صفحه اصلی / مقابله با ریزگردها وارد فاز اجرایی شد

مقابله با ریزگردها وارد فاز اجرایی شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، طبق این موافقتنامه که به امضای جاسم عبدالعزیز المحمدی قائم مقام وزیر بهداشت و محیط زیست عراق و مجابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رسید ، زمینی ۲۰۰ هکتاری در نزدیکی کربلای معلی برای ایجاد این مرکز از سوی عراق اختصاص می یابد.
طبق این موافقتنامه در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۵ سال این مرکز به کار آموزشی و پژوهشی در زمینه ریزگردها خواهد پرداخت.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در تشریح جزئیات این توافقنامه اجرایی، گفت: سنجش کیفیت هوا،‌ تثبیت خاک،‌ احیای تالاب‌ها، روش‌های عملی برای مقابله با کانون‌های گردوغبار، بررسی آثار تغییر اقلیم بر وقوع پدیده گردوغبار، نحوه مدیریت کانون‌های گردوغبار و مقابله با تشکیل کانون‌های جدید از جمله مواردی است که در این توافقنامه اجرایی بین کشورهای ایران و عراق اشاره شده است.
وی در مورد زمان آغاز اجرایی شدن این توافقنامه گفت: انجام مطالعات اولیه برای اجرای کار ضروری است که همه این کارها دو ماه آینده شروع می‌شود.
ابتکار در مورد منابع مالی پیش بینی شده برای راه اندازی مزرعه آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار اظهار کرد: منابع مالی و تعهدات طرفین مشخص شده است. دولت ایران درمورد تعهدات خود منابع لازم را پیش بینی می‌کند. با همکاری ستاد عتبات عالیات که امکانات خوبی در کشور عراق دارد این برنامه اجرایی می‌شود. تامین منابع مالی برای اجرای این توافقنامه بین ایران و عراق مشترک است. زمین و منابع آب توسط دولت عراق تامین می‌شود.
وی افزود: بخشی از منابع مالی برعهده ایران و بخشی برعهده عراق است.پیش بینی ها درمورد ارقام صورت گرفته ولی نمی‌توانیم عدد و رقم دقیقی را مطرح کنیم.
ابتکار در مورد بازه زمانی برنامه‌های اجرایی و عملیات مربوط به دولت عراق در بحث مقابله با گردوغبار گفت: کانون‌های گردوغبار باید توسط دولت عراق تثبیت شود. کار ما این است که در زمینه توان افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی اقداماتی انجام دهیم تا توانمندی‌های لازم در کشور عراق برای مقابله با پدیده گردوغبار ایجاد شود. بنابراین قدم اول برای اجرایی شدن اقدامات بحث آموزش است که با همکاری ایران صورت می‌گیرد.
وی افزود: قدم اول برای مهار کانون‌های گردوغبار، توان افزایی و آموزش است. افزون بر این در سال گذشته درختکاری در مرز مهران در استان ایلام با مشارکت ایران انجام شد همچنین در داخل عراق نیز بخشی درختکاری شد. برنامه کاشت نهال در جریان راهپیمایی اربعین در سال جاری یکی از برنامه‌های مهم ماست که امیدواریم با ابعاد و قوت بیشتر انجام شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی در مهار کانون‌های گردوغبار در عراق برعهده دولت عراق است، افزود: رفع مشکل پدیده گردوغبار و مهار کانون‌ها، وظیفه عراق است و ما در بخش آموزش و توان افزایی با این کشور همکاری می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.