صفحه اصلی / توسعه از مسیر مشارکت سیاسی

توسعه از مسیر مشارکت سیاسی

گروه تجارت و توزیع
 دولت‌ها و همچنین تصمیم‌گیری‌های آنهاست.
به گزارش کسب و کار نیوز، ازاینرو به گفته کارشناسان، مشارکت مردم در انتخابات از این نظر که آنها چه دولتی را برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی انتخاب می‌کنند، اهمیت دارد. براساس بررسی‌های موجود سیاست‌گذاری دولت‌ها و نحوه نگرش آنها به اقتصاد کشور، جامعه و مسائل فرهنگی و سیاسی متفاوت است، به همین دلیل وضعیت اقتصادی نیز به دنبال همین نگرش‌ها شکل می‌گیرد.
به گفته کارشناسان، مشارکت نکردن مردم در انتخابات به معنی انتخاب فردی است که هم به لحاظ اقتصادی، هم از نظر فرهنگی و سیاسی به صلاح جامعه نیست. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نیز نشان می‌دهد مشارکت مردم در انتخابات زیاد است و هرچه میزان توسعه‌یافتگی در کشور بیشتر باشد زمینه مشارکت مردم در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیشتر می‌شود؛ به‌طوری که در حال حاضر در همه کشورهای توسعه‌یافته مردم در تمامی امور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مشارکت دارند.
بر همین اساس وضعیت آشفته اقتصادی گاهی عامل مهمی برای عدم یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات است. نگاهی به شعارهای انتخاباتی و وعده‌های مسئولان نیز نشان می‌دهد آنها برای افزایش این مشارکت از صحبت‌های امیدبخشی برای ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات استفاده می‌کنند که نمونه بارز آن بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی است.
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه:
همکاری بیشتر مردم با دولت

در همه کشورهای توسعه‌یافته مردم برای تعیین آینده اقتصادی جامعه خود در انتخابات شرکت می‌کنند، اما در کشورهایی که این مشارکت به چشم نمی‌آید، وضعیت اقتصادی مردم تحت‌نظر یک عده خاص است و در آن مشخصا هر تصمیم‌گیری موافق میل و نظر مردم نیست. در چنین جامعه‌ای مردم هیچ نقشی در امور اقتصاد کلان ندارند و بر همین اساس در اجرای قوانین و دستورات مسئولان کوتاهی می‌کنند. فارغ از نتیجه انتخابات خود مشارکت نشان می‌دهد مردم خواهان وضعیت بهتر هستند .حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز مردم به دنبال وضعیت بهتر هستند و وقتی مشارکت بیشتر می‌شود، حتما هم همراه می‌شود با سیاست‌های دولت و نشان می‌دهد افراد بیشتری با وی موافق بوده‌اند و دولت با مردم همکاری می‌کند. اگرمشارکت بیشتر باشد نشانه درخواست بیشتری برای بهبود بوده و بعدا هم بحث همراهی بیشتر و همکاری با دولت در جهت رسیدن به اهداف اولیه است. در نتیجه این وضعیت مقاومت مردم را نسبت به تغییرات کمتر خواهد کرد و از طرفی نگرانی دولت کمتر می‌شود. بنابراین مشارکت مردم در انتخابات باعث می‌شود دولت برای اصلاح وضعیت موجود گام‌های بیشتری بردارد و تابوی مقاومت در برابر دولت شکسته شود.
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران:
فرصت مردم برای درخواست مطالبات از دولت

یکی از شاخص‌های توسعه، حضور مردم در تعیین سرنوشت‌شان است. حضور مردم باعث می‌شود مردم با برنامه‌های نامزدهای انتخابات آشنا شوند و بعد با آشنایی با چالش‌های اقتصاد کشور در روند تصمیم‌گیری کشور موثر باشند.
 آنها با شرکت در انتخابات می‌توانند اجماع ایجاد کنند که کشور به اهدافش دست پیدا کند. این مشارکت نیز می‌تواند به افزایش مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی دیگر بینجامد. در این صورت مردم فرصت پیدا می‌کنند مطالبات خود را بیان کنند یا در انتخاب فرد اصلح شریک باشند. اما برخی از مردم انتظارات نامعقولی از دولت‌ها دارند و وقتی این انتظارات برآورده نمی‌شود، به این نتیجه می‌رسند که حضور داشتن یا نداشتن آنها تاثیری در آینده کشور ندارد. به نظر می‌رسد برخی از انتظارات غیرمنطقی است.
آنها انتظار دارند منافع مستقیم به آنها برسد یا توقع دارند دولت در سریع‌ترین زمان امور را حل و فصل کند، در حالی که کار دولت تامین امنیت، تقویت پول ملی، حفظ محیط‌زیست و آماده کردن زیرساخت‌های اقتصاد است. البته گاهی نامزدها نیز به گونه‌ای رفتار می‌کنند که مردم توقع دارند مستقیما از طرف رئیس‌جمهوری به آنها منافعی برسد و تک‌تک آنها می‌گویند چه فایده‌ای برای من دارد؟ اما اینجاست که باید از آنها پرسید: اگر شرکت نمی‌کنید چه سودی به حال شما خواهد داشت؟

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.