صفحه اصلی / علائم موفقیت تفکر دانش‌بنیان به وضوح قابل رؤیت است

علائم موفقیت تفکر دانش‌بنیان به وضوح قابل رؤیت است

 خیلی خوب آثار تفکر دانش‌بنیان در جامعه علمی را دید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، احمدعلی عنایتی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با اشاره به مشکلات موجود در نظام‌آموزش عالی، گفت: عدم‌توجه به فناوری یکی از نواقص موجود در دانشگاه‌های کشور است که باید به‌طور جد و به‌صورت زیربنایی رفع شود.
وی افزود: در حوزه علوم‌پزشکی نیز با توجه به پتانسیل بالا، باید برای ورود به حوزه فناورانه در بخش‌های تجهیزات، تشخیص، بهداشت و درمان، تلاش بیشتری صورت گیرد و اساتید دانشگاهی با این حوزه ها آشنا شوند.
عنایتی ادامه داد: سامان‌دهی بازار و زمینه‌سازی برای حضور علوم پزشکی در عرصۀ فناوری علاوه بر آنکه معضل اشتغال در رشته‌های علوم‌پزشکی را حل می‌کند، سبب باز شدن دریچه‌های نوینی به روی محققان خواهد شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران تشکیل هسته‌های فناور را یکی از گام‌های اساسی برای حرکت جامعه علوم‌پزشکی به‌سمت فناوری دانست و تصریح کرد: اساتید دانشگاه می‌توانند به‌عنوان محور اصلی، رهبر هسته‌های پژوهشی بوده و در کنار ترغیب دانش‌آموختگان و دانشجویان به حضور در این هسته‌ها، توان و پتانسیل آنان را در جهت نیازهای واقعی کشور متمایل کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به افراد، پیش‌نیاز ایجاد هسته‌های پژوهشی است، اظهار داشت: قابلیت هسته‌های پژوهشی باید بیشتر به سمت تولید خدمات و یا محصولات نوآورانه متمایل شود و تلاش شود در درازمدت شرکت‌های دانش‌بنیان کاربلد از این هسته‌ها استخراج شوند که بتوانند در بازار داخلی و حتی در بخش صادرات به توفیق برسند. در رشته‌های علوم‌پزشکی نیز در مواردی مانند گیاهان دارویی، ابزار تشخیصی و درمانی می‌توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد.
عنایتی یادآور شد: هسته‌های پژوهشی باید در کنار دانشگاه تشکیل شوند تا در آینده شرکت‌های استخراج‌شده نیز در محیط دانشگاه حضور داشته باشند. این اقدام سبب می‌شود شرکت‌های آتی همواره با محیط علمی و فناوری در تعامل باشند و محصولات به‌روز به بازار عرضه کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران در ادامه با بیان اینکه علائم موفقیت تفکر دانش‌بنیان به وضوح قابل رؤیت است، گفت: اقدامات انجام‌شده نتایج خوبی در پی داشته است تا جایی که در همین مدت کوتاه نیز می‌توان خیلی خوب آثار تفکر دانش‌بنیان در جامعه علمی را دید. از سوی دیگر، گسترش مراکز رشد و استفاده از ظرفیت‌های بالای آنها نیز می‌تواند روند کنونی را تسریع کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران در پایان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد اساتید دانشگاه توان فعالیت در فضای فناوری را دارند، خاطرنشان کرد: با تغییر رویکرد آموزشی و به‌روزرسانی نظام‌ آموزش‌عالی و تزریق مهارت‌های فناورانه به آن می‌توان آیندۀ بهتری برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌‎بینی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.