صفحه اصلی / بانک های چینی خواهان احراز اصالت گواهی های مبداءهستند

بانک های چینی خواهان احراز اصالت گواهی های مبداءهستند

به رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در این کشور باز می گردد و بانک های چینی خواهان احراز اصالت گواهی های مبداء صادر شده برای محموله ها هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، «حسین یعقوبی» در این باره افزود: در گذشته طرف چینی گواهی مبدا صادر شده برای محموله های صادراتی را از شرکت ها می پذیرفت اما اکنون می گوید باید یک نهاد مرجع صحت این گواهی ها را تایید کند.
وی توضیح داد: این کار پیچیده ای نیست و باید نهاد ایرانی که این گواهی مبداء را برای محموله های صادراتی صادر می کند، اصالت آن را نیز تایید کند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: در حقیقت بانک های چینی می گویند باید به یک سامانه یا یک سایت دسترسی داشته باشند که بتوانند اصالت این گواهی ها را برای مبارزه با پولشویی تایید کنند.
یعقوبی با بیان اینکه این دسته از صادرکنندگان ایرانی نامه ای در این زمینه به بانک مرکزی ارسال کرده اند، اظهار داشت: موضوع در دست پیگیری است و بررسی ها و مذاکرات جدی را برای رفع مشکل آغاز کرده ایم و با توجه به مکاتبات انجام شده، این موضوع حل می شود.
وی درباره اینکه گفته می شود این مشکل در کشورهایی چون ترکیه و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر امارات نیز وجود دارد، گفت: عمده مشکلات به چین باز می گردد، زیرا بیشتر محوله های صادراتی پتروشیمی ایران به این مقصد بارگیری می شود.
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی در عین حال کارشکنی برخی کشورهای عربی در ایجاد محدودیت برای حواله های بازرگانان ایرانی را رد نکرد.
وی درباره ترکیه و اینکه گفته می شود یکی از بانک های این کشور برای بازرگانان ایرانی ایجاد محدودیت کرده است، توضیح داد: با بانک هالک ترکیه مشکلی نداریم، اما این بانک با تغییرات مدیریتی مواجه بوده است.
به گفته یعقوبی ، مذاکرات با بانک هالک ترکیه برای رفع مشکلات و توسعه مبادلات در دست انجام است.
مدیر کل امور بین الملل بانک مرکزی تاکید کرد برخی از این مشکلات بخاطر رعایت مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی است و اگر خطایی انجام شود، با تنبیهات خزانه داری آمریکا (اوفک) مواجه می شوند.
به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر، مشکلاتی در نقل و انتقال پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین رخ داد که برخی از آن به عنوان بلوکه شدن پول های ایران در چین نام برده بودند.
برخی منتقدان نیز بدون بررسی موضوع، اعلام کرده بودند که چین واردات محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کرده است.
در این پیوند، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده و بلوکه نشده است، گفت: به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.
به گفته «مهدی شریفی نیک نفس» بیان داشت: پول ایران در چین بلوکه نشده است، اما در روند پرداخت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، اخلال ایجاد کرده اند.
وی با بیان این که پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده است، افزود: علت اصلی این موضوع این است که از ابتدای ماه می (۱۱ اردیبهشت) امسال، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین به اجرا درآمده است که بر اساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.