صفحه اصلی / تولید فولاد به ۱۸ میلیون تن نزدیک شد

تولید فولاد به ۱۸ میلیون تن نزدیک شد

 در سال ۲۰۱۵ به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶، توانست جایگاه خود را در رتبه چهاردهم جهان تثبیت کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، روزنامه های اقتصادی در تازه ترین گزارش های خود از قرار گرفتن ایران در رتبه چهاردهم تولید‌کننده فولاد جهان نوشتند. همچنین بهبود شاخص‌های ایران درصنعت گردشگری، رشد ۷۴ درصدی ارزش معاملات بورس، کشف ذخایر معدنی ۲.۵ برابر ۸۰ سال گذشته، تولید بیش از ۶ میلیون تن فولاد خام در ایران و رشد معاملات مسکن از مهمترین محورهای این روزنامه ها در هفته گذشته بود. 
**ایران چهاردهمین کشور تولید‌کننده فولاد جهان 
انجمن جهانی فولاد، ایران را چهاردهمین کشور تولید‌کننده فولاد جهان معرفی کرد. ایران با افزایش تولید از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزارتن فولاد در سال ۲۰۱۵ به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶، توانست جایگاه خود را در رتبه چهاردهم جهان تثبیت کند. در سال گذشته میلادی مجموع تولید آهن اسفنجی جهان ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتن به ثبت رسیده که از این میزان ۱۶ میلیون تن مربوط به ایران بوده که نسبت به سال گذشته (تولید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن) با رشد تولید همراه بوده است. 
انجمن جهانی فولاد در این گزارش آمار صادرات و واردات فولاد را نیز اعلام کرد که بر اساس آن چین با صادرات ۱۰۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در رتبه نخست و ژاپن با ۴۰میلیون و ۵۰۰ هزار تن و روسیه نیز با ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات فولاد به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. ایران با صادرات ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در رتبه بیستم صادرکنندگان این محصول قرار دارد.
** بهبود شاخص‌های ایران درصنعت گردشگری
صنعت گردشگری در ایران پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های هسته ای رشد مثبتی را تجربه کرد. بر اساس شاخص «در اولویت قرار داشتن صنعت گردشگری» مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران در میان ۱۳۶ کشور، از ۱۳۰ در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۷ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است. یعنی در مقایسه با ۲ سال گذشته، اکنون ایران برای گردشگری اهمیت بیشتری قائل است. 
براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شاخص کلی قابلیت رقابت در صنعت سفر و گردشگری برای ایران از ۹۷ در سال ۲۰۱۵ به ۹۳ در سال ۲۰۱۷ بهبود یافته است. شاخص اخیر ۱۴ زیرشاخص محیط کسب و کار، امنیت، بهداشت، منابع انسانی و بازار کار، آمادگی به لحاظ فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اولویت قرارداشتن سفر و گردشگری، آزادی‌های بین المللی، رقابت پذیری به لحاظ قیمت، پایداری محیطی، زیرساخت‌های هوایی، زیرساخت‌های زمینی و بندری، زیرساخت خدمات گردشگری، منابع طبیعی و منابع فرهنگی تشکیل شده است. علاوه بر بهبود زیر شاخص در اولویت قرارداشتن سفر و گردشگری در ایران، وضعیت کشورمان در زیرشاخص محیط کسب و کار در میان ۱۳۶ کشور از ۱۱۹ در سال ۲۰۱۵ به ۷۹ در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته است.
** رشد ۷۴ درصدی ارزش معاملات بورس 
به گزارش مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان اسفند ۱۳۹۵، رشدی بیش از صددرصدی را تجربه کرده است. شاخص کل با رشدی ۱۰۳ درصدی به مقدار ۷۷۲۳۰ واحد در زمان یاد شده رسیده است. ضمن اینکه برای متوسط بازدهی سالانه شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۵ نیز عدد ۱۹ درصد ثبت شده است.
