صفحه اصلی / گیاهان دارویی منبع اشتغال و درآمد جوانان

گیاهان دارویی منبع اشتغال و درآمد جوانان

اشتغال و درآمدزایی برای جوانان جویای کار در حوزه گیاهان دارویی و پیش‌بینی افزایش سهم ۲۵ درصدی تعاون در برنامه ششم توسعه اختصاص داشت.
در هفته‌ای که گذشت نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای عالی اشتغال با هدف تبیین بسته اشتغال فراگیر برگزار شد.
در این نشست معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از ارائه گزارش نهایی این بسته خبر داد و مهمترین اولویت برنامه‌های دولت در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی را ایجاد اشتغال برای جوانان و محو فقر عنوان کرد.
به گفته منصوری طرح‌های تکاپو، کارورزی و مهارت‌آموزی از طرح‌های مهم در حوزه اشتغال است.
در این نشست مدیران سازمان تامین اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای ملزم شدند تا هر هفته گزارش خود را در خصوص پیگیری طرح‌های اشتغال ارائه کنند.
این هفته نخستین سبد حمایت غذایی سال ۱۳۹۶ به مناسبت ماه مبارک رمضان میان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توزیع شد.
آنطور که وزیر کار اعلام کرده ارزش این سبد غذایی ۲۲۰ میلیارد تومان است که برای خانوارهای یک نفره ۳۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰ هزار تومان و خانوارهای ۳ نفره به  بالا به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان افزوده می‌شود و در نهایت تا سقف ۱۲۰ هزار تومان کالا دریافت خواهند کرد که با توجه به تنوع اقلام عرضه شده افراد سه ماه فرصت خرید دارند.
پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی سهم بخش تعاون در برنامه ششم از دیگر خبرهای این هفته بود.
آنطور که معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در برنامه ششم توسعه به منظور تقویت جایگاه بخش تعاون، سهم تعاونی‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است.
به گفته سید حمید کلانتری، بر اساس ماده ۲۴ قانون برنامه ششم، دولت مکلف شده با همکاری اتاق‌های تعاون و بازرگانی تا پایان سال برنامه نسبت به افزایش سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد اقدام کند.
وی همچنین با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶، گفت: برابر این تبصره دولت موظف شده است با استفاده از ظرفیتهای موجود برای اشتغال جوانان و دانش آموختگان راهکارهای لازم را پیش‌بینی کند.
در هفته‌ای که گذشت صندوق کارآفرینی امید با مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.
بر اساس این تفاهم‌نامه با توجه به تخصیص بخش قابل توجهی از سبد خرید خانوارها به مصرف چای و تاثیر این کالا در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی مقرر شد تا این صندوق کمپین جایگزینی دمنوش‌های گیاهی با چای را راه اندازی کند.
به گفته اصغر نوراله‌زاده ـ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، با توجه به آنکه چهار درصد چای تولیدی جهان در ایران استفاده می‌شود، در صورت تغییر ذائقه مصرف کننده از مصرف چای به دمنوش‌های گیاهی، ضمن درآمدزایی بالا زمینه اشتغال گسترده برای جوانان فراهم خواهد شد.
وی حمایت مالی صندوق کارآفرینی امید در زمینه ساماندهی کشت، فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: ضرورت توجه به مقوله گیاهان دارویی می‌تواند درآمدزایی و اشتغال آفرینی بالایی به دنبال داشته باشد.
ایجاد ۲۹۲۷ فرصت شغلی در بخش تعاون در اردیبهشت ماه خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.
بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ویژگی تعاونی‌های ثبت شده در اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که در اردیبهشت ماه امسال، تعداد ۲۱۸ تعاونی و ۴ اتحادیه به منظور انجام فعالیتهای مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و ثبت شده است.
تعداد کل اعضای این تعاونی‌ها ۴۹۱۸ نفر و میزان فرصت شغلی ۲۹۲۷ نفر بوده و بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها نشان می‌دهد استان‌های خراسان رضوی و فارس بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده مربوط به حوزه "کشاورزی" و "صنعت" و بیشترین تعداد اعضا مربوط به تعاونی‌های گرایش "مستغلات اجاره و فعالیت‌های کسب و کار" و "کشاورزی" بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.