یادداشت
جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیسجمهور منتخب محترم دولت دوازدهم
با سلام و احترام
با آرزوی توفیق و بهروزی برای جنابعالی و با تبریک و شادباش موفقیت ارزشمند شما در کسب رای اعتماد مجدد مردم شریف ایران؛ همانگونه که مستحضر هستید، یکی از بزرگترین چالشهای فراروی دولت دوازدهم، بیکاری جوانان فارغالتحصیل دانشگاهی (بیکاران گرانقیمت) و مشکلات و معضلات فراروی حفظ اشتغال نیروی کار موجود در بنگاههای کسبوکار فعال و
نیمهفعال است.
بدون شک توانمندسازی نیروی کار و توسعه کارآفرینی و اشتغال مستلزم اجرایی کردن مجموعهای از اقدامات نظاممند، منسجم و نهادینه است که همزمان با حفظ شاغلان موجود کشور، زمینههای لازم برای اشتغال جویندگان کار را نیز فراهم کند.
هرچند طراحی و اجرای «برنامه ملی توسعه کارآفرینی و اشتغال» و تعیین یک وزارتخانه به عنوان «فرمانده بازار کار» و «همراستاسازی سیاستهای پولی و مالی و سیاستهای تجاری و سیاستهای بازار کار» از جمله مهمترین اقدامات استراتژیک برای مدیریت بازار کار در ایران است، اما ۲۴ فعالیت ذیل به عنوان مجموعهای از اقدامات موثر و کارآمد برای سیاستگذاری و مدیریت بهینه بازار کار، پیشنهاد میشوند؛
۱- طراحی و اجرای «الگوی ملی شناسایی و هدایت استعدادهای حرفهای در ایران» در راستای ایجاد تناسب واقعی بین شغل و شاغل در بازار کار آتی کشور
۲- اجرایی کردن «نظام صلاحیت حرفهای در ایران» برای افزایش بهرهوری نیروی کار و توجه نهادینه به موضوعات مهم تخصص، مهارت و شایستگی به عنوان اصلیترین کلیدهای احراز صلاحیت شغلی در همه مناصب و مشاغل
۳- طراحی و اجرای «نظام جامع مدیریت حرفهای» و طراحی و عملیاتی کردن «الگوی کشف، شناسایی و هدایت استعدادهای مدیریتی» در بنگاههای کسبوکار دولتی و غیردولتی
۴- «بازتعریف وظایف و رسالتهای دانشگاهها و مدارس» برای هماهنگی کامل آموزههای دانشگاهی و مدرسهای با مطالبات بالفعل و بالقوه بازار کار در ایران
۵- طراحی و اجرای «الگوی ملی توانمندسازی، اشتغالپذیری و کارآفرینی دانشجویان و دانشآموزان» در راستای ایجاد تعامل نهادینه و نظاممند بین نظام آموزشی رسمی کشور و بازار کار واقعی و تربیت دانشآموزان خلاق، نوآور و کارآفرین
۶- «الزام دولت به ارائه آموزشهای کسبوکار و کارآفرینی عمومی و تخصصی بهصورت رایگان» به جوانان بدون مهارت جویای کار در راستای افزایش دانش اجتماعی کسبوکار در بین آنان و کمک به آفرینش ایدههای کسبوکار خلاقانه انفرادی و گروهی
۷- برنامهریزی و اقدام برای نهادینهسازی موضوع «کارآموزی دانشجویان» و «کارورزی فارغالتحصیلان دانشگاهی» در راستای کمک به آمادهسازی و اشتغالپذیری آنان برای حضور موفق در بازار کار
۸- اصلاح و بهینهسازی شیوه نامناسب کنونی پرداخت یارانهها و تبدیل منابع مالی این طرح به پشتوانهای برای اشتغال جوانان در راستای طراحی و اجرای الگوی ملی «هر خانوار ایرانی؛ حداقل یک شاغل»
۹- الزام استانداران به طراحی و اجرای الگوهای «آمایش سرزمینی» در راستای شناسایی ظرفیتها و توانمندی های منطقهای برای استفاده بهینه از مزیتهای نسبی و رقابتی مناطق مختلف کشور و استفاده بهینه از مزیتهای نسبی و رقابتی نواحی گوناگون کشور
۱۰- الزام استانداران به طراحی الگوی استانی «اطلس کسب و کار» و طراحی و عملیاتیسازی «فرهنگ ملی مشاغل» در ایران در راستای معرفی کلیه مشاغل موجود، شرایط احراز هر شغل و وضعیت کنونی آن شغل در جامعه و چگونگی پراکندگی جغرافیایی و درآمدی آن
