صفحه اصلی / عملکرد موفق بندر امام(ره) در جذب سرمایه گذار

عملکرد موفق بندر امام(ره) در جذب سرمایه گذار

 پروژه های توسعه ای، با سرمایه گذاران فعال در این مجتمع بزرگ بندری دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، عباس آخوندی طی این دیدار صمیمانه پس از استماع سخنان مدیران و نمایندگان شرکت های سرمایه گذار در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، طی سخنانی حمل و نقل  دریایی در کشور را بین المللی ترین نوع حمل و نقل در کشور توصیف کرده و گفت: وقتی درباره ی بنادر صحبت می کنیم در واقع درباره حمل و نقل بین المللی سخن می گوییم که واجد الزامات و قواعد بین المللی نیز است.
لزوم حفظ سهم کشور در بازار بین المللی حمل و نقل دریایی
آخوندی با تأکید بر لزوم اخذ و حفظ سهم کشورمان در بازار بین المللی حمل و نقل دریایی افزود: به دلیل رویکردهای گذشته تا حدود زیادی سهم خود را از حمل و نقل بین المللی دریایی از دست داده ایم و نسبت به چند دهه گذشته این سهم بسیار کاهش یافته و امروزه با رقبای جدی درمنطقه مواجه هستیم. عزم دولت این است که به این بازار بین المللی بازگردیم و سهم کشورمان را از این بازار استیفا کنیم.
وی مأموریت دولت در استیفای سهم کشور از بازار بین المللی حمل و نقل دریایی را  سهل و در حال ممتنع عنوان کرد و در تشریح آن گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان در منطقه و واقع شدن در چهار راه مواصلاتی و دسترسی به آب های آزاد بین المللی و برخورداری از جمعیت بالا در کشور و جمعیت کشورهای همجوار که به موقعیت دریایی کشورمان متکی هستند، این موضوع را سهل نموده است، اما حجم بالای سرمایه گذاری رقبا  و اینکه بسیاری از رقبا  اتکای خود را بر خلیج فارس کاهش داده اند و بخش عمده ای از نیازهای خود را به بیرون از حوزه خلیج فارس معطوف کرده اند، موضوع را ممتنع کرده است اما می باید امیدوارنه بجنگیم  تا سهم کشورمان را استیفا کنیم.
ثبات سیاسی و اقتصادی لازمه  سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ
وزیر راه و شهرسازی که در جمع بیش از ۴۰ سرمایه گذار بخش خصوصی  و جمعی از مسئولین  دولتی در منطقه سخن می گفت، لازمه این حرکت را  برخورداری از ثبات سیاسی و اقتصادی  عنوان کرده و در ادامه افزود: ورود به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل دریایی، مستلزم سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ و در افق طولانی مدت است و برخورداری از ثبات جزء  لوازم اساسی آن  محسوب می گردد.
آخوندی گفت: با هوشیاری و آگاهی مردم که نشان از بلوغ سیاسی آنان دارد، جای امیدواری برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایجاد شده است که می تواند بزرگترین سرمایه اجتماعی برای سرمایه گذاران باشد زیرا که زمینه ثبات را برای تدوام فعالیت سرمایه گذاران فراهم آورده است.
امروزه بنادر بایستی به محل تولید کالا مبدل شوند
وی در تشریح الزامات و ویژگی های فعالیت در حوزه حمل و نقل بین المللی و بازرگانی دریایی، همکاری و تعامل باشرکت های خارجی را از مهم ترین این ویژگی ها برشمرده و خواستار اتخاذ رویکرد مناسب از سوی شرکت های داخلی برای تعامل با شرکت های خارجی گردید و جستجو و گزینش شریک و سرمایه گذار خارجی برای تأمین منابع پروژه ها را یکی از این اقدامات عنوان کرد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه می باید نوع نگرش  به جایگاه بنادر به مثابه محلی صرفا  برای جابجایی کالا تغییر پیدا کند، افزود: برای تغییر مفهوم و جایگاه بنادر  نیازمند تحول ذهنی در این خصوص هستیم.
آخوندی با بیان مثالی از اقدامات سرمایه گذار خارجی در یکی از بنادر جنوب، در خصوص اهمیت جایگاه و نقش بنادر گفت: به بنادر به محلی برای جابجایی کالا ننگریم، بلکه امروزه بنادر می توانند به محلی برای تولید کالا نیز مبدل شوند. گرچه هدف سرمایه گذاران داخلی در بنادر کشور، بازارهای داخلی است ولی اگر رویکرد آنان به سمت بازارهای خارجی سوق پیدا کند، سرمایه گذاران با تولید کالا در بنادر  می توانند سودهای بسیاری را در این زمینه به دست آورند و برای رسیدن به این  مقصود، با همکاری مدیران ارشد بنادر و قانع کردن سرمایه گذاران،  آنان را برای فعالیت بیشتر در این حوزه جذب کنیم.
