صفحه اصلی / مخاطبان پا به پای هنرمندان بالا نمی‌آیند

مخاطبان پا به پای هنرمندان بالا نمی‌آیند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، جشنواره بین‌المللی عکس خیام، اولین و تنها جشنواره ایرانی زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی آمریکا است که در بخش‌های عکاسی گردشگری، رنگی، تک رنگ و فوتوژورنالیسم برگزار می‌شود. این جشنواره تا کنون عنوان پر شرکت کننده‌ترین جشنواره ایرانی را به دست آورده است. جشنواره عکس خیام تنها جشنواره ایرانی است که تعداد شرکت‌کنندگان خارجی آن از شرکت کنندگان ایرانی بیشتر بوده است.
 آثار برگزیده این جشنواره تاکنون طی نمایشگاه آثار برتر در ۳۲ شهر در داخل و خارج از ایران به نمایش درآمده‌اند و همچنین تمامی عکس‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند در قالب کتاب و به صورت رایگان تولید و عرضه می‌شود. این کتاب از نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی با امتیاز پنج ستاره، به مرتبه بالاترین کیفیت، ارزش گذاری شده است.
جشنواره عکس خیام، در حالی چهارمین دوره خود را پشت سر گذاشت که نزدیک به ۲۱ هزار قطعه عکس از عکاسان ۵۵ کشور مختلف دنیا برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال شد.
علی میرعمادی از شرکت کنندگان و برنده مدال نقره عکس خلاق چهارمین دوره جشنواره عکس خیام است. این عکاس همچنین در همین ماه دو جایزه دیگر از جشنواره نوروز تاجیکستان و جشنواره بین المللی ویکتور پلینسکی کسب کرد و این زمینه‌ای شد برای گفت‌ گوی ایسنا با این هنرمند.
میرعمادی با اشاره به سیستم داوری در جشنواره عکس خیام، گفت: در این جشنواره برای هر دوره اسامی جدیدی از داوران برای فدراسیون ارسال و داوران از سوی فدراسیون تایید می‌شوند بدون آنکه هیچ ارتباطی بین کادر اجرایی یا دوارن وجود داشته باشد و این کمک بسیاری به بی طرف بودن هیئت داوری می‌کند. داورها از کشورهای مختلف دیگر نیز هستند که در کنار داورهای داخلی داوری می‌کنند. 
وی ادامه داد: مهمترین نکته، آن است که هیچکدام از هیئت داوری از رای یکدیگر اطلاع ندارند و تجمیع آرا از طریق نرم افزار انجام می‌شود و سیستم آن بسیار قابل اعتماد و بین الملی است.
وی با بیان اینکه خروجی یک جشنواره همیشه نشان دهنده کیفیت آن است، افزود: خروجی این جشنواره واقعا بالا است و هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ تنوع طیف گستره‌ای عکس‌ها را شامل می‌شود.
میرعمادی با بیان اینکه تنوع گونه‌های عکاسی و ژانرهای آن از عکاسی معماری تا آتیله، پرتره، اجتماعی و …بسیار بالا است، ادامه داد: در همه جشنواره‌های بین المللی علاوه بر بخش‌های موضوعی دو بخش آزاد نیز وجود دارد که به تنوع گونه‌های عکاسی در آن فستیوال کمک خواهد کرد. در این جشنواره یک بخش عکاسی نجومی وجود داشت که بخشی ویژه است و صرفا مربوط به پیشینه خیام و نجوم است. بخش دیگر بخش عکاسی خلاقه است که عکاسی‌های خلاق در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند. این خلاقیت می‌تواند در هنگام عکاسی یا در دنیای دیجیتال اتفاق بیافتد.
میرعمادی که از نظر تعداد عکس‌های پذیرفته شده رتبه دوم را در جشنواره دارد در مورد عکس برتر خود در بخش خلاق، گفت: این عکس طی فرآیندهای گرافیکی که روی آن انجام شده به حالت نقاشی درآمده است. این عکس را در بوشهر و کنار دریا از پرواز پرنده‌ها گرفتم. البته عکس‌های دیگری در این جشنواره داشتم که در بخش‌های دیگر کاندیدا بوده و مدال کسب کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال اگر خودتان داور باشید چه ملاک‌هایی را مد نظر قرار می‌دهید، گفت: داوری به خصوص وقتی که حجم زیادی از آثار وجود داشته باشد، کار سختی است. اما به هرحال هرکسی ملاک‌هایی برای انتخاب یک اثر دارد. برای من زیبایی اثری و ترکیب بندی و نگاه فرمیک اولویت دارد. به اعتقاد من مهمترین وجه در عکس آن است که بتواند به لحاظ بصری مخاطب را در مرحله اول اغنا کند.