تامین مالی از طریق بازار سرمایه از رقم ۱۴۳ هزار میلیارد ریال طی سال ۱۳۹۱ به ۱۲۲۰ هزار میلیارد ریال طی سال ۱۳۹۵ رسیده که بیانگر رشد ۷۵۰ درصدی است. ارزش معاملات سهام، اوراق و مشتقه در بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی از ۱۰۹۶ هزار میلیارد ریال طی سال ۹۱ به مقدار ۱۹۰۲ هزار میلیارد ریال طی سال ۹۵ رسیده است که حکایت از رشدی ۷۴ درصدی دارد.
** کشف ذخایر معدنی ۲.۵ برابر ۸۰ سال گذشته
«مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حجم عملیات اکتشافی در سال‌های گذشته را ۵. ۲ برابر کل اکتشاف ۸۰ سال اعلام کرد. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، او با اشاره به انجام عملیات طرح اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتری در استان‌های کشور گفت: این حجم عملیات اکتشاف، ۵. ۲ برابر کل اکتشافات ۸۰ سال گذشته است که ۴۰۰ نقطه امیدبخش به دست آمده و به نتایج مهمی در افزایش ذخایر موادمعدنی نظیر ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۳۵۰ میلیون تن زغال سنگ و ۵۰ تن طلا تاکنون انجامیده است.
** تولید بیش از ۶ میلیون تن فولاد خام در ایران
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ۴ ماه نخست امسال بالغ بر ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ یعنی ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رشد ۳. ۱۴ درصدی داشته است. آمار انجمن جهانی فولاد همچنین حاکی از آن است که تولید فولاد خام ۶۷ عضو این انجمن در ۴ ماه نخست امسال ۵۵۰ میلیون و ۸۴۱ هزار تن بوده که نسبت به ۵۲۳ هزار و ۶۹۹ هزار تن سال گذشته ۵.۲ درصد بالاتر است. ایران در ماه آوریل هم یک میلیون ۷۳۵ هزار تن فولاد خام تولید کرده بود که ۱۵ درصد بالاتر از آوریل سال ۲۰۱۶ بود. البته ایران در مقایسه با ماه مارس هم رشد تولید داشته چرا که تولید ماه مارس یک میلیون و ۶۳۵ هزار تن گزارش شده است.
** رشد معاملات مسکن
بانک مرکزی در گزارش خود از بازار دادوستد در بازار مسکن از رشد معاملات مسکن شهر تهران و افزایش متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال خبر داد. 
حجم معاملات انجام شده اردیبهشت‌ماه در تهران نشان می‌دهد که اگرچه کماکان شرایط رکودی بر بازار مسکن حکمفرماست با این وجود دومین ماه بهار نسبت به فروردین، طیف بیشتری از عرضه و تقاضا را در بر داشت. متوسط قیمت مسکن در ادامه روند ملایم صعودی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع رسید. 
بررسی‌ها درباره نبض فعلی معاملات مسکن در پایتخت، حاوی دو پیام است. رشد ۶ درصدی حجم خرید آپارتمان در اردیبهشت امسال که به معنای فروش ۱۰۰۰ واحد مسکونی بیشتر از حجم معاملات اردیبهشت سال گذشته است، از تحرک نسبی بازار در مسیر پیش‌رونق حکایت دارد. 
همچنین تعداد آپارتمان‌های فروخته شده طی ماه گذشته، در قالب پیام دوم،‌ مشخص می‌کند که بازار معاملات در حال حاضر در میانه رکود-رونق قرار دارد و در عین حال آماده پیشروی بیشتر است. مطابق روند‌های گذشته، حجم معاملات در دوره رکود، معمولا به کمتر از ۱۲ هزار واحد در ماه، نزول می‌کند و در زمان رونق نیز خرید و فروش ماهانه آپارتمان در پایتخت به حدود ۱۷ هزار واحد می‌رسد. با این حال، حجم معاملات اردیبهشت، بیشتر از دوره رکود‌ و کمتر از دوره رونق است اما از آنجا که رشد خفیف ۶ درصدی نسبت به سال گذشته همین موقع پیدا کرده، نشانه‌ای از آمادگی بازار برای پیشروی است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.