صفحه اصلی / مسیر توسعه سلول‌های‌بنیادی با مشارکت دانشجویان هموار می‌شود

مسیر توسعه سلول‌های‌بنیادی با مشارکت دانشجویان هموار می‌شود

 با مشارکت دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علمی باز ‌کند تا ایران با تکیه بر نوآوری‌های این بخش در سطح بین المللی بر قله‌ی علم و فناوری سلول‌های بنیادی طی سال‌های آینده قرار بگیرد.
 جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تلاش می‌کند  نقشه راه مشخصی برای دانشجویان و هدایت آنان به مسیر خلاقیت و نوآوری با مشارکت دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علمی باز ‌کند تا ایران با تکیه بر نوآوری‌های این بخش در سطح بین المللی بر قله‌ی علم و فناوری سلول‌های بنیادی طی سال‌های آینده قرار بگیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،علی قمری دبیر بخش دانشجویی، دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: این جشنواره تلاش می‌کند  نقشه راه مشخصی برای دانشجویان و هدایت آنان به مسیر خلاقیت و نوآوری با مشارکت دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علمی باز می‌کند تا ایران با تکیه بر نوآوری‌های این بخش در سطح بین المللی بر قله‌ی علم و فناوری سلول‌های بنیادی طی سال‌های آینده قرار بگیرد.
قمری، با اشاره به مشارکت فعالانه دانشگاهیان در این جشنواره گفت: تاکنون نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از فعالین حوزه سلول های بنیادی در این جشنواره ثبت نام کرده اند که در این بین استقبال بسیار خوبی از سوی دانشجویان صورت گرفته است و بالغ بر چهل درصد از افراد ثبت نام شده از بین دانشجویان رشته های گوناگون است که با مشارکت در این جشنواره، بیش از پیش به جایگاه این حوزه فناوری توجه پیدا کرده‌اند.
وی افزود: تا کنون ضمن ثبت‌نام‌های یاد شده، دستاوردهای دانشجویان در بخش ارسال مقالات به دبیرخانه جشنواره رسیده است. ضمن این که در فراخوان بخش جایزه ملی جشنواره که در دی ماه سال گذشته صورت گرفت مشارکت دانشجویان چشمگیر بوده است.
این فعال عرصه سلول‌های بنیادی، تعامل میان دانشجویان رشته‌های گوناگون را یکی از اولویت‌های اساسی جشنواره برشمرد و گفت: خوشبختانه این فعالیت‌ها به طور جدی و مستمر دنبال می‌شود که منجر به شکل‌گیری طرح‌های مشترکی میان دانشگاه‌های مختلف شده است است.
قمری، با بیان این‌که این طرح ها عموماً با زمینه‌سازی نقش آفرینی دانشجویان حوزه های گوناگون تعریف می‌شوند، اظهار کرد: بخش دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری به شکلی فعال در تمامی استان‌های کشور و دانشجویان اکثر دانشگاه‌ها، به صورت مجزا به فعالبت در عرصه سلول‌های بنیادی مشغول هستند.
برگزاری نشست‌ تخصصی میان‌رشته‌ای
وی با اشاره به پیش‌بینی و طرح‌ریزی نشست‌ تخصصی میان رشته‌ای در دل این جشنواره توضیح داد: با توجه به این‌که عرصه‌ سلول‌های بنیادی حوزه‌ای میان رشته‌ای است و در ارتباط با دیگر حوزه‌های علمی و فناوری به نوآوری و بلوغ می‌رسد، در صورت قطعی شدن برگزاری این نشست‌ تخصصی میان‌رشته‌ای با حضور دانشجویان از رشته های مختلف اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت و جایگاه و مسیر پیش روی سلول‌های بنیادی، برای دانشجویان رشته‌های گوناگون تبیین می‌شود.