میرعمادی ادامه داد: در هر جشنواره به طور معمول هر عکس بین ۳ تا ۶ ثانیه برای داور نمایش داده می‌شود عکسی که تاثیرگذار باشد در همان ۳ ثانیه اول نگاه را جذب می‌کند، اما در مراحل بعدی فاکتورهای پیچیده‌تری اضافه خواهد شد به خصوص اگر در بخش خلاق باشد. در مرحله آخر نیز ممکن است چند عکس به مرحله نهایی برسند در این مرحله عکسی انتخاب خواهد شد که ایده را به بهترین شکل بیان کرده باشد. البته این به آن معنا نیست که شما ایده را الزاما در لایه اول به مخاطب برسانید بلکه زیبایی بیان بسیار اهمیت دارد.
این عکاس اضافه کرد: مسئله بسیار مهم در مورد داوری این جشنواره آن است که هیئت داوری هیچ اطلاعی از اینکه عکاسِ عکس مورد قضاوت واقع شده کیست، ندارد و عکس‌ها بدون نام و مشخصات عکاس به داوران نشان داده می‌شود.
مخاطبان هنر پا به پای هنرمندان بالا نمی‌آیند
وی با اشاره به اینکه نقطه ضعفی که در جامعه ما دیده می‌شود این است که مخاطبان هنر پا به پای هنرمندان بالا نمی‌آیند، افزود: به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته که هنر یکی از لازمه‌های فرهنگ اجتماعی مطرح است، افراد عادی هم فرهنگ دیدن هنر را دارند. تماشای گالری‌ها یا مطالعه در مورد هنر از لازمه‌های زندگی آنهاست و در چنین جامعه‌ای هنرمند و مخاطب هم ارز هم بالا می‌روند و مخاطبان آن ببینده‌های حرفه‌ای هستند که درک دقیقی از آن دارند.
میرعمادی افزود: البته الان شرایط بهتر شده و گرایش جوان‌ها نسبت به هنر بیشتر شده است و همین امر موجب رشد هنرمند و هنر می‌شود چرا که  هرچه قدر مخاطب حرفه‌ای تر باشد هنرمند هم سعی در رشد دارد تا بتواند کار بهتر و با کیفت‌تری به مخاطب ارایه دهد.
برخی گالری‌ها مدیریت هنر ندارند
وی با بیان اینکه متاسفانه آفت ما در زمینه هنر آن است که بعضا گالری‌های ما مدیریت هنر ندارند و بسیاری از آثار، بی کیفیت هستند و برخی گالری دارها صرفا به خاطر برخورداری از توان مالی، گالری دار شده‌اند یا در گالری‌ها، نمایشگاه برگزار می‌ کنند. اگر مدیران، تخصص هنری لازم را داشته باشند هر نمایشگاهی را داخل گالری خود نمی‌آورند. به نظر من هرگاه گزینش هنری وجود داشته باشد آثار بهتری به نمایشکاه راه پیدا می‌کند.
سازمانی قانونمند و بدون اعمال سلیقه نداریم
میرعمادی با بیان اینکه اگر منسجم‌تر و قانونمندتر عمل کنیم سطح کار خیلی بالاتر می‌رود، افزود: امروزه تقریبا هر جشنواره برای خودش با ساز و کاری متفاوت کار می‌کند و خروجی‌ها هم نشان دهنده آن است. کمتر شاهد هستیم که خروجی یک جشنواره، یک مجموعه عکس با کیفیت و کامل باشد که این مشکل ناشی از آن است که ما مثل سازمان‌های منسجم دیگر از یک قانون نظام مند و بدون اعمال سلیقه برخوردار نیستیم.
وی افزود: برگزاری هر جشنواره‌ای باید به کسی سپرده شود که به موضوع آن جشنواره علم و آگاهی لازم را داشته باشد یا حداقل از حضور مشاورانی با چنین ویژگی برخوردار باشد. امیداورام این مسیر مانند جشنواره خیام برای جشنواره‌های دیگر هم به درستی پیش برود و شاهد پیشرفت در این راه باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.