صفحه اصلی / التهاب در بازار نهاده پرمصرف دامی

التهاب در بازار نهاده پرمصرف دامی

مجتبی کاوه
 برخی افراد در این گروه‌های تلگرامی به اطلاعاتی دسترسی دارند که مسئولان وزارت جهادکشاورزی از آن بی‌بهره‌اند! وزارت جهاد کشاورزی بعد از افزایش قیمت ذرت بیانیه صادر کرد و از توزیع ذرت دولتی برای تعادل بخشیدن به بازار خبر داد، اما دامداران و مرغداران نسبت به فروکش کردن تب قیمت ذرت خوش‌بین نیستند و معتقدند اینکه وزارت جهادکشاورزی اعلام کند واردات ذرت انحصاری نیست، واقعیت‌ها را در بازار تغییر نمی‌دهد. 
تلاش شرکت پشتیبانی امور دام برای کنترل قیمت ذرت
گرچه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌گوید با تمهیدات انجام‌شده از سوی این شرکت، قیمت ذرت در بازار ۱۰۰ تومان کاهش یافته، اما بررسی‌های خبرنگار «کسب‌وکار» نشان می‌دهد قیمت ذرت همچنان در بازار سیر صعودی دارد. به گفته علیرضا ولی، ذخایر راهبردی این شرکت به میزان کافی موجود است و تولیدکنندگان هیچ‌گونه نگرانی برای تامین نهاده‌های خود نداشته باشند. ولی تصریح کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت داخلی با قیمت ۷۲۰ تومان و هر کیلو ذرت برزیلی با قیمت ۸۵۰ تومان توسط این شرکت در اختیار تشکل‌های تولیدی مرغ‌داران قرار می‌گیرد. وی اظهارداشت: تا یکی دو روز دیگر ذرت داخلی با قیمت هر کیلوگرم ۷۲۰ تومان نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد. 
افزایش قیمت ذرت بدون تغییر قیمت جهانی فاقد توجیه است
ملتهب شدن بازار ذرت آنقدر اهمیت دارد که وزارت جهاد کشاورزی هم وارد گود شده و بیانیه رسمی در این مورد صادر کند. در این بیانیه آمده است: طی روزهای اخیر افزایش حدود ۲۰۰ تومانی قیمت ذرت در بازار مصرف با وجود اینکه قیمت جهانی این محصول افزایشی نداشته و همچنین تغییری در تامین و عرضه ذرت در کشور رخ نداده، فاقد هرگونه توجیهی است. این موضوع به مراجع نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گزارش شد تا اقدامات مقتضی جهت برخورد با اخلال‌گران در قیمت‌ها صورت گیرد. برای جلوگیری از اجحاف در حق تولید‌کنندگان و بروز خلل در روند و ثبات تولید و قیمت مرغ، شرکت پشتیبانی امور دام کشور با در اختیار داشتن ذخایر راهبردی کافی ذرت مورد نیاز صنعت مرغداری کشور را با قیمت مناسب و به هر میزان از طریق تشکل‌های مرغداران به‌طور گسترده و مستمر در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهد. وزارت جهاد کشاورزی در این بیانیه می‌افزاید: یکی از افتخارات وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برچیدن بساط انحصار از جمله در زمینه واردات و امضای طلایی بوده که این موضوع شامل مجوزهای واردات نهادهای دام و طیور نیز شده و بر همین اساس اعلام می‌دارد که همه اشخاص واجد شرایط می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به این وزارت فقط با رعایت موازین بهداشتی، قرنطینه‌ای و ضوابط قانونی به هر میزان به واردات نهاده‌های دام و طیور مبادرت کنند. 
واردات نهاده‌های دامی در ظاهر انحصاری نیست
یک منبع آگاه با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی در ظاهر انحصاری نیست، اما واقعیت بازار، انحصاری بودن واردات نهاده‌های دامی را نشان می‌دهد، به «کسب‌وکار» گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تمام فعالان ریز و درشت بازار نهاده‌های کشاورزی از تولید‌کننده تا تاجر و واسطه می‌دانند که واردات نهاده‌های دامی توسط چه کسی و با چه ‌سازو کاری مدیریت می‌شود. این کار صورت غیرقانونی هم ندارد و کاملا قانونی است، اما با توجه به قدرت مالی و اعتباری و لجستیکی که در اختیار وارد‌کننده عمده نهاده‌های دامی است، فقط دولت آن هم در شرایط خاص می‌تواند در برابر فعل و انفعالاتی که توسط واردکنندگان عمده در بازار ایجاد می‌شود، عرض اندام کند. درباره موضوع اخیر هم می‌بینیم که دولت سعی دارد با عرضه ذخایر استراتژیک ذرت قیمت را در بازار بشکند، اما تا این تمهید دولت به نتیجه برسد ذرت در تناژ بالا با قیمت مدنظر وارد‌کننده عمده به متقاضیان فروخته می‌شود، چرا که آنها جز خرید ذرت به قیمت روز چاره‌ای ندارند. این دقیقا مصداق وضعیتی است که به دامدار و مرغدار لطمه می‌زند و سود آن نصیب وارد‌کننده می‌شود. گفتگوی «کسب‌وکار» با مرغداران و دامداران در برخی استان‌های کشور بیانگر این نکته است که برخی افراد که عموما از مرغداران یا دامداران عمده بوده‌اند، از اواسط فروردین ماه در گروه‌های تلگرامی مرغداران و دامداران افزایش شدید قیمت ذرت را پیش‌بینی می‌کردند و اکنون سوال مرغداران و دامداران این است که چگونه با وجود ثابت بودن قیمت در بازار جهانی پیش‌بینی این افراد درست از آب درآمده است؟ یک دامدار با بیان اینکه در هفته گذشته ذخیره ذرت خرید قبلی خود را مصرف کرده و در هفته جاری هم با تغییر جیره از خرید ذرت به قیمت گران خودداری کرده است به «کسب‌وکار» گفت: دامداران و مرغداران واقعا تحت فشار هستند و روی مرز ضرر و زیان به زحمت خود را حفظ می‌کنند. ما به عنوان تولیدکننده به هیچ عنوان توان تحمل چنین افزایش قیمتی را نداریم و اینکه مسئولان اعلام می‌کنند به تعاونی‌ها ذرت ۷۲۰ تومانی داده‌اند تا این لحظه ما دائما با تعاونی‌های دامداران محلی در تماسیم، ولی چنین ذرتی به دست ما نرسیده است. درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی این است که هرچه زودتر نسبت به تعادل‌بخشی به بازار ذرت اقدام کنند تا دامداران و مرغداران بیشتری در ابتدای سال ۹۶ ورشکسته نشوند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.