صفحه اصلی / تشریح جزئیات عملیات احداث جاده اصلی قزوین- الموت- تنکابن

تشریح جزئیات عملیات احداث جاده اصلی قزوین- الموت- تنکابن

 و همچنین کاهش و موازنهٔ ترافیک مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی کشور پیش‌بینی و در حال اجرا است.
به گزارش کسب و کار به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، جعفر قزوینیان با اعلام این خبر گفت: منطقه قزوین، محورهای اصلی چهارگانه که سبب اتصال استان تهران به استان‌های شمالی کشور می‌شوند در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون ترافیک عبوری بوده‌اند تا جایی که حتی توسعه و چهار خطه کردن این محورها نتوانسته است از انسداد آن‌ها جلوگیری کند.
علاوه بر این تعداد محدود این محورها موجب تمرکز شدید ترافیک در مبادی ورودی شهرهای مقصد در شمال کشور شده که این امر معضلات ترافیکی شهرهای مزبور را دوچندان کرده است.
جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ترافیک موجود در محورها تنها به شهرهای مقصد ختم نشده و قسمت عمده آن‌ها به مقصد شهرهای شمال، وارد جاده کناره دریای خزر می‌شوند که از این منظر نیز محور ساحلی کشش ترافیک مذکور را ندارد.
قزوینیان ادامه داد: در همین راستا احداث محور قزوین – الموت – تنکابن در برنامه اجرایی قرارگرفته است که این محور به طول ۱۴۸ کیلومتر از کیلومتر ۱۰ آزادراه قزوین – کرج آغاز و پس از عبور از منطقه الموت و رشته‌کوه‌های البرز به کمربندی تنکابن متصل می‌شود.
ارتباط سریع استان‌های مرکزی با شمال کشور از مزایای این پروژه است
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص مزایای احداث این پروژه گفت: ارتباط سریع و مطمئن استان قزوین و استان‌های مرکزی با شمال کشور، کاهش ترافیک محورهای منتهی به شمال به‌خصوص محورهای کرج – چالوس و قزوین – رشت ازجمله مزایای احداث این پروژه است.
وی اضافه کرد: کاهش ترافیک در محور کناره دریای خزر، امکان حمل‌ونقل سریع تولیدات محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی از استان‌های شمالی به سایر نقاط کشور و بالعکس و توسعه همه‌جانبه مناطق واقع در مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.
قزوینیان بیان کرد: توسعه و رونق گردشگری در منطقه الموت و شهرستان‌های شمالی واقع در مسیر به لحاظ شرایط طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد، ایجاد اشتغال در ابعاد مختلف با توجه به توسعه همه‌جانبه و رونق گردشگری در منطقه و صرفه‌جویی در سرعت و زمان سفر با توجه به کاهش طول مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.
با احداث این پروژه مسافت فعلی قزوین – رشت – تنکابن نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد که این امر می‌تواند سبب اثرگذاری زیادی در حوزهٔ راه و کاهش منابع سوختی داشته باشد.
محدوده قزوین تا الموت پیشرفت مناسبی داشته است
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین اعلام کرد: راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن به طول ۱۴۸ کیلومتر دارای ۶ قطعه که اولویت اجرایی در آن تکمیل قطعات ۱ و ۲ و ۳ حدفاصل کیلومتر صفرتا ۶۲(قزوین تا الموت) است و این قطعات توسط دو پیمانکار با پیشرفت مناسبی در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: قطعه اول به طول ۴۰ کیلومتر از روستای حصار خروان در اتوبان تهران – قزوین آغاز می‌شود که تاکنون عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و احداث ابنیه فنی تا کیلومتر ۲۴ انجام‌شده و ۱۰ کیلومتر آن‌یک لایه آسفالت بیندر اجراشده است و از کیلومتر ۲۴ تا ۳۵ تکمیل ابنیه فنی و عملیات خاک‌برداری نیز در دست اقدام است.
قزوینیان یادآوری کرد: قطعات ۱ و ۲ از کیلومتر صفرتا ۴۰ تجمیع شده و طی برگزاری مناقصه به شرکت پارس گرما واگذارشده است.
وی اعلام کرد: قطعه سوم به طول ۲۲ کیلومتر حدفاصل کیلومتر ۴۰ تا ۶۲ است که ۷ کیلومتر از آن کلیه ابنیه فنی و عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی اجراشده و در مابقی مسیر عملیات در حال اجرا است و البته عملیات اجرایی تونل شیرکوه در کیلومتر ۴۹ محور نیز توسط شرکت پارس گرما آغاز و پیشرفت آن مطابق برنامه زمان‌بندی است.
قزوینیان ادامه داد: برای عبور از محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ نیاز به انجام مطالعات دقیق ژئوتکنیک و تهیه طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی است که موضوع به‌صورت کاملاً جدی و مستمر از طریق اداره کل فنی و بررسی طرح‌های راه‌های این شرکت در دست پیگیری است و به‌محض مشخص شدن طرح، سریعاً عملیات اجرائی آن آغاز و پیشرفت آن با بخش‌های دیگر هماهنگ می‌شود.
پروژه با پیشرفت ۳۵ درصدی همراه است
وی تأکید کرد: عملیات اجرایی در قطعه چهارم محور حدفاصل کیلومتر ۶۲ تا ۹۳ به طول ۳۱ کیلومتر تحت پیمان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد و با روند بسیار مناسبی در دست اجرا است به‌نحوی‌که در کلیه جبهه‌های کاری از قبیل خاک‌برداری، خاک‌ریزی، حفاری و اجرای لاینینگ تونل‌ها، احداث ابنیه فنی و بقیهٔ موارد کارگاه فعال است.
