صفحه اصلی / گام اول اقتصادی شدن سفر هوایی

گام اول اقتصادی شدن سفر هوایی

مجتبی کاوه
 دیگری نیستند که به ناوگان هوایی ایران می‌پیوندند.
به گزارش کسب و کار نیوز، ورود این هواپیماها به مهرآباد را می‌توان آغاز مرحله جدیدی در صنعت هوایی ایران دانست که اقتصادی شدن سفر هوایی را درپی خواهد داشت. کارشناسان معتقدند خرید هواپیماهای مسافری کوچک حتی از خرید ایرباس‌ها و بوئینگ‌های پهن‌پیکر هم برای صنعت هوایی ایران واجب‌تر است و روند خرید و جایگزینی این هواپیماها با هواپیماهای فرسوده باید باسرعت ادامه یابد.
 مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فرودگاه مهرآباد تهران میزبان ورود ۴ فروند هواپیمای جدید ATR (ای.تی.آر) بود، از ورود ۵ فروند دیگر از این نوع هواپیماها به کشور تا پایان سال ۲۰۱۷ (۱۰ دی ۱۳۹۶) خبر داد. «فرهاد پرورش» دیروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم ورود ۴ فروند هواپیمای ATR به فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران افزود: ایران‌ایر برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR با این شرکت سازنده قرارداد منعقد کرده و امید است بقیه این هواپیماها در سال ۲۰۱۸ به ایران‌ایر تحویل شود.
وی دیروز اظهار داشت: پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، مذاکره برای خرید هواپیماهای نو با شرکت‌های سازنده به صورت مستقیم آغاز شد و پس از ورود ۳ فروند هواپیمای ایرباس به کشور، امروز نیز شاهد ورود ۴ فروند هواپیمای ATR به ایران هستیم. پرورش افزود: ایران‌ایر از این هواپیماها در مسیرهای کوتاه و فرودگاه‌های کم‌برخوردار استفاده خواهد کرد زیرا همواره نمایندگان مختلف و استانداران درخواست داشته‌اند پروازهای هوایی ما به این فرودگاه‌ها برقرار شود.
ما مطالعات خود را درباره هواپیمای ATR  که سابقه خوبی از آنها وجود دارد، آغاز کردیم تا بتوانیم از هواپیماهای مناسبی برای پروازهای کمتر از ۱۰۰ نفر استفاده کنیم. وی افزود: پس از ۱۵ ماه، مذاکره ما با شرکت‌های سازنده به نتیجه رسید و امروز شاهد ورود ۴ فروند از این هواپیماها به کشور بودیم و به همراه این هواپیماها ۲ تا ۳ تن قطعات یدکی به ایران منتقل شد تا بتوانیم از این قطعات در موارد مورد نیاز استفاده کنیم. مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت: پیش‌پرداخت اولیه خرید این هواپیماها از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است تا بتوانیم با استفاده از فاینانس خارجی هزینه‌های خرید این هواپیماها را به‌طور کامل پرداخت کنیم و به تدریج همه این هواپیماها وارد کشور شوند.
۶۰ درصد سفرهای هوایی داخلی با هواپیماهای کوچک قابل انجام است
یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه صنعت هوایی کشور طی بیش از سه دهه اخیر همواره شیب نزولی داشته است، به «کسب‌وکار» گفت: به جرات می‌توان گفت صنعت هوایی طی این مدت همیشه رو به زوال رفته و تنها شیب سقوط کم و زیاد شده است. افسریان با تاکید بر اینکه عوامل مدیریتی در راس مشکلات صنعت هوایی کشور است، افزود: سپردن مسئولیت‌های خطیر صنعت هوایی به افراد غیرمتخصص علت اصلی مشکلات این صنعت است. وی با اشاره به معضل دیرین اقتصادی نبودن سفر هوایی برای ایرلاین‌ها و مردم اظهار کرد: سفر هوایی از یک سو برای ایرلاین‌های کشور – با وجود اصلاحاتی که در قیمت بلیت تحت عنوان آزادسازی قیمت انجام شد – سودآور نیست و از سوی دیگر هزینه سفر هوایی برای عموم مردم قابل پرداخت نیست. جدا از مسائل مدیریتی، بخشی از این مشکل به نبود هواپیماهای کوچک و کم‌هزینه مخصوص سفرهای هوایی کوتاه در ناوگان هوایی ایران باز می‌گردد که به نظر می‌رسد پس از سال‌ها ایران‌ایر موفق شد این هواپیماها را به ناوگان خود اضافه کند. این کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه بسیاری از سفرهای هوایی کنونی در کشور با هواپیماهای پهن‌پیکر مقرون به صرفه نیست، افزود: تقریبا بیش از ۶۰ درصد سفرهای هوایی داخلی با هواپیماهای کوچک قابل انجام است و بدین ترتیب می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی فاحش در هزینه‌ها، خطوط هوایی ارزان‌قیمت را هم ایجاد کرد که نقطه آشتی عموم مردم با حمل‌ونقل هوایی است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.