صفحه اصلی / ایجاد هسته‌های پژوهشی به گفتمان غالب دانشگاه تبدیل شده است

ایجاد هسته‌های پژوهشی به گفتمان غالب دانشگاه تبدیل شده است

به گزارش کسب و کارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، حشمت‌االه عسگری عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با اشاره به اهمیت گسترش هسته‌های پژوهشی، گفت: این هسته‌ها یکی از بهترین‌ محل‌ها برای تزریق تفکر نخبگانی است.
وی افزود: هسته‌های پژوهشی و نخبگانی زمانی می‌توانند اثرگذاری بهینه در روند حرکتی کشور داشته باشند که بتوانند جایگاه خود را در سیستم اجرایی و آموزشی تثبیت کنند.
عسگری ادامه داد: هسته‌های پژوهشی باید به‌عنوان یک مرجع علمی مورد توجه همه نهادها و دستگاه‌ها قرار گیرد که این مهم در وهلۀ اول نیازمند اعتماد درونی و باور قلبی به توان این هسته‌ها است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: بخش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌تواند به‌عنوان یکی از محل‌های اثرگذاری هسته‌های پژوهشی و نخبگانی مطرح شود. به‌عبارت دیگر، ارتباط و تعامل مداوم مراکز تصمیم‌ساز با هسته‌های نخبگانی مرتبط راه مناسبی برای بهبود سیاست‌گذاری‌ها خواهد بود.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام یادآور شد: هسته‌های پژوهشی و نخبگانی نباید در فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی صرف خلاصه و محدود شوند بلکه نیاز است به تدریج به سمت صنعت و فعالیت های کاربردی سوق داده شوند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در کشور برای فعالیت کاربردی و اثرگذاری بیشتر هسته‌های نخبگانی فراهم شده است که از آن جمله می‌توان به پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد اشاره کرد. از سوی دیگر، ایجاد و گسترش این هسته‌ها نیز به یک گفتمان رایج در دانشگاه‌ها و جامعه علمی تبدیل شده است. با این‌حال نیاز است، سازوکار کمی تسهیل شده و با کاهش بروکراسی‌های معمول، روند کنونی تسریع شود.
عسگری با اشاره به لزوم حرکت به‌سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل هسته‌های نخبگانی به شرکت دانش‌بنیان را گامی مثبت قلمداد کرد و گفت: توسعۀ این شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید و خدمات باشد البته به‌شرطی که دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط تعامل و همکاری کاملی با این شرکت‌ها داشته باشند چراکه در برخی موارد خاصه در ابتدای راه‌اندازی، شرکت دانش‌بنیان نیازمند حمایت دولتی است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: بنیادهای نخبگان استانی ظرفیت بالایی دارند و پتانسیل خوبی در جمع‌آوری ایده‌های ثروت‌ساز دارند. فعالیت بیشتر این بنیادها در عرصۀ دانش‌بنیان هم در درازمدت مسئله اشتغال را حل می‌کند و هم گام بلندی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان به کلان شهرها است.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات تشویقی و یا حمایت ویژه از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق کمتر توسعه‌یافته، می‌تواند به حفظ نیروی‌انسانی متخصص در منطقه و استان کمک کرده و زمینه توسعۀ متوازن کشور را فراهم کند؛ البته استانداری‌ها به عنوان بالاترین نهاد اجرایی در استان نیز نقش مهمی در این حوزه دارند و می‌توانند با ایجاد بسته‌های حمایتی و تشویقی و همچنین گسترش ارتباط و تعامل با بنیادهای نخبگان استانی نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.