیت نظام اسلامی با حضور مردم می باشد مردم تاثیر گذار هستند نمی‌توان مردم را نادیده گرفت. هنر امام(ره) پایه گذاری مردم‌سالاری دینی بود مردم رئیس جمهوری و اعضای مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند امام بر جمهوریت نیز تاکید داشت  از طرفی نیز ایستادگی رهبری در فتنه ۸۸ در دفاع از جمهوریت نظام و دفاع از رای مردم بود. در سال ۸۸ می گفتند آرای مردم باطل شود اما رهبری با این حرف‌ها به مخالفت پرداخت. امام(ره) نیز مردم را باور داشت نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم را در چارچوب دین قبول دارد.
وی درباره دیگر ویژگی‌های انقلاب امام (ره) عنوان کرد: از ویژگی‌های مهم امام فرهنگ نفرت از استکبار بود امام قهرمانه در برابر قلدران و مستکبران جهان ایستاد. به گفته امام (ره)، آمریکا شیطان بزرگ است شخصیتی که هیمنه آمریکا را در جهان شکست. بعد از ۳۸ سال شیطنت‌های امریکا بیشتر شده است جنایات آمریکا را در یمن و سوریه و کشورهای منطقه می‌توان دید و رئیس جمهور آمریکا حاکم جلاد عربستان را تمجید می‌کند. اگرچه داعش و النصره جنابات زیادی را مرتکب می‌شود اما سلاح و تجهیزات این‌ها را، آمریکا تقویت می‌کند باید بدانیم خط امام در مذاکره با آمریکا و مستکبران مشخص بود.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بیشترین تاکید را بر وحدت ملی دارند این وحدت ملی قدرت عظیمی دارد همدلی مردم به هیچ عنوان نباید به مخاطره بیفتد هر رای مردم آری به نظام است در این راستا شورای نگهبان قانونی انتخابات را دنبال کرده است و به برخی از تخلفات نیز توسط قوه قضائیه رسیدگی می‌کند اما پرونده انتخابات تا اینجا مختومه است. رقابت‌ها تبدیل به رفاقت می‌شود و تعالی کشور مورد توجه قرار می گیرد کاندیداها و طرفداران‌شان از بیان سخنانی که مایه تفرقه ملت شود خودداری کنند.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ادامه داد: انقلاب ما مدیون محرومان و مستضعفان است همه دولت‌های اسلامی باید خود را مدیون این مستضعفان ببینند و برای رفاه آن‌ها تلاش کنند، نظام اسلامی در برابر محرومان احساس مسوولیت کند. یکی از هنرهای مهم امام(ره) مقاومت است هر کس باید روی سخن حق خود ایستادگی کند حتی اگر دنیا با آن به مخالفت پرداخت.
این آئین از سوی رهبر معظم انقلاب و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، تولیت آستان حضرت معصومه (س)، آیت الله محسن اراکی،برخی از علما و نمایندگان بیوت و مسئولان و نمایندگان مردم قم در مجلس و …برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.