صفحه اصلی / مشکل دریافت‌کنندگان تسهیلات از بی‌سلیقگی بانک است

مشکل دریافت‌کنندگان تسهیلات از بی‌سلیقگی بانک است

 بانک است که در تنظیم سررسید بازپرداخت تسهیلات این موضوعات را مد نظر قرار نداده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، ولی‌الله سیف در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان قزوین که عصر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: نیاز به ایجاد فضایی داریم که بتوانیم کسب و کار پایدار در آن ایجاد کنیم.
وی افزود: هر نهادی که در این فضا بتواند فعالیت کند، ساختارش باید به گونه‌‎ای باشد که دچار توقف در ارائه خدمت به بقیه نهادها نشود.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بانک باید منابعی را تجهیز کند و سپرده‌گذار را در شرایطی قرا دهد که سپرده‌گذار به سمت پس‌انداز درآمد خود در بانک ترغیب شود تا بانک بتواند از این ظرفیت برای قدرت خرید و کسب درآمد استفاده کند.
سیف ادامه داد: بانک بنگاه اقتصادی، اجتماعی است و به همین دلیل دولت از حدود ۴۰ درصد از بانک‌های کشور انتظار سود ندارد البته باید به این نکته هم توجه داشت که اگر این بانک‌ها دچار ضرر و زیان شوند دولت قادر به جبران خسارات آن‌ها نیست.
وی با تأکید بر اینکه قرار نیست در کشور همه چیز دولتی باشد، عنوان کرد: بانک‌ها به اصلاح ساختار مدیریتی نیاز دارند که بتواند بهره‌وری را افزایش دهد و این یک اصل بسیار جدی و مهم است که دولت آن را پیگیری می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر توقعاتی که از سیستم بانکی کشور داریم منطقی مطرح کنیم قطع به یقین بانک‌ها از این کار خوشحال می‌شوند و به وظایف خود بهتر می‌توانند عمل کنند.
سیف با اشاره به اینکه سعی داریم عدم تعادل‌هایی که در نظام بانکی کشور وجود دارد را برطرف کنیم، گفت: در دنیای پیشرفته در برخی از موارد دولت‌ها بنا به شرایطی که در کشورشان وجود دارد در یک برهه زمانی خاصی به منظور کمک به یک بخش تسهیلات با بهره کم به فعالان آن بخش پرداخت می‌کنند.
وی بیان کرد:  اگر قرار است دولت ایران از بخش خاصی حمایت کند این حمایت باید منطقی باشد زیرا در غیر این صورت با معضل رانت‌خواری روبه‌رو می‌شویم که این امر هم به سهم خود مشکلات عدیده‌ای را برای کشور رقم می‌زند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: پروژه‌هایی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا بتواند از تسهیلات نظام بانکی بهره‌مند شود.
سیف اضافه کرد: در این دولت سعی شده تا با جدیت به این سمت حرکت کرده و از پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی لازم را ندارد پرهیز کنیم.
وی عنوان کرد: در گذشته به دلیل غیرکارشناسی بودن پرداخت تسهیلات بانکی خسارات بسیاری به کشور وارد شد که برای جبران این خسارات به زمان زیادی نیاز داریم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه منابع بانکی محدوده است، تصریح کرد: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود بانکی که در اختیار داریم باید برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی داشته و سعی کنیم این منابع را برای پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی قابل قبول و بیشترین میزان بازدهی را دارند، اختصاص دهیم.
سیف گفت: دو موضوع اشتغال بیشتر و ارزش افزوده بیشتر به دلیل اهمیتی که دارد باید در تخصیص تسهیلات بانکی به پروژه‌های معرفی شده به بانک‌ها  مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به بحث وضعیت بازپرداخت تسهیلات بانکی خاطرنشان کرد: اگر تنظیم سررسید بازپرداخت تسهیلات بانکی صحیح باشد، تولیدکننده هیچ‌گاه در بازپرداخت آن با مشکل روبه‌رو نمی‌شود بنابراین برای تنظیم این سند نیاز است که بانک کار کارشناسی دقیقی در مورد مدت زمان تکمیل پروژه و سوددهی آن انجام دهد.
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد: در بسیاری از موارد که دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی با مشکل بازپرداخت آن روبه‌رو می‌شوند، مشکل از بی‌سلیقگی بانک است که در تنظیم سررسید بازپرداخت تسهیلات این موضوعات را مد نظر قرار نداده است.
سیف یادآور شد: خاصیت وثیقه برای تسهیلات بانکی این است که اگر به هر دلیل مطالبات بانک وصول نشد و بدهکار هم احساس مسؤولیت نسبت به بازپرداخت آن نداشت، بانک بتواند از طریق آن وثیقه استیفای طلب کند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.