صفحه اصلی / راهکار جدید دولت برای شفافیت نظام کالا

راهکار جدید دولت برای شفافیت نظام کالا

مجتبی کاوه
به گفته معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سامانه آغاز مسیری است که نهایتا به شفاف‌سازی هر چه بیشتر نظام تولید و واردات و توزیع کالا در کشور منتهی می‌شود. یدا… صادقی گفت: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که واردکننده کالا باید شناسه مربوطه را از سازمان جهانی تولید شناسه دریافت کند، یا اگر کالای مورد نظر، بدون این شناسه معتبر جهانی بود بر اساس دستورالعمل‌های موجود، در این سامانه به تولید شناسه کالایی مبادرت کند. صادقی افزود: در مرحله بعد وزارت صنعت بعد از پایش شناسه‌های صادر شده نسبت به ایجاد شناسه رهگیری اقدام می‌کند که این شناسه روی بسته‌بندی کالاها درج شده و امکان کنترل منشأ واردات و قانونی یا غیرقانونی بودن آن را فراهم می‌کند. این مقام مسئول در پاسخ به پرسش «کسب وکار» مبنی بر اینکه چرا شناسه کالا و شناسه رهگیری در یک زمان صادر نمی‌شود تا هر چه زودتر از حجم انبوه کالای قاچاق جلوگیری شود، گفت: طبق قانون ما یک سال برای راه‌اندازی سامانه شناسه رهگیری فرصت داریم اما این زمان را بسیار کوتاه‌تر خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که ایجاد یک پایگاه و بانک اطلاعاتی بااین حجم در ابعاد ملی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به دلیل مسائل فنی و زیرساختی همزمان به راه‌اندازی سامانه شناسه کالا و شناسه رهگیری اقدام کرد. وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر چگونگی ساماندهی کالاهای موجود در بازار- کالاهای وارد شده قبل از راه‌اندازی این سامانه – نیز گفت: درباره نحوه برخورد و 
تعیین تکلیف کالاهای موجود نیز کارگروهی که در معاونت بازرگانی این مسئولیت را برعهده دارد مشغول بررسی است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و بعد از به نتیجه رسیدن اطلاع‌رسانی درباره آن انجام می‌شود. 
کالای بدون شناسه قاچاق محسوب می‌شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر این اساس نیازی نیست که چیزی را (همانند طرح شبنم) تولید کرده و سپس به عنوان بارکد در اختیار تولیدکنندگان یا صادرکنندگان قرار دهیم؛ در این زمینه تمهیدات فنی لازم از نظر ایمنی و حفاظت کار نیز اندیشیده شده است. وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای در دفتر خدمات بازرگانی سازمان برای بررسی مشکلات یا هرگونه وقفه در کار خبر داد و با اشاره به اینکه هر کالا در این شیوه دارای کد شناسه‌ای منحصر به فرد خواهد بود، امنیت بالا را از جمله ویژگی‌های آن برشمرد. صادقی تصریح کرد: پس از اجرایی شدن این سامانه، هر کالای بدون شناسه در بازار قاچاق محسوب می‌شود. 
کالای تولیدی بعد از کالای وارداتی شناسه‌دار می‌شود
صادقی با تاکید بر اینکه با این سامانه تمامی فرایندهای تولید و واردات کالا قابل رهگیری است، بیان داشت: سرعت انجام تمام مراحل واردات، صادرات، انبار و ترخیص با ایجاد سامانه مذکور، چند برابر می‌شود. 
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با بیان اینکه صرف به کارگیری شناسه کالا و شناسه رهگیری تمام مباحث مربوط به قاچاق کالا را برطرف نمی‌کند، افزود: سامانه ایجاد شده با مشارکت و اتصال با بقیه سامانه‌ها از جمله سامانه گمرک، سامانه حمل و نقل، سامانه جامع مجوزها، سامانه بانک مرکزی و سامانه انبارها امکان مبارزه بیشتر با قاچاق کالا را فراهم می‌کند. به گفته این مقام مسئول، از سامانه‌های مذکور در حال حاضر سامانه جامع تجارت، سامانه گمرک و سامانه انبارها راه‌اندازی شده است و سامانه‌های دیگر نیز در مراحل مختلف راه‌اندازی قرار دارد. 
صادقی تصریح کرد: کار هماهنگ‌سازی داده‌های درج شده در این سامانه‌ها و استخراج اطلاعات لازم برای رصد و کنترل کالاها را ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عهده دارد. این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه بعد از طی شدن مراحل صدور شناسه برای کالاهای وارداتی، کالاهای تولید داخل نیز مشمول این طرح قرار می‌گیرند، از رسانه‌ها درخواست کرد بازخورد این سامانه را در بازار مورد بررسی قرارداده و مسئولان وزارت صنعت را در رفع مشکلات و تکمیل این سامانه‌ها یاری کنند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.