صفحه اصلی / سه دستاورد برجسته حوزه فضایی در دولت تدبیر و امید کسب شد

سه دستاورد برجسته حوزه فضایی در دولت تدبیر و امید کسب شد

در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به این بخش داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد  ملی نخبگان، در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، موضوع افزایش ضریب نفوذ فناوری فضایی به عنوان یکی از راهبردهای صنعتی در فناوری های پیشرفته آمده و بر توسعه فناوری فضایی با طراحی و ساخت، آزمون، پرتاب و بهره برداری از سامانه های فضایی و حفظ و بهره برداری حداکثر از نقاط مداری، تاکید شده است که بر همین اساس توسعه اولین ماهواره‌بر نیمه سنگین و ایجاد نخستین پایگاه فضایی جهان اسلام یکی از دستاوردهای مهم فضایی در دولت یازدهم محسوب می شود.
برای دستیابی به مدارهای عملیاتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، توسعه ماهواره‌بر سیمرغ و پایگاه فضایی امام خمینی مورد حمایت جدی قرار گرفت که منجر به اولین تست پرتابی موفق ماهواره‌بر سیمرغ و بهره برداری از فاز نخست پایگاه فضایی امام خمینی در سال ۹۵ شد و در سال جاری بهره برداری نهایی از ماهواره‌بر و پایگاه فضایی انجام خواهد شد.
اگر ماهواره‌بر سفیر را ورود ایران به عرصه فضا بدانیم ماهواره‌بر سیمرغ گام مهمی برای ورود به عرصه بهره برداری از فضا خواهد بود و ظرفیت مناسبی را در اختیار دانشمندان فضایی کشور برای توسعه ماهواره های عملیاتی قرار خواهد داد.
توسعه اولین پلت فرمهای ملی ماهواره‌بر برای مدار پایین و مدار زمین‌آهنگ از دیگر دستاوردهای دولت است که به منظور ایجاد بستر توسعه ماهواره های عملیاتی مدار پایین و مدار زمین‌آهنگ چهار پلت فرم ملی ماهواره تعریف و با ایجاد کنسرسیومی از صنایع و دانشگاه های فعال حوزه فضایی به عنوان هسته و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و سایر دانشگاه ها فرآیند اجرایی توسعه پلت فرم‌های مذکور آغاز شد.
پلت فرم های مذکور امکان توسعه ماهواره هایی در سه کلاس مختلف تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم برای مدار پایین(۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر) و ماهواره با وزن خشک ۵۰۰ کیلوگرم در مدار زمین‌آهنگ (۳۶ هزار کیلومتر) را فراهم می کند، بهره برداری از سه پلت فرم مدار پایین در سال ۹۷ و پلت فرم مدار زمین‌آهنگ در سال ۹۹ امکانپذیر خواهد شد.
توسعه طرح ایجاد مرکز ملی بهره برداری از فضا دستاورد دیگر حوزه فضایی است، توسعه بهره برداری از فضا به عنوان هدف اصلی و همچنین پیشران فناوری فضایی، محور فعالیت های فضایی دولت قرار گرفته است.
در این راستا فعالیت های وسیعی در ارتباط با ساماندهی و ایجاد ارتباط بین نهادهای بهره بردار خدمات فضاپایه، ارائه کنندگان خدمات فضاپایه و نهادهای حاکمیتی در حوزه هایی همچون محیط زیست، حمل و نقل، کشاورزی، معدن، مدیریت شهری، هواشناسی، مخابرات، صداوسیما و امنیت انجام گرفت که منجر به طرح ایجاد مرکز ملی بهره برداری از فضا شد که مرکز داده های فضایی، مرکز اطلاعات بحران ماهواره ای و مرکز پایش ماهواره ای محیط زیست از جمله مراکز زیرمجموعه آن است و این مرکز با ایجاد زیرساخت های ارائه داده و خدمات، امکان بهره گیری از متخصصین حوزه خدمات فضاپایه، استفاده از ظرفیت های بین المللی و توسعه کارآفرینی را فراهم می کند.
تدوین برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، انعقاد قرارداد توسعه اولین ماهواره ملی سنجش از دور از طریق منابع بین المللی، مذاکرات برای تامین ماهواره مخابراتی ملی از طریق منابع بین المللی، توسعه بومی ماهواره هایی چون طلوع ۱، طلوع ۳، دوستی، پیام، پارس، ظفر، ناهید۱ و ناهید ۲ از دیگر دستاوردها و اقدامات در حوزه فضایی است.
همچنین از دیگر دستاوردهای حوزه فضایی می توان به طراحی مفهومی ماهواره مخابراتی سبک زمین‌آهنگ بومی و برنامه ریزی توسعه تا ۱۴۰۰، اقدام برای ثبت نقاط مداری جدید، پرتاب ماهواره فجر توسط ماهواره‌بر سفیر، توسعه زیرسامانه پیرانش بلوک انتقال مداری، راه اندازی آزمایشگاه سنجش از دور، راه اندازی مرکز تجمیع و تست ماهواره، تدوین و پایش شاخص های فضایی سند جامع توسعه هوافضای کشور اشاره کرد.
مشارکت در کمیته های فنی و حقوقی فضایی سازمان ملل، تدوین طرح هم‌افزایی و تکمیل ظرفیت های بخش زمینی برنامه فضایی کشور، برگزاری مسابقات دانشجویی کن‌ست و کیوست، طرح ریزی موزه دائم فضایی، ساماندهی متخصصین حوزه فضایی در قالب کارگروه های تخصصی و تعریف پروژه پایش ماهواره ای منابع طبیعی کشور دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.
انجام تفاهم با سازمان محیط زیست برای ایجاد مرکز پایش ماهواره ای محیط زیست، تدوین طرح سامانه پایش فضایی توفان های گرد و غبار، ایجاد موسسه مشترک با دانشگاه تهران با عنوان موسسه پژوهشی توسعه علوم، فناوری و کاربردهای فضایی، برگزاری اولین رویداد کارآفرینی حوزه خدمات فضایی و برنامه ریزی اعزام فضانورد از طریق منابع بین المللی را نیز می توان به عنوان دیگر دستاوردهای حوزه فضایی برشمرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.