چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / تفکر دانش‌بنیان یک تجربۀ موفق جهانی است

تفکر دانش‌بنیان یک تجربۀ موفق جهانی است

 فعالیت، تحت نظارت دقیق و کارشناسانه از تسهیلات برخوردار شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، یدالله ملکی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان، نهادینه‌شدن تفکر دانش‌بنیان را تنها راه پیشرفت و توسعه دانست و گفت: توسعه بدون نگرش دانش‌بنیان حاصل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مسیر دانش‌بنیان، راه جدیدی نیست، افزود: تأکید بر فناوری و حرکت دانشگاه‌هیان به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته است؛ بنابراین باید دانست این مسیر نه‌تنها ریسک ندارد بلکه اگر به‌درستی طی شود، موفقیت حتمی است و شکی در این موضوع وجود ندارد.
ملکی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ دانشگاه‌های کشور در گذشته، تأکید بیش از اندازه بر انتشار مقاله بوده و این موضوع، جامعه علمی را از مسیر مشخص منحرف کرده است. در همۀ دنیا، مقاله یعنی پاسخ به یک مجهول و یا ارائه یک ایده جدید اما در دانشگاه‌های ما نه‌تنها مقالات اینگونه نیستند بلکه حتی نقشی در تولید علم نیز ندارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان اضافه کرد: داوری‌ مقالات داخلی در غالب موارد سلیقه‌ای است و تنها به ابعاد پژوهشی و علمی توجه می‌شود بدون‌اینکه چرایی مقاله مورد پرسش قرار گیرد. بنابراین طبیعی است که امروز با انبوهی از مقالات مواجه باشیم که هیچ نوآوری‌ ندارند.
وی مدیریت علمی را مهمترین لازمۀ جهت‌دهی به مسیر دانشگاه‌ها دانست و گفت: نگاه بنیادی و اساسی و البته منطقی به علم سبب می‌شود دانشگاه به جای تمرکز روی یک حوزه تئوری، مسیر ایده تا تجاری‌سازی را مدنظر بگیرد و روند حرکتی خود را بر مبنای کاربرد تحقیقات علمی استوار کند. برای رسیدن به این مهم، پرهیز از سیاست‌زدگی یک ضرورت است.
ملکی با اشاره به لزوم حمایت از دانشگاهیان فعال در عرصۀ دانش‌بنیان، تصریح کرد: فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم و همچنین ارائه تسهیلات حمایتی و تشویقی قطعاً یکی از ملزومات ورود دانشگاهیان به حوزه‌های تبدیل ایده به محصول، تجاری‌سازی و در نهایت شرکت‌داری دانش‌بنیان است که البته این لزوم نباید منجر به عدم‌نظارت باشد. به‌عبارت بهتر، هر فرد و یا گروه بنا بر میزان و کیفیت فعالیت تحت نظارت دقیق و کارشناسانه باید از تسهیلات برخوردار شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان توسعۀ شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از راه‌های افزودن تفکر نخبگانی و از مهمترین راه‌کارها برای نگه‌داشت متخصصان در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های دقیق و سیاست‌های تشویقی می‌تواند تسهیل‌گر حضور مداوم اجتماع نخبگانی غیرمقیم در چرخه‌های تولید، خدماتی و صنعتی کشور باشد.
وی در پایان بر لزوم ماندگاری فیزیکی سرآمدان و مستعدان‌برتر در استان بومی تأکید و خاطرنشان کرد: مسیر توسعه خاصه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به رشد متوازن شود. توزیع متناسب امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی و همچنین حمایت ویژه از فعالان در شهرستان بومی می‌تواند به ماندن نخبگان در استان‌ها تحقق بخشد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.