صفحه اصلی / بازار شهرداری به روی شرکت‌های دانش بنیان باز شود

بازار شهرداری به روی شرکت‌های دانش بنیان باز شود

تحصیلکرده و نخبگان دانشگاهی تشکیل شده باز نمایند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، مسئول تدوین برنامه ائتلاف خدمت گفت: وضعیت تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در شهرداری‌ها‏، بهره‌گیری از رویکردهای نوین تأمین و مدیریت مالی در این حوزه به الزامی گریز ناپذیر تبدیل شده است.
دکتر بابک نگاهداری افزود: تحقق این مهم در هر دو جنبه کاهش هزینه‌ها و ایجاد منابع جدید درآمدی قابل پیگیری است. یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر جریان گردش مالی در شهرها تأثیر مثبت داشته و علاوه بر کمک به اقتصاد شهر بر وضعیت مالی شهرداری‌ها نیز مؤثر باشد بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های فناور و دانش بنیان در اقتصاد شهری است.
وی ادامه داد: بهره‌گیری از توانمندی نخبگان دانشگاهی فعال در این شرکت‌ها می‌تواند از دو جهت به صورت مستقیم بر شهرداری و غیر مستقیم با شهر ارتباط مثبت داشته باشد. اولاً، مدیریت شهری تهران با توجه به وظایف و مسئولیت‌های خود در ارائه خدمات به شهروندان ناگزیر از بهره‌گیری از فناوری‌ها با هدف افزایش کارایی و اثربخشی است و امیدوار است بهره‌گیری از فناوری‌ها بتواند با افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان به ارتقاء سطح کیفیت زندگی در شهر بپردازد و به صورت مستقیم از آورده‌های شرکت‌های فناور نفع ببرد. ثانیاً، حضور و فعالیت شرکت‌های فناور در شهر می‌تواند به افزایش گردش مالی و ارتقاء تأثیر کلان‌شهرها در اقتصاد ملی بیانجامد که آثار جانبی این رونق به صورت غیر مستقیم در سهم شهرداری از درآمدهای شهر قابل محاسبه خواهد بود.
نگاهداری در ادامه تصریح کرد: باور ما این است که در تحقق موضوع اول، مدیریت شهری ناگزیر از برخورداری از برنامه راهبردی در این حوزه می‌باشد، برنامه‌ای جامع که بتواند به صورت کامل تمام سطوح و ویژگی‌های مسئله را به صورت کاربردی لحاظ نماید. بازشدن بازار شهرداری تهران به روی شرکت‌های فناور و دانش بنیان یکی از مهمترین اولویت‌های برنامه مذکور است که باید در صدر اقدامات شوراها در این عرصه لحاظ گردد.
رئیس اسبق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان از توانمندی‌های بالا در تولید خدمات و کالاهایی برخوردارند، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در کاهش هزینه‌های شهرداری و ارتقاء خدمات ارائه شده به شهروندان مؤثر باشد اما به دلیل ضعف در بنیه مالی توانمندی رقابت با پیمانکاران سنتی در مناقصه‌های کلان‌شهرها را ندارند.
به گفته این کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران، شوراهای اسلامی شهر می‌توانند با تصویب قوانین کارآمد در این حوزه مسیر را به روی این شرکت‌ها که معمولاً از جوانان تحصیلکرده و نخبگان دانشگاهی تشکیل شده باز نمایند و خدمات ارائه شده در سطح شهر را ارتقا بخشند. تحقق این مهم نیازمند تغییر جدی در قوانین و ساختارها نمی‌باشد. برای مثال با تصویب قوانین متناسب در شهرداری که اکنون در سطح کلان در کشور در حال اجرا می‌باشد ازجمله آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات قابل دستیابی است.
نگاهداری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمود، گفت: بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان لزوماً به معنای سیاست‌های حمایتی نیست و قابل تعریف در قالب مشارکت‌های پایدار میان شهرداری و شرکت‌ها می‌باشد. باور داشتن به توانمندی این شرکت‌ها و برنامه‌ریزی در جهت استفاده هدفمند از خدمات آنها می‌تواند تغییر عمده‌ای را در این حوزه ایجاد نماید. شورای اسلامی شهر به شرط عزم جدی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند گام‌های مؤثری را در این خصوص بردارد.

همچنین مطالعه کنید:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.