صفحه اصلی / تشکیل هسته های نخبگانی ارتباط دانشگاه و صنعت را نظام‌مند می‌کند

تشکیل هسته های نخبگانی ارتباط دانشگاه و صنعت را نظام‌مند می‌کند

 بین دانشگاه با جامعه خاصه صنعت است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، محسن وفایی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه صنایع نسل‌سوم بر پایۀ دانش استوار هستند، گفت: از بین تعداد دانش‌آموختگان و دانشجویان کشور، تعداد بالایی توان و پتانسیل عملیاتی دارند و اگر آموزش و مهارت کافی به آنان ارائه شوند می‌توانند اثرگذاری بالایی در عرصه‌های صنعتی و تولید داشته باشند.
وی افزود: شناسایی و هدایت این تعداد نسبی از دانشجویان و حمایت معقول و منطقی از آنان، این افراد را به عنصرهای تحول‌ساز تبدیل می‌کند.
وفایی ادامه داد: دانشجویان کشور باید به‌طور منطقی تقسیم‌بندی شوند و برای هر گروه، سیاست خاص بر اساس نیازهای واقعی اعمال شود. اصولاً تحصیلات‌تکمیلی، دورۀ تحقیق و پژوهش بنیادین و اصولی است و تنها افرادی باید به این دوره‌ها وارد شوند که توان و قابلیت کافی دارند؛ تبعاً بنا بر رسالت، باید حمایت لازم هم انجام شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: از سوی دیگر، سیاست‌ها باید بگونه‌ای باشد که تعداد بالایی از دانشجویان در همان دوره کارشناسی وارد بازارکار شوند. برای این مهم، باید توان و مهارت عملیاتی این افراد ارتقاء یابد تا بتواند صنعت را ترغیب کند.
محقق برجسته شیمی تصریح کرد: علاوه بر تعداد دانشجویان که باید ساماندهی شود، رشته‌های دانشگاهی نیز باید مدیریت‌ شده و براساس نیازهای موجود تقسیم‌بندی شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه حضور دولت در بخش‌های تولیدی یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به شکست شود، تأکید کرد: پروژه‌های دانش‌بنیان باید توسط بخش‌خصوصی انجام شوند که البته موفقیت آنها نیازمند تسهیلات دولتی هم هست؛ به‌عبارت دیگر مهمترین وظیفه دولت فراهم‌کردن بستر مناسب برای حضور بخش‌خصوصی است.
وفایی بیان کرد: در حوزه علوم بنیادین، به دلیل دیربازده بودن فعالیت‌ها حضور و حمایت جدی دولت‌ها نه‌تنها نامبارک نیست، بلکه ضروری است. در این بخش، چون رسیدن به ره‌آورد مالی نیازمند زمان و صرف هزینه‌های تحقیقاتی کلان است، عموماً در اولویت بخش‌خصوصی نیست.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت ایجاد هسته‌های پژوهشی و نخبگانی، خاطرنشان کرد: ایجاد هسته‌های نخبگانی مهمترین عامل در ایجاد ارتباط نظام‌مند بین دانشگاه با جامعه خاصه صنعت است. به‌عبارت دیگر، استادی که بخواهد گرنت واقعی از صنعت بگیرد ناگزیر به ایجاد هسته‌های نخبگانی و پژوهشی است. اساتید شاخص و کاربلد باید به‌عنوان سرگروه، اجتماع مناسبی از دانش‌آموختگان و دانشجویان مستعد تشکیل داده و ضمن ارائه آموزش لازم و کافی، توان و قابلیت‌های آنان را در مسیر صحیح به‌کار گیرند.
وی یادآور شد: در ابتدا نیاز است دولت از این هسته‌ها حمایت کند اما روند باید به‌گونه‌ای باشد که مثل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های پژوهشی و نخبگانی نیز به تدریج با امکانات و حمایت‌های بخش‌خصوصی فعالیت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.