صفحه اصلی / اجتماع نخبگانی آذربایجان‌غربی از مرکز جامع ​scarmبازدید کردند

اجتماع نخبگانی آذربایجان‌غربی از مرکز جامع ​scarmبازدید کردند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌غربی برنامه بازدید از مرکز جامع تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز (scarm) را با حضور اجتماع نخبگانی استان برگزار کرد.
در این برنامه معاون دانشگاه، ریاست و قائم‌مقام مرکز، به پرسش‌های اساتید و دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه پاسخ دادند. همچنین شرکت‌کنندگان از امکانات و تجهیزات مرکز و پژوهشگاه‌های مرتبط بازدید به عمل آوردند.
مستعدان‌برتر در این بازدید یک‌روزه، با توانمندی‌های علمی و فناوری این مرکز و پژوهشگاه‌های تحت‌پوشش آن و نیز سازوکارهای تجاری‌سازی محصولات تولیدی در آن آشنا شدند. در نتیجۀ این بازدید، تفاهم‌ها و هماهنگی‌های لازم به‌منظور انجام پروژه‌های مشترک علمی-تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‎‌های دانشجویی در زمینه سلول‌های بنیادی و نیز استفاده از فرصت‌های مطالعاتی و پسادکترا به انجام رسید.
لازم به ذکر است، اندیشه بکارگیری سلول برای درمان بیماری‌ها در دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز از سال ۱۳۷۹ شروع شده است. با شناسایی توانمندی‌های سلول‌های بنیادین عرصۀ جدیدی از کاربرد سلول‌ها در درمان بیماری‌ها گشوده شد.
 در همین راستا، در سال ۱۳۸۰ مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادین دانشگاه تأسیس شد تا زمینه‌های علمی لازم را برای شناسایی، ایزولاسیون و کاربردسلول‌های بنیادین نهادینه و با بسط و گسترش این علم جدید، پزشکان، دانشجویان و دست‌اندرکاران را در جریان مسیر رشد و شکوفایی سلول‌درمانی قرار دهند.
در دو سال اول شروع بکار مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی، اکثر فعالیت‌ها در راستای پژوهش‌های بنیادین و تشکیل جلسات علمی، سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و… با گروه‌های آموزشی بالینی متمرکز شد. در سال ۱۳۸۹ چهار گروه هدف (۱- پوست  ۲- استخوان و غضروف ۳- دندان ۴- قلب) مشخص و در راستای آن چهار تیم علمی پایه- بالینی نیز تشکیل شد. در نهایت، در سال ۱۳۹۵ مرکز جامع سلول‌های بنیادین متشکل از پنج پژوهشگاه توسط معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دکتر ستاری افتتاح شد.
انستیتوی طب‌بازساختی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، مشارکت فعال و مؤثر در توسعۀ دانش‌محور کشور از طریق انجام تحقیقات پایه و کاربردی در زمینۀ سلول‌های بنیادین و طب‌بازساختی برای رسیدن به تشخیص، پیشگیری و درمان مؤثر و کارآمد بیماری‌ها و تولید محصولات و فناوری‌های مرتبط با سلول‌های بنیادین و طب‌بازساختی را مهمترین رسالت خود، در کنار تربیت نیروی‌انسانی کارآمد، به‌ویژه از طریق دوره‌های postdoc و مشارکت در دوره‌های تخصصی PhD، می‌داند. این مؤسسه در تلاش است بتواند با رعایت کامل شئون‌انسانی و موازین اخلاقی، فضا و امکانات مناسب برای فعالیت‌های علمی-تحقیقاتی مشترک بین محققان، متخصصان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برای توسعه و معرفی روش‌های تشخیصی و درمانی مؤثرتر و تولید محصولات دانش‌بنیان و در نهایت رشد علمی کشور فراهم سازد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.