قمری با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه نقش‌آفرینی دانشجویان از رشته‌های گوناگون در عرصه سلول‌های بنیادی گفت: دانشگاه‌ها و رشته‌های گوناگون بنا به ماهیت و  فعالیت خود ظرفیت خاصی دارند و در این حوزه نه تنها فعالان رشته‌های بالینی بلکه دانشجویان و اساتید رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه نقشی ویژه ‌ایفا می‌کنند.
وی با بیان این‌که تعامل دانشجویان و اساتید  حوزه‌های گوناگون با یکدیگر، می‌تواند به خلق ایده‌های نو یا خلق ایده‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتر شده و با طی کردن مسیر بلوغ، به یک محصول یا خدمت کارآمد برسد، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک که سلول‌های بنیادی از پایه‌های اصلی علوم پزشکی خواهد بود، نیاز است که کشورمان دراین حوزه پیشتاز بوده و بدون نیاز و وابستگی به خارج از کشور در این حوزه پیشرفت داشته باشیم می‌بایست تعامل میان دانشجویان علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشجویان فنی و مهندسی صورت بگیرد.
قمری با اشاره به مشارکت مطلوب دانشجویان در بخش جایزه ملی گفت: دانشجویان در بخش ایده برتر، مقاله برتر و پایان‌نامه برتر مشارکت خوبی داشته‌اند که پس از داوری نهایی نتایج در طی جشنواره اعلام خواهد شد.
وی برگزاری کارگاه‌های تخصصی را یکی دیگر از بخش‌های مورد استقبال این جشنواره از سوی دانشجویان عنوان کرد و گفت: این بخش با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است ، به طوری‌که تاکنون ظرفیت نیمی از کارگاه‌ها تکمیل شد و نیمی دیگر باقی مانده است. این استقبال چشمگیر چند ماه باقی مانده به آغاز جشنواره، نمایان‌گر زمینه و ظرفیت بسیار خوب این حوزه در عرصه دانشجویی است.
دبیر بخش دانشجویی، به مشارکت دانشجویان در  بخش استارت‌آپ اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که دانشجویان می‌توانند در آن حضور داشته باشند، بخش استارت‌آپ است. دانشجویان در این بخش نیز حضور فعالی دارند و ضمن آشنایی با ایده‌های گوناگون و ایده پردازی، توسط راهبرها هدایت و پرورانده می‌شوند و در نهایت جوایزی به ایده‌های برتر حمایت خواهند شد.
وی با اشاره به اولویت فرهنگ‌سازی در عرصه دانشجویی گفت: تلاش کمیته‌های دانشجویی برای آشناسازی دانشجویان با سلول‌های بنیادی یکی از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود که برای تحقق این امر علاوه بر برنامه‌های گوناگون در سطح دانشگاه‌ها، برگزاری اردوهای جهادی مختلفی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: برگزاری برنامه‌های متنوعی چون کلاس‌های آموزشی در قالب اردوهای جهادی به همت دانشگاه‌های فعال در عرصه سلول‌های بنیادی، کمک کرد تا دانشگاه‌های کم‌تر برخوردار از توانمندی‌های حوزه سلول‌های بنیادی در مناطق محروم و جایی که از سلول‌های بنیادی صرفا یک نام شنیده‌اند، با مفهوم و کارکرد سلول‌های بنیادی آشنا شوند.
قمری، فرهنگ‌سازی و ترویج سلول‌های بنیادی را زمینه‌ساز ایجاد انگیزه‌ در دانشجویان برای فعالیت و خلق نوآوری در این حوزه عنوان کرد و گفت: همین تلاش‌ها موجب شود که با بروز استعدادها و نوآوری‌ها نهفته در مناطق کم‌تر برخوردار، در آینده‌ای نه‌چندان دور ظهور دانشمندانی با دستاوردهای ارزشمند را از دل همین مناطق شاهد باشیم.
بر اساس این گزارش، دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی۲۲ تا ۲۴ تیرماه سال جاری در سالن اجلاس سران برپا خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.