صفحه اصلی / طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان در یک نگاه

طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان در یک نگاه

یادداشت
 فرهیختگان و بسترسازی برای اشتغال آنان انجام شده است.
در آن سال‌ها هریک از دارندگان مدارک تحصیلی از فوق دیپلم تا دکترا کلیه رشته‌های تحصیلی (غیر از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم‌پزشکی و پیراپزشکی) به مدت ۱۱ ماه در یکی از بنگاه‌های کسب‌وکار متناسب با نوع رشته‌های تحصیلی‌شان به مدت ۴۴ ساعت در هفته به فعالیت مشغول می‌شدند و با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی کارورزان از ۵۰ تا ۹۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار را به عنوان کمک‌هزینه کارورزی دریافت می‌کردند.
کمک‌هزینه کارورزی مورداشاره نیز به نسبت ۵۰ درصد توسط دولت (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و ۵۰ درصد توسط کارفرمایان (واحدهای پذیرنده کارورزان) پرداخت می‌شد (در مناطق محروم ۷۰ درصد کمک‌هزینه کارورزی توسط دولت و ۳۰ درصد توسط کارفرمایان پرداخت می‌شد.)
در سال‌های ۸۷ و ۸۸ و بخشی از سال۸۹ درمجموع حدود ۸۵ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این طرح شرکت کردند.
بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد قریب به نیمی از کارورزان پس از اتمام دوره ۱۱ ماهه کارورزی در همان بنگاه کسب‌وکار استخدام شده بودند و مابقی هم با تجارب کسب‌شده از ۱۱ ماه کار واقعی و حس و لمس محیط کار حقیقی، امکان کاریابی در سایر بنگاه‌های تولیدی و خدماتی راکسب کردند یا آنکه با اعتمادبه‌نفس و دانش و آگاهی بیشتری برای خوداشتغالی یا کارآفرینی به‌صورت انفرادی یا گروهی اقدام کردند.
نکته قابل توجه آن است که طرح مورداشاره سال‌هاست که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای جامعه هدف این نهاد در حال اجراست.
از سال ۸۹ به بعد به دلیل نبود منابع مالی و محدودیت‌های بودجه‌ای، طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (که از برنامه‌های بدون بودجه ثابت همه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود)، عملا از دستور کار خارج شد.
لازم به توضیح است که معمولا خانه کارگر و تشکلات کارگری هم با اجرای این طرح مخالفت کرده و آن را موجب استثمار احتمالی نیروی کار دانش‌آموخته و اخراج نیروی کار موجود در مراکز کسب وکار می‌دانستند و سازمان تامین اجتماعی نیز از مخالفان آشکار و پنهان این طرح بود.در اصلاحیه طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه اعلام شده است و کارورزان صرفا یک سوم حداقل مصوب شورایعالی کار (در سال ۹۶ حدود ۳۱۰ هزار تومان) را به عنوان مقرری بیکاری یا هزینه آموزش دریافت خواهند کرد.
این مبلغ ازسوی دولت به کارورزان اعطا می‌شود و کارفرمایان (واحدهای پذیرنده کارورزان) هیچ حق‌الزحمه‌ای به کارورزان نمی‌دهند.
کارورزانی که پس از ۶ ماه کارورزی در همان بنگاه کسب‌وکار استخدام شوند تا ۲ سال از معافیت کامل بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.
کارورزان مایل به فعالیت در این طرح و کارفرمایان راغب به استفاده از توان و تخصص کارورزان برای ثبت‌نام به سامانه karvarzi. mcls. gov. ir مراجعه کرده و سایر امور اجرایی و اداری را از طریق مراکز مشاوره شغلی و کاریابی انجام دهند.
ظرفیت اعلام‌شده برای این طرح در سال۹۶، ۱۵۰ هزار نفر خواهد بود.
هرچند طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به شیوه‌ای که اعلام شد به توانمندسازی و اشتغال‌پذیری و بسترسازی برای اشتغال فرهیختگان جویای کار (بیکاران گران‌قیمت) به عنوان یک طرح بسترساز برای اشتغال بهینه، موردتایید و حمایت است اما شایسته‌تر آن است که طرح کارورزی برای دانشجویان تمام رشته‌های تحصیلی در حین تحصیل و قبل از فارغ‌التحصیلی و دریافت مدارک تحصیلی، توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام شود و این دوره به عنوان بخشی از دوران تحصیل محسوب شود.
امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب (حسن روحانی)، علاوه بر ترمیم اساسی و اصولی کابینه کنونی و اتخاذ رویکرد جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتخاب وزرای دولت دوازدهم، در نخستین برنامه نسبت به مشخص کردن یکی از وزارتخانه‌های ذی‌ربط به عنوان «فرماندهی بازارکار» اقدام کرده و سپس اقدامات لازم را برای طراحی و تنظیم «برنامه ملی توسعه کارآفرینی و اشتغال» با رویکرد تقسیم کار ملی بین کلیه دستگاه‌های حاکمیتی و بخش‌های خصوصی و تعاونی انجام دهد.
تنظیم «لایحه قانون کارآفرینی» و تدوین «بسته جامع مشوق‌های ایجادوتوسعه کسب‌وکار و کارآفرینی» و تنظیم برنامه ملی «نهضت ظرفیت اسمی» برای کمک به بنگاه‌های کسب‌وکاری که با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و ساماندهی و سازماندهی کارجویان در قالب شرکت‌های تعاونی با تاکید بر «شرکت‌های تعاونی تامین نیاز مشاغل» و «شرکت‌های هلدینگ تعاونی» برای کمک به استانداردسازی و برندسازی کالاها و خدمات کسب وکارهای تعاونی و نیز شناسایی مزیت‌های نسبی و رقابتی با رویکرد بسترسازی برای ایجاد زنجیره‌های ارزش از دیگر اقدامات واجب و فوری برای سیاست‌گذاری و مدیریت بهینه بازار کار و توسعه کارآفرینی و اشتغال است.
moslemkhani1396 @

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.