دغدغه وزیر راه  و شهرسازی  برای پیرامون بنادر
وی در ادامه به رابطه بندر با پیرامون پرداخته و با بیان این نکته که نمی توان در آن واحد بندری خوشایند و پیرامون ناخوشایند را شاهد باشیم، افزود: من از ابتدا در خصوص رابطه ی شایسته  بندر با پیرامون خود اندیشیده ام و دغدغه داشته ام.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت شمار بالای نیروی انسانی  فعال در بنادر، آن را نشان از  سهم قابل قبول بنادر در ترکیب جمعیتی ساکن در پیرامون آن برشمرده و گفت: همانگونه که از سرمایه گذاران جهت فعالیت اقتصادی دعوت می شود، باید شرایط را به نحوی پیش برد که آنان در ارتقای کیفیت زندگی پیرامون بندر نیز نقش ایفا کنند و در این خصوص مدیران دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی همکاری نمایند.
اهمیت بندرامام خمینی(ره) در کریدور زاگرس
آخوندی با اشاره به اهمیت مزایای حمل و نقل ترکیبی و بهره گیری از ظرفیت های کریدورهای منتهی به بنادر از جمله کریدور زاگرس که به مجتمع بندری امام خمینی(ره) متصل می شود، افزود: این کریدور جمعیت بزرگی در غرب کشور از بندرامام خمینی(ره) تا  مرز بازرگان را شامل می شود و پرجمعیت ترین کریدور ایران می باشد که در محور شمال جنوب واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه به کریدورهای ترانزیتی در پسکرانه های بنادر، می باید به چشم کریدور های توسعه ای نگاه کرد، گفت: در صورتی که به این  کریدورها این چنین نگریسته شود، به محور توسعه در آن منطقه مبدل می شوند. در این بین  به حمل و نقل  ترکیبی  و یکپارچگی  بین حمل و نقل ها اهمیت داد و از ظرفیت های  آن برای این منظور بهره برد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان مطرح شده برخی از سرمایه گذاران طی این دیدار صمیمانه در خصوص عدم همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات و لزوم  همکاری بیشتر  بانک ها در اختصاص منابع، افزود: تسهیلات بانکی یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد کلان ایران به شمار می رود و روند گذشته عملکرد بانک ها، قدرت وام دهی آنها را به شدت کاهش داده است و درصد عمده ای از گزارش های بانک ها در خصوص تسهیلات معوق و جاری است.
آخوندی با تأکید بر انجام پیگیری از سمت وی و دیگر مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی برای حل مشکلات سرمایه گذاران در زمینه دریافت تسهیلات گفت: امروزه منابع بانکی با مشکل جدی مواجه شده اند و روندی که اکنون اتخاذ شده به منظور  ایجاد انضباط مالی  است و می تواند روند مطلوبی پیدا کند. در صورتی که موارد حادی بر اثر عدم دریافت تسهیلات برای سرمایه گذران پیش آمده باشد، برای حل آن تلاش خواهیم کرد.
وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد شایسته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) و دیگر مدیران ارشاد سازمان بنادر و دریانوردی در جذب و هدایت سرمایه گذاران و ترغیب آنان به فعالیت در این زمینه، اظهار امیدواری کرد بازهم با سرمایه گذاران در فضایی امیدوارنه تر، امید بخش  و رو به پیشرفت دیدار نماید.
در ابتدای این نشست عبداللهی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) طی گزارشی به معرفی این مجتمع بندری، امکانات و توانمندی های آن پرداخته و با استناد به آمار و ارقام، عملکرد و دستاوردهای این اداره کل را در جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی  طی سال های اخیر و به ثمر نشاندن پروژه های سرمایه گذاری و توسعه ای با مشارکت بخش خصوصی توضیحاتی ارائه کرده و از طرح های آتی برای ارتقاء سطح سرمایه گذاری ها، رشد محمولات صادراتی و تجهیزات تخلیه و بارگیری سخن گفت.
یادآور می شود در جریان این نشست مدیران و نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری به بیان دیدگاه ها و طرح مسائل و مشکلات خود در حوزه فعالیت های سرمایه گذاری در این مجتمع بزرگ بندری  پرداختند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.