اخیرا سوالی در وبسایت Quora در مورد وضعیت اکوسیستم استارتاپی و شرکتهای نوپای فناوری در شهر نیویورک مطرح شده است. جاش کلیمن، مشاوره و هماهنگ کنندهی تجاری در شتابدهندهی Canadian Technology اینگونه به این سوال پاسخ داده است:
در سالهای اخیر، تجارت حوزهی فناوری در شهر نیویورک تغییرات زیادی داشته است. پس از هیجان اولیهی ظهور فناوری در کسب و کار، اکنون به فضایی تقریبا پایدار رسیدهایم. در هر دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، یک شرکت فناوری نیویورکی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به عرضهی عمومی رسیدند. در سال ۲۰۱۴ شرکت OnDeck و در سال بعد شرکت Etsy عرضه شدند؛ اما در سال ۲۰۱۶ هیچ شرکتی به عرضهی عمومی نرسیده است. البته این خبر نشاندهندهی رکود در بازار فناوری نیویورک نیست؛ چرا که در همین سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری بر روی ۴۲۱ شرکت نوپا انجام شده است.
اقتصاد مبتنی بر فناوری در نیویورک، در حال تبدیل شدن به اقتصاد سنتی این شهر است. به بیان دیگر، شرکتهای سرمایهگذاری دیگر به دنبال شرکتهای نوپا با ریسک بالا نیستند و ترجیح میدهند که سرمایهگذاریهایی با بازده کمتر و البته ریسک کمتر انجام دهند.
نکتهی جالب در مورد شرکتهای مطرح فناوری در نیویورک این است که هیچ یک از آنها سرویس خارقالعاده یا محصول خاصی ندارند و روندی خلاف شرکتهای بزرگ از قبیل اپل، توییتر و اسنپ چت دارند. بزرگترین شرکت خصوصی حوزهی فناوری در نیویورک Infor نام دارد که شرکتی ناشناخته است. شرکت بعدی یک خردهفروشی آنلاین با نام Fresh Direct است. در رتبهی سوم شرکت عرضه کنندهی خدمات دفتر کاری WeWork نام دارد. شرکت بیمهی oscar نیز در رتبهی بعدی قرار دارد.
پشتیانی از شرکتهای کوچک و استارتاپها نیز به خوبی در نیویورک انجام میشود. تعداد زیادی شرکتهای شتابدهنده، فضاهای کاری گروهی، گروههای تجاری، و رویدادهای استارتاپی در شهر نیویورک وجود دارند. علاوه بر آن، کمکهای دولتی مناسبی نیز به شرکتهای نوپا ارائه میشود. شرکت توسعهی اقتصادی شهر نیویورک (The New York city Economic Development Corporation) یکی از سازمانهایی است که سرویسهای مختلفی را برای کسب و کارها با ابعاد مختلف و صنایع مختلف ارائه میکند. این شرکت برنامههای مختلفی برای فعالان کسب و کار در حوزههای مختلف از مد تا بیوتکنولوژی و دیگر صنایع دارد. حتی کارآفرینان بینالمللی، شرکتهای بسیار کوچک و مراکز غیر انتفاعی نیز میتوانند از سرویسهای این سازمان استفاده کنند.
اکوسیستم استارتاپی نیویورک در سالهای اخیر هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ حوزهی کاری شرکتها گسترش پیدا کرده است. صنعت فناوری پیش از این در منطقهی اطراف خیابان ۲۳ این شهر (معروف به کوچه سیلیکون یا Silicon Alley) متمرکز بود. در حال حاضر شرکتهای فناوری در مناطق جدید این شهر نیز گسترش پیدا کردهاند و حتی مراکزی مستقل در منطقهی بروکلین نیز تاسیس شدهاند. شرکتهای سنتی فعال در حوزهی فینتک و تبلیغات دیجیتال در همان کوچهی سیلیکون مستقر هستند؛ اما شرکتهای جدید حوزههایی همچون خدمات شهری، صنایع غذایی و بیوتکنولوژی بیشتر در مناطق دیگر مانند بروکلین و خیابان Queen تاسیس و اداره میشوند.
نکتهی مهم در تغییرات اکوسیستم استارتاپی نیویورک این است که این اکوسیستم دیگر به عنوان بخشی مستقل شناخته نمیشود و در حال ادغام با صنایع سنتی است. به بیان دیگر عبارت فناوری یا tech دیگر برای شرکتهای این حوزه به کار نمیرود. به عنوان مثال صنعت فناوری تبلیغات در حال تبدیل شدن به صنعت تبلیغات است. همین روال برای حوزههایی همچون فناوری ساخت وساز و فناوری سرگرمی نیز صادق است. این تغییرات نشانهی بلوغ، موفقیت و ثبات دنیای فناوری در نیویورک است.