۱۱- الزام نظام بانکی کشور به تامین مالی کارآفرینان به شیوههای منطقی از طریق مشارکت در سود و زیان واقعی بنگاههای کسبوکار و بسترسازی برای نهادینهسازی «الگوی تامین مالی جمعی (تامین مالی خرد)» و «مدل تامین مالی شرکتی»
۱۲- الزام دولت به ارائه طرح عملیاتی اصلاح نهادی الگوی ملی طراحی و تنظیم نظام دستمزدهادر حوزه مزدبگیران شاغل در بخشهای خصوصی و عمومی اعم از کارگران و کارمندان، ورزشکاران، هنرمندان، مدیران، سیاستمداران و… بازتعریف الگوی تعیین حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کاربا رویکرد تدوین و اجرای «الگوی مزد مشارکتی» و «الگوی مزد ماتریسی»
۱۳- الزام نهادهای حکومتی به بهبود فضای کسبوکار از طریق تسهیل فرایندهای صدور مجوزهای کسبوکار و ایجاد پنجرههای واحد کسبوکار در تمام استانها و شهرستانها از طریق ایجاد «شورایعالی بهبود محیط کسبوکار»
۱۴- حمایت همهجانبه از کارآفرینی دانشبنیان و کسبوکارهای داناییمحور و بسترسازی برای تامین نیازهای نرم و سخت این نوع از مشاغل
۱۵-الزام دولت به طراحی و تنظیم قانون جامع کارآفرینی در راستای توسعه سیاستگذاری و قانون گذاری در حوزههای مختلف کارآفرینی
۱۶- الزام دولت به طراحی و تنظیم «بسته جامع مشوقهای کار و کارآفرینی» در راستای کمک به بنگاههای کسبوکار موجود و فضاسازی برای تولد کسبوکارهای کارآفرینانه نوپا و نوظهور
۱۷- الزام دولت به طراحی و تصویب آییننامه اجرایی «نشان ملی کارآفرینی» به عنوان یک نشان ملی جدید در ایران (طراحی و تنظیم آییننامه اعطای نشان ملی کارآفرینی برای اعطا به کارآفرینان و صاحبان کسبوکارهای موفق ملی و «کارآفرینان سازمانی» از جمله مشوقهای الهامبخش برای الگوسازی کارآفرینان در عرصههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است)
۱۸-الزام دولت به بهبود رتبه ایران در شاخصهای سازمان جهانی کارآفرینی و شاخصهای سهولت فضای کسبوکار در سال پایانی دولت دوازدهم و دستیابی ایران به جایگاه ۸۰ در بین ۱۸۹ کشور مورد مطالعه بانک جهانی
۱۹-ارائه مجموعه کامل و جامعی از برنامههای عملیاتی دولت برای توسعه کارآفرینی و اشتغال و سیاستگذاری و مدیریت بهینه بازارکار در ایران به عنوان «برنامه ملی سیاستگذاری و مدیریت بازار کار ایران»
۲۰- برنامهریزی و اقدام برای نهادینهسازی موضوع «کارآفرینی اجتماعی» در راستای هدایت سرمایههای کوچک مردم به سمت کارآفرینی و اشتغال برای گروههای کمتوان و آسیبدیدگان اجتماعی و ترویج و توسعه فرهنگ ملی – اسلامی «نذر اشتغال» در میان مردم
۲۱- «توسعه کارآفرینی سازمانی» و الزام قوای سهگانه حکومتی به عملیاتی کردن شاخصهای کارآفرینی در دستگاههای اجرایی کشور و ضرورت تهیه و تنظیم مجموعهای از مشوقها و حمایت هابرای کمک به توسعه کارآفرینی و اشتغال توسط هریک از دستگاههای حاکمیتی کشور
۲۲- «تعیین فرمانده بازار کار کشور» و مشخص کردن یکی از وزارتخانهها به عنوان مسئول رسمی و قانونی سیاستگذاری و مدیریت برنامههای مرتبط با کارآفرینی و اشتغال در کشور
۲۳- الزام نهادهای حکومتی به هماهنگسازی سیاستهای پولی و مالی با سیاستهای کالاو خدمات (سیاستهای تجاری) و سیاستهای بازار کار با اتکا به ایجاد شورایعالی محیط کسبوکار به عنوان یک شورایعالی هماهنگی جدید در حوزه اشتغال و کارآفرینی
۲۴- سازماندهی و ساماندهی کسب و کارهای غیررسمی و غیرمتشکل در قالب شرکتهای تعاونی با تاکید بر ایجاد شرکتهای تعاونی مادرتخصصی از طریق تاسیس «هلدینگهای تعاونی» و «تعاونیهای تامین نیاز مشاغل»