صفحه اصلی / سهم مردم منطقه درساخت فرودگاه جدید چابهار

سهم مردم منطقه درساخت فرودگاه جدید چابهار

با این حال هنوز زمینی به تملک شرکت فرودگاه‌ها در نیامده است و بنابراین انتخاب پیمانکار و مذاکره با گروه‌های خارجی و داخلی برای ساخت فرودگاه به بعد از حل مشکل زمین و جانمایی فرودگاه مربوط می‌شود. به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, احداث فرودگاه چابهار به ‌عنوان یکی از ارکان توسعه در چابهار، با اما و اگرهای زیادی مواجه است. طرح توسعه سواحل مکران ازجمله طرح‌های توسعه‌ای در جنوب شرق کشوراست که توسعه این سواحل را از بندر جاسک تا بندر گواتر شامل می‌شود و احداث فرودگاه چابهار نیز دراین طرح قرار دارد. از همان ابتدا کارشناسان و مسئولان مربوطه یکی از راه‌های توسعه این بندر را احداث فرودگاه در منطقه آزاد چابهار دانستند اما کماکان مشکل زمین و تملک اراضی کار را برای احداث فرودگاه سخت کرده است.
اکنون در پایگاه دهم شکاری در منطقه نظامی کنارک در ۴۰ کیلومتری چابهار، فرودگاهی نظامی وجود دارد که رسالت اصلی آن ارائه خدمات به نظامیان است اما با توجه به وجود فرودگاه درچابهار، به مسافران نیز خدمات می‌دهد.
حسن اعرابی مقدم، مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان دراین‌باره گفت که اکنون با تلاش آقای استاندار و آقای ترکان و تأکیدات وزیر راه و شهرسازی، استعلامات تملک اراضی موردنیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص‌شده است با این حال هنوز زمینی به تملک شرکت فرودگاه‌ها در نیامده است و بنابراین انتخاب پیمانکار و مذاکره با گروه‌های خارجی و داخلی برای ساخت فرودگاه به بعد ازحل مشکل زمین و جانمایی فرودگاه مربوط می‌شود.
او درعین حال اعتقاد دارد که باید زمینه‌های آموزش و کارآمدی مردم این منطقه را فراهم کرد و می‌گوید: نمی‌شود فرودگاه ساخت و متخصص را از استان و شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور آورد. باید نفع نهایی طرح‌های توسعه‌ای به مردم منطقه برسد.
آخرین وضعیت فرودگاه چابهار را تشریح بفرمایید؟
منطقه آزاد مدت‌های زیادی است که در تلاش برای ساخت فرودگاه در چابهار است منتهی به دلیل نظامی بودن منطقه تعیین‌شده این اجازه صادر نشد. سالهای طولانی است که هرمنطقه‌ای برای ساخت فرودگاه چابهارانتخاب می‌شود با مشکل برمی‌خورد و گفته می‌شود این منطقه نظامی است و جلوی ساخت فرودگاه گرفته می‌شود. اکنون با تلاش آقای استاندار و آقای ترکان و تأکیدات وزیرراه و شهرسازی، استعلامات تملک اراضی موردنیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص‌شده است. اما تأکید داریم که هنوز زمین واگذارنشده است و فقط مشخص‌شده است. بعد از واگذاری آن به شرکت فرودگاه‌ها تازه می‌توان برای ساخت فرودگاه برنامه‌ریزی کرد.
مراحل واگذاری زمین به چه شکل است؟
اداره کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی دراختیار شرکت‌های دولتی است. ضمن آنکه فرماندارچابهاربا جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. درتلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درآوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی موردنیاز آن است.
زمین انتخاب‌شده چند هکتار است و در چه فاصلهٔ ای از فرودگاه کنارک احداث خواهد شد؟
مساحت این اراضی ۲۵۰۰ هکتار است و فرودگاه جدید در ۱۳ کیلومتری مرکز چابهارجانمایی شده است و با فرودگاه دهم شکاری کنارک نیز بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. اگرکارهای زمین انجام شود و درتملک شرکت فرودگاه‌ها قرارگیرد بعد از آن مذاکره با گروه‌های خارجی و داخلی برای انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد.
آیا فکر نمی‌کنید برای ساخت فرودگاه چابهار باید خیلی پیش‌تر تصمیم‌گیری می‌شد و اینکه ساخت این فرودگاه چه تأثیراتی در افزایش کیفی زندگی مردم منطقه دارد؟
ضرورت دارد بخاطر ساکنان آن منطقه فرودگاه حتما ساخته شود. ضمن آنکه اصلاً منطقه آزاد بدون فرودگاه نمی‌شود. به دلیل فاصله فرودگاه کنارک از منطقه آزاد نیز خیلی نمی‌توان روی این فرودگاه به‌عنوان یکی از شقوق حمل‌ونقلی اهمیت داد. هواپیما در واقع باید بتواند وارد منطقه آزاد شود تا بتواند بارش را پیاده کند، الآن این‌گونه نیست. این درحالی است که ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار پس از انجام تشریفات قانونی در نزدیکی ورودی گیت منطقه آزاد از سمت کنارک در زمینی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ هکتار احداث خواهد شد.بر همین اساس که تأکید می‌کنیم یکی از ارکان توسعه در این منطقه احداث فرودگاه جدید است. حمل‌ونقل ترکیبی مدنظر دولت و سیاست‌هایی که دنبال می‌شود به ساخت این فرودگاه بستگی دارد. همین حالا سرمایه‌گذاران، تجار و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی برای سفر به چابهار از فرودگاه نظامی کنارک واقع در ۳۵ کیلومتری این شهر استفاده می‌کنند.
از ساخت این فرودگاه چه نفعی به مردم منطقه می‌رسد و از همان ابتدا چه تدبیری را اتخاذ کرده‌اید که ساخت فرودگاه جدید نهایتاً منجر به اقتصادی شدن مردم منطقه و افزایش سطح رفاه اقتصادی آن‌ها شود؟
ساخت این فرودگاه به‌طور خودجوش زمینه حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تسهیل می‌کند. ضمن اینکه برقراری پروازهای کوتاه بین مناطق و شهرهای هم‌جوار رفاه حال ساکنین را درپی خواهد داشت. مهم‌تر آنکه بعد از تأسیس فرودگاه به دلیل افزایش ورود سرمایه‌گذاران زمینه برای توسعه و افزایش سرعت دیگر طرح‌های توسعه‌ای در بخش جاده و دریا نیز گسترش پیدا می‌کند. خط راه‌آهن چابهار- ایرانشهر که اکنون با پیشرفت حدود ۲۴ درصدی درحال تکمیل است درکناربرنامه ریزی برای راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مسافری چابهاربا کشورهای همسایه، نقش مهمی درتوسعه منطقه ایفا می‌کند که نهایتا منجر به شکل گیری منطقه ای اقتصادی و دارای همه ی شقوق حمل و نقلی خواهد شد …
سهم مردم بومی چه می‌شود؟
منافع نهایی تمام این طرح‌های توسعه‌ای باید مردم باشند. شخصاً اعتقاد دارم اشتغال مردم بومی در فرودگاه چابهار ضروری است.
مگر تخصص لازم رادارند؟
باید زمینه‌های آموزش و کارآمدی مردم این منطقه را فراهم کرد. نمی‌شود فرودگاه ساخت و متخصص را از استان و شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور استخدام کرد

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.