قزوینیان یادآوری کرد: در این قطعه احداث پل‌های قبل و بعد از باغ فردوس به پیمانکار ابلاغ‌شده و عملیات اجرائی آن آغازشده است و پل بزرگ آتان رود پس از تکمیل مطالعات مرحله دوم عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: قطعات ۵ و ۶ محور در محدوده استحفاظی استان مازندران واقع‌شده‌اند که قطعه ۶ از کنارگذر تنکابن در کیلومتر صفر آغاز و با طول ۳۴ کیلومتر و قطعه ۵ نیز حدفاصل کیلومتر ۳۴ تا ۶۵ تونل دال مرز است.
وی اعلام کرد: عملیات اجرائی در قطعه ۵ و در محدوده ابلاغ‌شده حدفاصل کیلومتر ۳۲ تا ۳۹ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد و در کلیه جبهه‌های کاری از قبیل حفاری و لاینینگ تونل‌ها، احداث دیوارها و ابنیه فنی، عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی و بدون وقفه در دست اجرا است و اخیراً نیز اراضی حدود یک کیلومتر از مسیر آزادسازی و برای اجرا در اختیار پیمانکار قرارگرفته است.
قزوینیان ادامه داد: برای بازنگری و تکمیل مطالعات قطعات ۵ و ۶ محور، مهندسان مشاور ایران استون انتخاب و در زمان کوتاهی مطالعات این قطعات تکمیل می‌گردد و عملیات اجرائی در حوزه استحفاظی مازندران نیز با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.
وی یادآوری کرد: همچنین مشاور زیست‌محیطی توازن محیط‌زیست و پدافند غیرعامل نیز هم‌زمان انتخاب و با هماهنگی مشاور پروژه نقشه و طرح‌های موردنیاز را تهیه می‌کنند.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: تا تکمیل مطالعات قطعات ۵ و ۶ و به‌منظور تسریع در تکمیل پروژه، تهیه نقشه جات ۱۰ کیلومتر ابتدایی قطعه ششم حدفاصل کیلومتر صفرتا کیلومتر ۱۰ به دستگاه نظارت و اجرای آن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ابلاغ‌شده که موضوع در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: با تعامل مناسب با سازمان حفاظت محیط‌زیست و جلسات برگزارشده و مکاتبات صورت پذیرفته اخذ مجوز زیست‌محیطی پروژه به جد در حال پیگیری است و با تشکیل کارگروه‌های مشترک و لحاظ نمودن مسائل موردنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست، عملیات اجرائی پروژه بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای ادامه خواهد یافت.
۲۲۹ میلیارد ریال اعتبار مصوب سال ۹۵ برای اجرای پروژه
قزوینیان توضیح داد: اعتبار مصوب سال ۹۵ پروژه مذکور مبلغ ۲۲۹ میلیارد ریال بود که به‌محض دریافت آن به پروژه تخصیص پیدا می‌کند همچنین از محل اسناد خزانه اسلامی مراحل اول و سوم سال ۹۵ مبلغ ۱۵۶ میلیارد ریال به پروژه ابلاغ و پرداخت‌شده است. در ضمن مطالبات پیمانکاران و مشاوران پروژه به‌صورت مستمر و به‌روز از محل سهام فولاد خوزستان پرداخت می‌شود.
این پروژه به طول ۱۴۸ کیلومتر که ۱۱۴ کیلومتر در دست اجرا شامل ۵ قطعه اجرایی و قطعه ۶ به طول ۳۴ کیلومتر از سمت تنکابن دارای جاده آسفالته است که نیاز به بهسازی دارد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین گفت: این پروژه با عرض ۱۱ متر، با ۳۰۶ دستگاه آبرو و ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۳۲۰ متر و ۱۵ دستگاه تونل به طول ۱۴۹۵۰ متر بوده است.
وی تأکید کرد: حجم خاک‌برداری ۳۰ میلیون مترمکعب و حجم خاک‌ریزی ۵ میلیون و ۸۰۰ مترمکعب که از سال ۸۶ آغازشده است که مجموع ریالی قراردادها به ۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.
بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه تاکنون صرف شده است.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین توضیح داد: مبلغ هزینه شده تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده و اعتبار موردنیاز برای بهره‌برداری ۶۲ کیلومتر اول ۱۸۰۰ میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: ۶۲ کیلومتر اول این پروژه دارای پیشرفت ۷۰ درصدی و مابقی پروژه دارای پیشرفت ۳۸ درصدی بوده است که در حال حاضر اعتبار موردنیاز برای انجام این پروژه ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
قزوینیان توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری در صورت رفع مشکل مالی اتمام زیرسازی محور در ۶۲ کیلومتر مذکور منهای محدوده لغزشی حدفاصل کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ در دستور کار قرار دارد.
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی قزوین تأمین منابع مالی این پروژه را از سهام شرکت فولاد خوزستان به ارزش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بودجهٔ عمومی نیز ۲۲۹ میلیارد ریال عنوان کرد.
قزوینیان عدم تخصیص کامل بودجه و موضوعات سازمان حفاظت محیط‌زیست را از جمله مشکلات این پروژه، مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود تا با برطرف کردن این مشکلات و تخصیص صددرصدی سال اعتبار به این پروژه در بهره‌برداری و سرعت بخشیدن این پروژه بزرگ گام برداشته شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.