به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، داستان تردد اتوبوس دوطبقه گردشگری در پایتخت حکایتی طولانی است. آن زمان که این اتوبوس وارد تهران شد همه خوشحال بودند که در ایران نیز میتوان برای مسافران خودورهایی ویژه توریستها داشت که روباز بوده و همه ویژگیهای یک تور شهرگردی را دارد. سه ماهی طول کشید تا یک دستگاه اتوبوس قرمز رنگ دو طبقه و رو باز از گمرک نجات پیدا کرد اما در گیرودار مجوز محیط زیست و پلیس راهور بود و تازه می بایست شهرداری تهران نیز برای آن ایستگاههایی را تعیین میکرد. بالاخره اعلام شد که در نوروز ۹۶ برای اولین بار این اتوبوس به راه افتاد و مسافران بلیت خریده و سوار شدند.
تورهای نوروز گردی هم با دو ترکیب در ۱۲ ایستگاه راهاندازی شد. حرکت این اتوبوس در دو مسیر تهران قدیم و بزرگ از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر بوده است. نخستین ایستگاه در مسیر «بافت تاریخی تهران»، میدان امامخمینی(ره) بود که از میدان حسنآباد، چهارراه سپه، چهارراه ولیعصر(عج)، چهارراه کالج، چهارراه قوام (سیتیر)، چهارراه استانبول، بهارستان تا سرپولک، چهارراه مولوی، میدان اعدام و چهارراه گلوبندک گذر میکرد.
مسیر دوم با عنوان «تور تهران بزرگ» نیز از میدان تجریش آغاز میشد و تا میدان دربند (قدس)، پارکوی، اراضی عباس آباد، هفت تیر، سفارت قدیم آمریکا، میدان فردوسی، تئاتر شهر، میدان و برج آزادی، برج میلاد، نمایشگاه بینالمللی تهران و باغ فردوس ادامه داشت.
حتی مسئولان سوارش شده و عکس یادگاری گرفتند اما حالا وقتی با شماره تلفن شهرداری برای رزرو صندلی اتوبوس و مطلع شدن از تورهای آن تماس گرفته میشود، پاسخ میدهند که اتوبوس گردشگری فعلا در تهران برنامه ندارد. شاید پس از حل مشکلات دوباره بتوانیم این تورها را از بعد از ماه مبارک رمضان برگزار کنیم.
شاهین مظفری معاون گردشگری ستاد گردشگری شهرداری نیز در گفتگویی با خبرنگار مهر از متوقف شدن این تورها اظهار بیاطلاعی میکند و میگوید: ما تنها حامی این اتوبوس گردشگری بودیم نظارت بر عملکرد آن و اینکه آیا متوقف شده یا خیر و دلیلش چه بوده بر عهده اداره میراث فرهنگی تهران است. ما تنها تسهیل کننده فعالیت آن بودهایم.
امین غلامعلی که واردکننده این اتوبوس است به خبرنگار مهر در این باره توضیح میدهد: مشکل در گمرک است باید نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان برای اتوبوس گردشگری تا اواخر آذر ماه باید بدهیم تا ترخیص اتوبوسها قطعی شود.
وی ادامه میدهد: برای اتوبوسی که در تهران کار میکرد هنوز پلاک دائم ندادهاند و پلاک موقت داشت. پلیس راهور محدودیتهایی را برای آن داشت از جمله اینکه نمیتوانستیم برای آن بیمه رد کرده و یا مسافر بگیریم. ما عید نوروز با پلاک موقت برای آن تور برگزار کردیم و این برنامه تا روز ۱۴ فروردین ادامه داشت اما از آن به بعد جلویش را گرفتند.
غلامعلی درباره ورود ۵ اتوبوس گردشگری به تهران که قرار بود پیش پرداخت آن داده شود نیز می گوید: پیش پرداخت و سفارش آنها را داده ایم اما هنوز اتوبوسی نگرفتیم.
در شهرهای دیگر گردشگری جهان اتوبوسهای گردشگری تنها به یک دستگاه محدود نمیشود. در هر منطقه گردشگری از شهرهای پر مسافر میتوان اتوبوسهای قرمز رنگی را دید که پر از مسافرانی با ملیتهای مختلف هستند آنها به زبان خود در اتوبوس توضیحاتی درباره اماکن گردشگری بین راه می شنوند و اگر بخواهند میتوانند پیاده شده، آن مکان را دیده و دوباره به ایستگاه آمده و سوار اتوبوس بعدی شوند و به مکان گردشگری بعدی بروند. گردشگران از این تورها به دلیل داشتن راهنما، اینترنت رایگان و مقرون به صرفه بودن استقبال زیادی میکنند اما در ایران هنوز برای تردد یک اتوبوس که چند روزی در محلات تاریخی تهران تردد کند مشکلات زیادی وجود دارد.