صفحه اصلی / تنظیم نقشه راه واردات توسط فدراسیون واردات و فعالان اقتصادی

تنظیم نقشه راه واردات توسط فدراسیون واردات و فعالان اقتصادی

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،   خلأ وجود یک سند بالادستی به‌عنوان نقشه راه برای ایجاد یک‌صدای واحد در تمام واحدهای اقتصادی به‌خصوص در حوزه واردات بیش از گذشته احساس می‌شود. فرهاد احتشام‌زاد، رئیس فدراسیون واردات در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: به‌طورکلی واردات و صادرات، دو بال تجارت خارجی هستند که در همه تئوری‌های اقتصادی، تعادل بخشیدن به آن دو، به‌عنوان یک ضرورت اساسی برای تحقق و استمرار توسعه مطرح است و هیچ‌گاه نمی‌توان اقتصاد کشور را صرفاً مبتنی بر یکی از این دو و بدون توجه به دیگری جلو برد. بلکه هردو به اشکال مختلف با مجموعه کثیری از مؤلفه‌های اقتصادی درهم‌تنیده‌اند و باید به‌دوراز شعارزدگی و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی برای هریک نقشه راه مشخصی مدنظر باشد.
احتشام‌زاد تصریح کرد: بر این اساس است که باید اذعان کنیم حمایت از تجارت خارجی، در فضای خاکستری و غبارآلود امکان‌پذیر نخواهد بود. بلکه نیازمند یک ساختار توانمند، مؤثر و شفاف است که در آن به‌خوبی نقش‌ها و مسئولیت‌ها تعریف‌شده باشد. چشم‌انداز فعالیت‌ها و رویکردها تبیین شده باشد. فرمول مشخصی برای نحوه مشارکت‌پذیری گروه‌های مختلف ذینفعان مورد اجماع جمعی قرارگرفته باشد. و در یک‌کلام داده‌ها و برون داده‌های آن معلوم باشد.
رئیس فدراسیون واردات افزود: این موضوع آنجایی حساسیت بیشتری پیدا می‌کند که بهر حال تضاد منافع و تعارض خواسته‌ها و اولویت‌ها در میان تشکل‌های اقتصادی، مقوله غیرقابل‌اجتنابی است و باید برای تحقق زنجیره نتایج و به ثمر نشستن آن، یک الگوریتم مشخص و یک سند بالادستی که مورد اجماع اکثریت باشد، وجود داشته باشد.
به گفته احتشام‌زاد، بر پایه این باور، خلأ وجود یک سند بالادستی به‌عنوان نقشه راه برای ایجاد یک‌صدای واحد در حوزه واردات بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی تصریح کرد: به همین جهت از سوی فدراسیون واردات، برنامه منسجمی مبتنی بر الگوی "مدیریت نتیجه محور" برنامه‌ریزی‌شده و از همه تشکل‌های وارداتی دعوت به‌عمل‌آمده تا با حضور در سلسله جلسات، راه‌ها و نگرش‌ها برای حذف عوامل بروز دست‌اندازهای تکرارشونده، هزینه‌زا، غیرمنطقی و مزمن شناسایی کنند و آن را در قالب یک برنامه منسجم تدوین کنند.
رئیس فدراسیون واردات تأکید کرد: تنها برنده شرایط غبارآلود فعلی، قاچاقچیانی هستند که برای در اختیار گرفتن بازار و از میدان بیرون کردن واردکنندگان رسمی و شناسنامه‌دار در کمین افزایش موانع غیر تعرفه‌ای در نظام تجارت خارجی کشورمان لحظه‌شماری می‌کنند.
احتشام‌زاد، ابراز امیدواری کرد این سند هرچه زودتر و با همکاری قاطبه تشکل‌های وارداتی بخش خصوصی و همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌های غیرخصوصی مرتبط و متصدی حوزه واردات تهیه و نهایی شود. 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.