صفحه اصلی / توقف کامل بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور به سال ۹۷ موکول شد

توقف کامل بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور به سال ۹۷ موکول شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، خداکرم جلالی در جلسه هم‌اندیشی نمونه‌های منابع طبیعی کشور اظهار کرد: در دوره تبلیغات ریاست جمهوری مشکلات و نارسایی‌هایی مطرح شد که اکنون باید همه آنها مورد توجه قرار گیرد. بدون داشتن منابع پایه مناسب و پوشش گیاهی نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی مناسبی دست یابیم زیرا بنای همه بخش‌های تولیدی موضوع منابع پایه و زیربنایی است.
رئیس‌سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار از حوزه منابع طبیعی معیشت خود رامی‌گذرانند که ۱۶۰ هزار نفر از آنها از طریق بخش دامداری در منابع طبیعی و ۶۵۰ هزار خانوار از سایر موارد طبیعی و منابع مرتبط با آن معیشت خود رامی‌گذرانند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد، از منابع طبیعی کشور سالانه ۲۰ میلیون تن علوفه برداشت می‌شود یک میلیون تن نیز سایر محصولات زراعی و دارویی از حوزه‌های منابع طبیعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
جلالی گفت: با وجود اینکه دولت خود را در عرصه حفاظت از منابع طبیعی مجری می‌داند اما براساس قانون اساسی و سیاستهای دولت آنچه را که بتواند از تصدیگری خود واگذار کند به بخش خصوصی و مردم واگذار می‌کند. در حال حاضر حدود ۸۵ میلیون هکتار منابع طبیعی کشور توسط مردم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملیات آبخیزداری ، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی در برنامه ششم مورد توجه ویژه قرار گرفته است که امیدواریم قدم بلندی برای کنترل عوامل ناپایداری برداریم. اگر آبخیزداری به خوبی انجام نشود مقدمه بیابان‌زدایی و گرد و غبار و ناامنی اکولوژیک صورت می‌گیرد.
جلالی تصریح کرد: در برنامه ششم به بهره‌برداری از جنگل‌ها اشاره شده بود اما وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف آن را به صورت تدریجی داد و براین اساس در سال ۹۵، برداشت از ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها متوقف شد و امسال نیز حدود ۲۵۰ هزار هکتار دیگر متوقف می‌شود.
وی افزود: در سال جاری میزان توقف بهره‌برداری از جنگل‌های  شمال کشور به ۸۰ درصد کاهش می‌یابد و در سال ۹۷ نیز با تشخیص دولت و مجلس بهره‌برداری از جنگل‌ها به طور کامل متوقف خواهد شد که این امر به معنای رها کردن جنگل‌ها نیست و تمام اقدامات حفاظتی در این خصوص انجام می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اهمیت کدگذاری مشاغل مرتبط با منابع طبیعی کشور گفت: با توجه به وجود تشکل‌های علمی و صنفی در بخش منابع طبیعی کشور این نیاز ایجاد شده تا مشاغل مرتبط را کدگذاری کرده تا از این طریق آنها بتوانند از مزایای موجود مانند بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.
جلالی ادامه داد: توجه به معیشت  بهره‌برداران از منابع طبیعی از الزامات این مشاغل است زیرا در غیر این صورت افراد به این شغل‌ها ورود نمی‌کنند.
وی در پایان گفت: جنگل‌کاری اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و در این مدت ۱۴۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌ها به این شکل مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر

به گزارش کسب و کار نیوز ، بعدازظهر دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، طی جلسه‌ای در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.